Skal brygge min første Weissbier

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Har brygget en wit ei gang, og den syntes jeg dessverre ikke ble allverdens. Prøver meg på en weissbier nå som jeg har litt mer kontroll... Hadde vært greit å fått noen innspill om jeg treffer her...? Er dette innafor med tanke på en "tradisjonell" hveteøl?

Volume: 23.00 l
Estimated OG: 1.049 SG
Estimated Color: 7.3 EBC
Estimated IBU: 13.4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80.00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                                   Type              #        %/IBU        
4.60 g                Kalsiumsulfat (CaSO4) (Mash 60.0 mins)  Water Agent   1        -            
2.30 g                Kalsiumklorid (CaCl2) (Mash 60.0 mins)   Water Agent   2        -            
1.00 tbsp            pH 5.2 Stabilizer (Mash 60.0 mins)          Water Agent   3        -            
2.66 kg               Wheat Malt, Ger (5.0 EBC)                     Grain             4        60.0 %        
1.77 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)                Grain             5        40.0 %        
30.00 g               Hallertauer [4.00 %] - Boil 60.0 min       Hop               6        13.4 IBUs    
1.00 Items           Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins)            Fining            7        -            
1.00 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15.0 mins)               Other             8        -            
1.0 pkg               Hefeweizen Ale (White Labs #WPL300                         9        -            

Meskes på 67 grader i 90 minutter.
Kokes 90 minutter.
1 liters starter.
Gjæres på 17 dager i 7 dager, og 19 grader i 7 dager.
 
60% hvetemalt er ganske heftig, men viss du ikke har problemer med stuck mash så er det jo bare å prøve. Ser bra ut, men hvorfor såpass lav gjæringstemperatur? Weiss handler jo mye om fruktigheten (bananestere), og da kan det jo være fint å ligge litt høyere skulle jeg tru, f.eks. 20 grader.
 
OK, takk!

Bruker BIAB å stuck mash er ikke et problem.

Idag bruker jeg en UT-200 på kjøleskapet og har festet sensoren inntil gjæringskaret med plastikk og litt aluminiumsfolie over. Dette tror jeg nok kanskje ikke er den beste måten å måte temperaturen I ølet... Noen innspill til hvordan jeg får mer riktig temperatur avlesning?
 
Tilbake
Topp