Du kan sjekke om stivelsen er konvertert med jod, hvis du har det tilgjengelig. Hvis mesken ikke har fått konvertert kan du prøve å meske mer basemalt med vørteren som væske. Da får du tilsatt enzymene som trengs. Som bonus får du mye sterkere vørter..
Gjærer du kölsch i kjøleskap? Hvilke stamme bruker du?
Hvordan ble meskingen gjort?
Hadde du varmet opp alt vannet før du tilsatte kornet, slik at temp traff 78 grader umiddelbart. Eller ble det varmet opp til 78 grader etter at kornet var tilsatt?
Det skjer ingen konvertering ved 78 grader men, om du startet på midten av 60 tallet og brukte 15-20 min på å nå 78, så kan du ha oppnådd full konvertering. FG blir trolig skyhøy dog. Det vil inneholde nesten bare ugjærbart sukker, og smake mer som vørterøl.
Hvis SG faller bare noen få poeng. Kan du tilsette enzymer og ev WLP99 gjær. Men jeg ville dumpet det i komposten.
Da var starttemperaturen din ca 60. Brukte du 15 min eller mer mellom 60 og 70 så er det ikke sikkert dette blir så galt. Det tar gjerne lenger tid enn du tror å få opp tempen i hele mesken.
Tipper du fikk i alle fall en halv time med konvertering før enzymene sa takk for seg. Neppe noe stivelse igjen etter det, men det kan bli noe søtt.
Damene kommer sikkert til å like det