Skuffende utbytte på to første brygg

Dagen tips!

Rør i mesken noen ganger mens du mesker.
Under sirkulasjon vil hovedmengde av væsken følge de kanalene der det er best gjennomstrømming og man får dermed "tørrere" partier.
Høres logisk ut for meg, så vil teste dette ut på neste batch.

Har ligget på ca 65-70% effektivitet på tidligere brygg.
 
Det får jeg vel også prøve da. Har du noen tips til hvordan man fjerner den varme silplata?
 
Silplaten er ikke så varm at man ikke klarer å ta den ut etter et par min. Evt bruk et rent kjøkken håndkle til å ta i vingene.
 
I en annen tråd gjorde Runaway meg oppmerksom på at effektiviteten varierer mellom de ulike kalkulatorene. På min Bikini Blonde endte jeg på 84 % etter GF sin formel. Bruker jeg de samme tallene hos brewersfriend.com ble effektiviteten drøyt 77 %. Og hos homebrewing.com var jeg oppe i 80 %. Har ikke testet flere, men dette er jo rart? Andre som erfaringer rundt dette? De to sistnevnte tar hensyn til malt-type, gjør det dem mer nøyaktige? Ser at noen har oppnådd 95% ved langtidsmesking. Det virker unektelig veldig høyt?
 
Da var ny batch brygget, og denne gang testet jeg ut røring i mesken underveis.

Resultat:
Brewhouse Efficiency Calculator på brewersfriend.com sier 74,42%
Brygghuseffektivitet fra glennrlie.net sier 81%
Meskeeffektivitet fra glennrlie.net sier 96%
GF calculator sier 93,0%

Nå som jeg tror jeg skjønner forskjellen mellom de ulike måtene å måle effektivitet på, er jeg veldig godt fornøyd med dette resultatet.
Meskeeffektiviteten er vel det eneste vi kan påvirke, den andre kommer mye an på hvilket utstyr man bruker.

Røring kan derfor anbefales!

(Bommet forresten litt med pre-boil mengde og endte opp med hele 24,4liter i gjæringskaret og OG 1,052 på 5,4kg malt).
 
Ja, selvsagt. GF-formelen er den samme som ”pre-boil efficiency”. Brewhouse Efficiency tar hensyn til tap i gjæringsprosessen, og vil alltid være lavere. Da lærte vi noe i dag også.
 
Hmm, jeg har ikke regnet så mye på effektivitet, men jeg synes GF er veldig effektiv.
Pga latskap, plutselig bryggedag etc, så kjøpte jeg et maltsett hos vestbrygg. Dette settet skulle gi meg 25 liter ferdig øl. I følge oppskriften er dette mengden jeg kunne forvente å ha i kjelen før jeg tappet om. Da jeg nærmet meg ferdig kokt måtte jeg ha i ekstra vann for at ikke brygget skulle bli for sterkt og endte opp med nesten 26 liter i gjæringskarret.
Hva dette blir av prosent har jeg ikke regnet på, men jeg er fornøyd.

Brewhouse Eff vil gjerne gå litt ned pga det blir en del igjen i kokekaret om man ikke gjør grep. Jeg har i det siste tippet litt på GF på slutten, da får jeg en liter ekstra med.
 
Jeg har strevd mye med meskeeffektiviteten til GF. Problemet er at skyllehastigheten ikke kan reguleres på annen måte enn graden av kværning på maltet. Bryggselv pleide å kværne for meg når jeg kjøptet maltet, men fikk alltid forskjellig meskeeffektivitet. Meskeeffektivteten var direkte proporsjonal med gjennomstrømmingshastigheten på skyllingen. Til slutt kjøpte jeg meg en Monstermill MM3 for å få denne delen under kontroll. Min erfaring er nå at hvis jeg kværner to ganger på 0,8 mm på nedre valse, blir maltet perfekt kværnet. Skallet er nesten inntakt og tomt, mens resten av innholdet er som mel. Meskingen tar da ca 40 min, og jeg får en meskeeffektivitet på 85 % (regnet ut med BeerSmith 2).
 
Tilbake
Topp