Skal vørter hvile i kokekjele etter avkjøling?

sTor

 
Mitt første all grain brygg ser ut som det er ganske grumsete på gjæringskaret.. Lest litt her og der og lurer derfor på:
Har forstått det som at malten fungerer oxo som ei sil.. Skal man først sile ut fra mesken på 66grader som har stått en time, og deretter når det er tappet på kjele sile ut med nytt vann på 76grader?? Skal begge siles om og om igjen før det skal i kjelen? Skal vørteren hvile i kokekjelen etter den er kjølt ned slik at alt grums legger seg i bunnen?

Oi så dårlig skrevet, men Veldig glad for svar!  :amen:
 
Du må forklare hva slags utstyr du har mesket og kokt på.

Generelt kan jeg si at det er mange som resirkulerer vørteren, for å kvitte seg med grums, før den tappes på en eller annen måte over i kokekaret. Etter kok og kjøling KAN vørteren stå å hvile i kokekaret for å felle ut mest mulig grums. Det er viktig at ulumskheter som villgjær eller bakterier ikke kommer opp i vørteren dersom den står å hviler en stund. Bruk et desinfisert lokk over kokekjelen.

Mange som brygger BIAB dumper hele innholdet over i gjæringskaret etter kjøling. Da felles grumset ut av ølet i gjæringskaret under/etter gjæring. Jeg vet ikke om dette er noen særlig god måte å gjøre det på :jaha:. Det er mulig at det bare er en løsning for å få mer øl ut av et parti siden BIAB-metoden kan generere ganske mye grums. Andre som brygger BIAB har laget seg teknikker for å kvitte seg med grums før koking og etter koking.

Det er som nevnt innledningsvis, vanskelig å si hva som er bra å gjøre når du ikke sier noe om utstyret og metoden din. Det vil også være en fordel for deg om du skriver godt og forklarende, da vil du få bedre svar :skitbra:
 
Tollefsen skrev:
Du må forklare hva slags utstyr du har mesket og kokt på.

Generelt kan jeg si at det er mange som resirkulerer vørteren, for å kvitte seg med grums, før den tappes på en eller annen måte over i kokekaret. Etter kok og kjøling KAN vørteren stå å hvile i kokekaret for å felle ut mest mulig grums. Det er viktig at ulumskheter som villgjær eller bakterier ikke kommer opp i vørteren dersom den står å hviler en stund. Bruk et desinfisert lokk over kokekjelen.

Mange som brygger BIAB dumper hele innholdet over i gjæringskaret etter kjøling. Da felles grumset ut av ølet i gjæringskaret under/etter gjæring. Jeg vet ikke om dette er noen særlig god måte å gjøre det på :jaha:. Det er mulig at det bare er en løsning for å få mer øl ut av et parti siden BIAB-metoden kan generere ganske mye grums. Andre som brygger BIAB har laget seg teknikker for å kvitte seg med grums før koking og etter koking.

Det er som nevnt innledningsvis, vanskelig å si hva som er bra å gjøre når du ikke sier noe om utstyret og metoden din. Det vil også være en fordel for deg om du skriver godt og forklarende, da vil du få bedre svar :skitbra:

Takker takker!  ;D

Bruker en 36L kokekjele (Bryggselv pakke med spiralkjøler) og en kjøleboks med ett silarrangemang i bunnen.
Har varmet vann til 66grader i meskekaret hvor jeg hadde oppi all malten. Koste seg der i ca 1time. Så skyllte jeg det ut etterpå med resten av vannet på 77-80grader. Det jeg lurte på var om jeg skulle gjenta dette for at det ble bedre silt ut av meskekaret?
 
Hei,

Velger å driste meg på å svare på denne, selv om jeg kun har brygget BIAB selv.

Det er veldig vanlig å gjøre en så kalt "vorlauf" for å få klarest mulig vørter i kjelen. Det er rett og slett å tappe noen liter ifra meskekaret, for så å helle det forsiktig tilbake, uten å forstyrre maltsengen, Maltsengen vil da etterhvert fungere som et filter. Dette gjør du til vørteren renner relativt klart, vanligvis etter en liter eller to.

Liten kort video av en som "vorlaufer" http://www.youtube.com/watch?v=naiIr2DjDTE
Mvh Raymond
 
Tilbake
Topp