Skisse over mitt første "bryggeri" - Ønsker tilbakemeldinger

Hei

Har i de siste månedene blitt smittet av interessen for ølbrygging som herjer landet for tiden. Har lest gjennom "Moderene Hjemmebrygging" som jeg fikk anbefalt av en kollega, og har fått en generell idè om hvordan ting fungerer. Har ikke kjøpt inn noe særlig av utstyr ennå, og kommer til å gjøre det så enkelt som mulig helt i starten, og heller utvide etter hvert. Som lærling i ROV-faget, skolegang på automasjon bak meg og litt kunnskap og interesse for Arduino, så jeg fort muligheten for at dette kunne bli et spennende prosjekt. Er altså fortsatt i planleggingsfasen, og har laget en skisse over hvordan jeg har tenkt at dette skal fungere. Tenker at dette anlegget skal holde til 25L ferdig produkt med litt marginer. Som sakt så har jeg ikke brygget øl enda, og kunne tenke meg tilbakemeldinger fra dere med litt erfaring før jeg setter i gang bygget mitt. Vil gjenta at jeg kommer til å begynne mye enklere en dette.

Her er skissen jeg har laget


Litt forklaring til skissen:
  • Varmtvannet skal sirkulere ut og inn av varmtvannstanken for å få en jevn temp. og få en mer nøyaktig måling av vannet som kommer ut av tanken. PID regulator brukes her.
  • Ventilene merket med Servo er vanlige kuleventiler som skal styres av en servomotor e.l., en billig måte å regulere gjennomstrømning. Når det kommer til avstandssensorene har jeg tenkt at når vørteren pumpes over i kokekaret, skal avstandssensoren i kokekaret regne ut hvor mye vørter som kommer inn pr sek eller min, og regulerer servo ventil nr 2. Avstandssensoren i meskekaret og servo ventil nr 1 skal sørge for at skyllevannet renner like fort inn som vørteren renner ut, altså holde et jevnt nivå i tanken.
  • Vørteren skal resirkuleres litt før den tappes over i kokekaret
  • Mainfolder til skyllevann inn og vørter ut. Kobberrør som er sagd snitt i som forklart i Moderene Hjemmebrygging

:jaha:
Spørsmål:
  • Kan kobberrør brukes under hele prosessen uten noen fare for at ølet blir dårlig? Tenker da på om kobber kan inneholde "giftige stoffer"
  • Til meskekar tenker jeg å bruke en kjøleboks, mest sansynlig av merket Igloo. Er det behov for varmeelement inni kjøleboksen, eller klarer den å holde temperaturen oppe?
  • Kunne tenkt meg å bruke fleksible slanger der det er mulig, men ser at mange f.eks PVC slanger ikke tåler mer enn 60-65*C. Finnes det noe som tåler opp til 75*C, eller går det ann å skyve grensene litt på PVC slanger?
  • Er det noe spessielt jeg må tenke på ved valg av pumper med tanke på at den ikke skal skade vørteren? Funker denne? http://www.ebay.com/itm/New-High-Quality-DC-12V-Magnetic-Electric-Centrifugal-Water-Pump-Hotsell-DZ88-/370888328803?pt=BI_Pumps&hash=item565aaac663
Kommer nok flere etter hvert!

På forhånd takk for hjelpen :skitbra:
 
Spørsmål:
Kan kobberrør brukes under hele prosessen uten noen fare for at ølet blir dårlig? Tenker da på om kobber kan inneholde "giftige stoffer"
Det er vel heller mer at kobberforbindelser er giftige enn at det inneholder giftige stoffer. Om du renser systemet ditt før du bruker det med en eller annen syre, så blir det skinnende rent, og disse forbindelsene blir med vannet ut. Spesielt er det viktig før første gangen. Kobberrør er veldig vanlig i hus, og gir ikke forgiftning fordi de er fylt med vann, svært få bryggere har rørene fulle hele tiden, og kontakten med oksgen i lufta fører til dannelse av disse giftige stoffene. Om du tenker å bruke en dyppkjøler så ser du hvor lang tid det tar på denne utvendig, det går ganske sakte, så det tror jeg ikke du trenger å bry deg så alt for mye om.

Til meskekar tenker jeg å bruke en kjøleboks, mest sansynlig av merket Igloo. Er det behov for varmeelement inni kjøleboksen, eller klarer den å holde temperaturen oppe?
Nja, temperaturen vil nok falle en eller to grad i løpet av mesketiden. Men det er veldig mange som mesker på den måten, og som lager veldig godt øl, så det er absolutt ikke største prioritet hvis du skal bygge opp dette.

Angående automatiseringen så ser det veldig spennende ut, men kanskje det er bedre å bygge dette opp gradvis manuelt først, før arduinoen(e) gjør inntog.
Forøvrig, hvis du først setter igang med å lage en PID regulert varmtvannstank, så kan det kanskje være en idé å bruke denne som HERMS beholder også ;)
Det eneste du trenger i tillegg da er kobberrør som du kan sirkulere vørter gjennom inne i varmtvannstanken, og dermed utnytte den til to ting :).
ELLER så kan du flytte både PID, varmeelement og pumpe over til meskekaret og kjøre RIMS.
Forresten så kan du sikkert nedskalere varmtvannstanken din litt, den trenger ikke være større enn mesketanken, siden alt volumet fra varmtvannstanken skal over i mesketanken. Og du rekker alltid å varme opp nytt vann til skylling etter meskingen er ferdig uansett(Jeg gjør det med en vannkoker og en stålbolle de siste 5-10 minuttene).
 
Øystein skrev:
Spørsmål:
Kan kobberrør brukes under hele prosessen uten noen fare for at ølet blir dårlig? Tenker da på om kobber kan inneholde "giftige stoffer"
Det er vel heller mer at kobberforbindelser er giftige enn at det inneholder giftige stoffer. Om du renser systemet ditt før du bruker det med en eller annen syre, så blir det skinnende rent, og disse forbindelsene blir med vannet ut. Spesielt er det viktig før første gangen. Kobberrør er veldig vanlig i hus, og gir ikke forgiftning fordi de er fylt med vann, svært få bryggere har rørene fulle hele tiden, og kontakten med oksgen i lufta fører til dannelse av disse giftige stoffene. Om du tenker å bruke en dyppkjøler så ser du hvor lang tid det tar på denne utvendig, det går ganske sakte, så det tror jeg ikke du trenger å bry deg så alt for mye om.
Okei, da er den grei  :)

Til meskekar tenker jeg å bruke en kjøleboks, mest sansynlig av merket Igloo. Er det behov for varmeelement inni kjøleboksen, eller klarer den å holde temperaturen oppe?
Nja, temperaturen vil nok falle en eller to grad i løpet av mesketiden. Men det er veldig mange som mesker på den måten, og som lager veldig godt øl, så det er absolutt ikke største prioritet hvis du skal bygge opp dette.
Greit, får se med tiden, kan jo begynne med å montere temp. sensor for å følge med.

Angående automatiseringen så ser det veldig spennende ut, men kanskje det er bedre å bygge dette opp gradvis manuelt først, før arduinoen(e) gjør inntog.
Forøvrig, hvis du først setter igang med å lage en PID regulert varmtvannstank, så kan det kanskje være en idé å bruke denne som HERMS beholder også ;)
Det eneste du trenger i tillegg da er kobberrør som du kan sirkulere vørter gjennom inne i varmtvannstanken, og dermed utnytte den til to ting :).
ELLER så kan du flytte både PID, varmeelement og pumpe over til meskekaret og kjøre RIMS.
Forresten så kan du sikkert nedskalere varmtvannstanken din litt, den trenger ikke være større enn mesketanken, siden alt volumet fra varmtvannstanken skal over i mesketanken. Og du rekker alltid å varme opp nytt vann til skylling etter meskingen er ferdig uansett(Jeg gjør det med en vannkoker og en stålbolle de siste 5-10 minuttene).
Gode forslag dette :) Får se med tiden hva jeg bestemmer meg for.

Ser for meg å lage varmtvannstank av en varmtvannsbereder og da gjør det ikke noe at den er litt stor, så har den kapasitet til både meskevann, skyllevann og evt. varmt vann til vasking av utstyr.

Tusen takk for gode svar! ;D
 
Kobberoksid er løselig i syre, og vørter er en syre. Så kobberoksid vil løsne fra rørene og havne i vørteren. Men, det er også et næringsstoff som gjæren er veldig glad i og flink til å fjerne. Så kobberinnholdet i det ferdige ølet vil ikke være på bekymringsverdige nivå.

Silikonslanger er bedre enn pvc. Jeg kjøpte dette billig på e-bay. Eller så har du pex rør/tilkoblingsslanger for drikkevann. De er gjerne ratet opp til 95 grader. De finner du blant annet på Biltema.
 
Blir bra dette her Anders :skitbra:

Kanskje like greit å kjøre vørteren fra meskekaret inn i bunn av kokekjelen, i stedet for i toppen?

Jeg er spent på hvordan du kommer til å integrere avstandssensorer med tilbakekobling til servo :) En enklere måte, vil jeg tro, er å bruke trykksensorer som måler hydrostatisk trykk i varmtvannstank og kokekjel (det gjør jeg). Da har du volummåling og grunnlag til å skrive skylle-algoritmen din ;) Eventuelt kan du bruke en wort grant med flytebryter. Det er nok aller enklest.

Og så må du huske å kjøle ned vørteren

Silikonslanger er nok beste valg, som noen har nevnt tidligere.

Lykke til!
 
Hva slags varmeelementer bruker du i kokeren. Har lest i en annen tråd her inne så er de som selges på CO (tror jeg) ikke egnet da det legger seg et belegg på dem.
Sjekk denne tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,13248.0.html
 
SindreW skrev:
Kobberoksid er løselig i syre, og vørter er en syre. Så kobberoksid vil løsne fra rørene og havne i vørteren. Men, det er også et næringsstoff som gjæren er veldig glad i og flink til å fjerne. Så kobberinnholdet i det ferdige ølet vil ikke være på bekymringsverdige nivå.

Silikonslanger er bedre enn pvc. Jeg kjøpte dette billig på e-bay. Eller så har du pex rør/tilkoblingsslanger for drikkevann. De er gjerne ratet opp til 95 grader. De finner du blant annet på Biltema.
Flott, da slipper jeg å tenke på det  :)

Fant silikonslanger på eBay til en fornuftig pris som du sa  :)

Bjarte H skrev:
Blir bra dette her Anders :skitbra:

Kanskje like greit å kjøre vørteren fra meskekaret inn i bunn av kokekjelen, i stedet for i toppen?

Jeg er spent på hvordan du kommer til å integrere avstandssensorer med tilbakekobling til servo :) En enklere måte, vil jeg tro, er å bruke trykksensorer som måler hydrostatisk trykk i varmtvannstank og kokekjel (det gjør jeg). Da har du volummåling og grunnlag til å skrive skylle-algoritmen din ;) Eventuelt kan du bruke en wort grant med flytebryter. Det er nok aller enklest.

Og så må du huske å kjøle ned vørteren

Silikonslanger er nok beste valg, som noen har nevnt tidligere.

Lykke til!
Har tenkt litt på trykkmåling i stedet for avstandssensorer ja, kanskje det er en bedre idè :) Har sett litt på trykksensorer på eBay men finner stort sett sensorer som er laget for mye høyere trykk, her er det vell snakk om bare noen milliBar. Hvor kjøpte du dine?

Har ikke tegnet inn kjøling for vørteren, men tenker å bruke en kobbercoil (dyppkjøler?) med kaldt vann :)

MartinHH skrev:
Hva slags varmeelementer bruker du i kokeren. Har lest i en annen tråd her inne så er de som selges på CO (tror jeg) ikke egnet da det legger seg et belegg på dem.
Sjekk denne tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,13248.0.html
Kjøpte varmeelement fra eBay http://www.ebay.com/itm/251336500297?var=550279377301
 
Jeg kjøpte trykksensorer hos www.oscsys.com

Er ikke ferdig med å koble opp, men i korte trekk så må du ha en eller fler luftpumper for å "purge" stigerøret i kjelen. Dette for å sikre riktig nivåmåling siden væske ekspanderer ved tempøkning. Står endel om dette på siden jeg linket.
 
Tenk deg godt om før du velger solenoids, de fleste av de er laget for rent vann og vil skape problemer med vørter.
Se heller om du finner en ventil som er motorstyrt, finnes noen på ebay til en akseptabel pris.
 
joachim skrev:
Jeg kjøpte trykksensorer hos www.oscsys.com

Er ikke ferdig med å koble opp, men i korte trekk så må du ha en eller fler luftpumper for å "purge" stigerøret i kjelen. Dette for å sikre riktig nivåmåling siden væske ekspanderer ved tempøkning. Står endel om dette på siden jeg linket.
Ser der var det mye gøy ja :) Skal ta en titt på det.

Espen Unnvik skrev:
Tenk deg godt om før du velger solenoids, de fleste av de er laget for rent vann og vil skape problemer med vørter.
Se heller om du finner en ventil som er motorstyrt, finnes noen på ebay til en akseptabel pris.
Okei, kanskje det kan være lurt ja.

Takker for svar :)
 
Hei, hva endte du opp med av nivåmåling? Jeg er også på utkikk etter en god måte å måle væskenivået i kjelene, men linken fra joachim fungerer ikke lenger. Kanskje Bjarte H kan linke til sine nivåmålere?
 
Tilbake
Topp