Skjenke fra fat. Hvor høyt trykk?

Goran

Jeg er nybegynner på fat og trenger derfor råd om hvor høyt trykk jeg bør bruke når jeg skal skjenke ølet.

Øl 1:karbonert naturlig til ca 1,5 vol CO2. Jeg ønsker å servere ølet ved ca 8-9 °C
Øl 2:karbonert naturlig til ca 2,5 vol CO2. Jeg ønsker å servere ølet ved ca 8-9 °C
Øl 3 (planlagt, ikke brygget enda): karboneres naturlig eller kunstig til ca 2,5 vol. Skal skjenkes ved 4 °C

Bruker flexi-tap med med ca 1 m lang ølslange.

Utfordringen med å finne riktig slangekonfigurasjon er å få passelig flow ut av kranen med passelig skumdannelse, samtidig som du har karboneringstrykk på fatet (dvs. at du ikke behøver å senke trykket for å tappe en øl).

Tynn slange gir større trykkfall enn tykk slange (indre diameter vi snakker om), men i gjengjeld gir tykk slange større flow. Du må derfor ha ganske mye lengre tykk slange enn tynn slange for å få det samme trykkfallet.

Hvis du har øl på forskjellige temperaturer og med forskjellige karboneringsnivå vil du derfor i teorien trenge forskjellige slangelengder til alle ølene for at det skal være perfekt. I praksis er det enklest med prøv og feil -metoden og å gjøre noen kompromisser slik at samme slange kan brukes på de aller fleste øl. Min erfaring er at 1,5m slange med indre diameter 3mm er et greit utgangspunkt :)

ID 7mm er litt mye ja. Du kan handle delene du linker til, eller et lengre stykke med en litt mindre slange. ID 4mm kommer med litt makt inn på slangenipplene, så da slipper du 2 overganger pr. slange. Feks. denne:
http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Trykkluftslange-15300/

Jeg har ca 2 m med 3/16 slange på alle fatene mine. Den koblingen trenger du ikke, jeg fikk mine slanger fint på med litt næringsmiddelgodkjent glidemiddel (keg lube). Min erfaring er at 2 m slange funker greit til 1 bar trykk. Serverer du på 8C så vil 1 bar gi ca 2,5 Vol. CO2.

Aleksander87 skrev:
Jeg har ca 2 m med 3/16 slange på alle fatene mine. Den koblingen trenger du ikke, jeg fikk mine slanger fint på med litt næringsmiddelgodkjent glidemiddel (keg lube). Min erfaring er at 2 m slange funker greit til 1 bar trykk. Serverer du på 8C så vil 1 bar gi ca 2,5 Vol. CO₂.

Næringsmiddelgodkjent glidemiddel, kan jeg bruke den jeg har på soverommet?

Hvis du kan ha det på den slangen, kan du da bruke det på den andre slangen også?.... :D  ;D

Spørsmålet jeg stiller meg er om jeg kan bruke keg lube på soverommet;D

Ang. slanger så bruker jeg 4mm id trykkluftslange fra Bt. De kommer på 5m. De er nok ikke næringsmiddelgodkjent, men vet flere bruker de. En slik deler jeg i to. Blir passe lengde.
Har serveringstrykk på 1.2 bar. Godt med skum og grei flow.
Øl med mindre ønsket CO₂ har jeg ikke fast tilkoblet, men pumper fra tid til annen litt CO₂.
Jeg har alltid brukt kokende vann for å få på gummien, aldri glidemiddel;)

Edit: har 8 grader i øleskapet...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

golo skrev:
Jeg er nybegynner på fat og trenger derfor råd om hvor høyt trykk jeg bør bruke når jeg skal skjenke ølet.

Enkleste løsning på skum -og trykkproblemer ved tapping, så slipper en å stresse med tykkelse på slange igjen: Tappekrane med flow control :) Northernbrewer.com har noen.. ellers finner en de hvor de selger tappekraner. Sjekk ebay .com og co.uk. også. Jeg bruker perlick med flow controll. Slangen min er vel 5mm innvendig, og det er aldri noe problem med skumming, selv om jeg har med fat på fest og det begynner å bli 6-8 celsius i fatet. Løp og kjøp! :)

Takk for hjelpen alle sammen. I dag byttet jeg slangen med en 2 meter lang id= 4mm silikonslange. Fungerer veldig bra med opptil 1 bar trykk (prøvde ikke høyere trykk). Det var veldig lett å tre på slangen. Det dumme med silikonslangen er at den er en støvmagnet. Er det noen som har tips til hvordan man kan holdet støvet borte?

Tilbake
Topp