Skikkelig noobtabbe: mesket på 78 grader

Det er jo alltid en tung avgjørelse hvis mange skal drikke, byr man det beste man har, eller sparer man sine favoritter og spanderer mer av det som ikke topper personlige favoritter ?
 
Bra plan det.
Hvis smaken er god kan du jo vurdere å brygge en ny batch som er altfor tørr. Mesk lavt og lenge, dropp spesielmaltet, tilsett sukker, oksygener godt. Og så blande! Mye kan bli godt med litt blandings, kanskje du oppfinner en ny stil mens du holder på!
 
Hehe, jo artig at du spør. Jeg skulle tappe den i går, ettersom jeg hadde et annet brygg som skulle inn i vinskapet. Da har brygget stått 15 dager på 18 grader, i en speidel gjærbøtte uten lokk/gjærlås. Tykk gjærlag på bunnen, men også tykk gjærlag på toppen, noe som kan indikere at vi ikke var helt i mål med gjæringsfasen ??

Jeg måte FG til 1.020 Smakte lett i munnen, som forventet noe søtt :) Ikke noe svelging.

Ok, så dyre råd gode, jeg ville ha den ut av skapet, så jeg brukte speidelkranen med silikonslange til å la ølen renne oppi ny bøtte, men lot da topp og bunnslammet være igjen. På med lokk og gjærlås, og ut i romtemp på 20-21 grader. Ser ut som det fortsetter litt mer gjærprosess, men skal måle om noen dager. Planen er da å hive oppi et corneliusfat, og så sjekke om det er drikkbart med CO2 før neste batch skal tappes, jeg er litt i beit for plass egentlig.

Festlig nok vet jeg ikke hva OG var fordi: den ulyksalelige natten jeg brygget dette her skjedde følgende: Gamle hydrometer gått i bakken, hadde kjøpt et nytt. Først tappet jeg oppi glasset som fulgte med hydrometere, rant rett gjennom. Great.. var knust bunn.

Så hentet et plastrør jeg hadde, fylte opp, slapp oppi hydrometeret, som sa 'plopp' og viste noe sånt som OG -30 eller noe, langt under minstemålet på merket som viste 0.0. En kjapp logisk slutning da var jo at hydrometeret var dyngevare. Bare for gøy prøvde jeg på et annet øl som var ferdiggjæret, med nøyaktig samme resultat.

Så sånn er det med den saken, progresjon, men ingen konklusjon.
 
Ok, update. Halveis uti karboneringen. Smakte helt Python, begynnende eddikk (!!), kvalmende søt og sjefsavgjørelse var å tømme fatet til fordel for et nytt brygg siden det er så varmt ute og fremdeles bryggevennelig før vinteren setter inn.

Så, sweet-kolch.. ingen suksess :D
 
Tilbake
Topp