Skotsk ale

koma

Norbrygg-medlem
Hei, jeg ønsker å lage en skotsk ale og har preferanse for Belhaven St. Andrews og Orkney Red McGregor. Jeg får ikke hjelp av bryggeriene. Noen som har innspill på hvordan jeg kan lage noe som ligner? Det er en fordel om jeg kan ta i bruk en tørrgjær.

koma

Hm, ikke lett dette.....

Fant endel interessant info på en nettside som har gitt meg inspirasjon til å forsøke å modifisere en annen oppskrift for å dra meg i retning av å skottifisere en APA: https://byo.com/mead/item/1355-scottish-ale-style-profile

Flere viktige poeng fremheves, som f.eks. at det er viktig å meske på 68-69 grader i 90 minutt for å oppnå restsødme. Bitterhumle skal kun koke i 45 minutt, smakshumle skal unngås, kan gjerne bruke aromahumle og Belhaven St. Andrews er også tørrhumlet. Goldings og fuggles er vanlige humler. Så var det gjær............... De foreslår en gjær med lav attenuasjon, høy flokkulering, rask gjæring som tåler å gjære på lav temperatur - gjerne 10 grader som skal bidra til det klare ølet med ren smaksprofil.

Utgangspunktet er ABC CCCPale Ale (http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/ABC CCCPale Ale.pdf). Jeg har laget denne et par ganger og liker den godt. Jeg tenkte å bytte ut pilsmalt med vienna for mer fylde og bytte 250g crystallmalt 120 med 1 kg carared 50 som bidrar med rødlig farge, skumfasthet og fylde. Det bør gi omtrent samme EBC. Er 1kg carared mye? Øker mesketemp til 68-69 og mesketid til 90 minutt. Jeg har veldig lyst å beholde humleskjema (liker ABC CCCPale Ale godt), men ha i bitterhumle i 45 minutt og kanskje droppe smakshumlen. Usikker her, noen som har innspill? ABC CCCPale Ale har IBU på 39, Belhaven St. Andrews har IBU 36. Jeg bruker tørrgjær og ser Safale S-04 har lavere attenuatsjon enn US-05, går for å være rask og flokkulerer topp. Den kan brukes ned til 12 grader. S-33 har enda lavere attenuasjon, men ikke så høy flokkulering. Det at den gjærer raskt bidrar også til at ølet for stå å klarne lenge. Innspill her?

Spent! Skal brygge på søndag,
Ketil

Tilbake
Topp