Takker igjen for gode ideer. Prøver både å lære noe her, og å redde batchen. Har akkurat rigget til nytt utstyr her for oksygenering av vørteren. Jeg mener jeg pitchet med mye gjær, og de første klukkene kom allerede etter tre timer. Det så ut til å gjære veldig flott de første dagene. Jeg mesket relativt høyt, men tror ikke jeg noen gang var over 68 grader, så jeg får liksom ikke 1.030 til å stemme.
Har nå gjort et lite eksperiment. Har tappet av en halv liter. Har kokt dette i 10 minutter (for å bli kvitt en del alkohol, og øke sukkerkonsentrasjonen litt). Måler sukkerinnhold, tilsetter bra med gjær, og setter det hele på en magnetrører et par dager på 21 grader. Så måler jeg sukkerinnholdet igjen. Hvis dette ikke er redusert, så må jeg nesten gå ut fra at det er for mye ugjærbart sukker her. Mistenker at det da er millardiseringen som har ført til dette. Ifølge BeerSmith må jeg opp i 72 graders mesk i hele meskeperioden for å ende opp med FG på 1.030 på denne oppskriften, og det er helt umulig at dette har skjedd.
Hvis denne blandingen går ned på vanlig måte, er det trolig noe med gjæren (enten dårlig gjær eller lav temperatur).