Skuffende utbytte på to første brygg

Du må strupe på utløpet fra meskekaret slik at det ikke renner ut fortere enn ønsket. Dersom du bruker lang tid på skyllingen (~1 time) så kan du forvente bedre utbytte enn om du skyller fort (~1/2 time)
 
Du må strupe på utløpet fra meskekaret slik at det ikke renner ut fortere enn ønsket. Dersom du bruker lang tid på skyllingen (~1 time) så kan du forvente bedre utbytte enn om du skyller fort (~1/2 time)
Det er ikke mulig å strupe silbunnen i en GF, eller Bratberg eller Beer Brew 30...
 
Jeg og kverner malten på ca 1,2mm, mesker normalt i 45 min på ettstegsmesk etterfulgt av utmesk på 78 °C i 10 min. Skyller kontinuerlig fra en kjele plassert høyere enn GF, justerer krana fra kjelen så det er konstant ca 2 cm varmt vann over rista. Tar ca 20 min.
Bruker vannmengder for mesking og skylling etter GF's anbefalinger.

Får pluss minus 75 % meskeeffektivitet i følge BeerSmith målt utfra preboil SG og volum.
 
Malten min har nok vært alt for grovt kverner, for skyllevannet mitt rant rett gjennom uansett hvor fort jeg øste.

Veldig enig med de som sier det viktigste er å ha stabilt utbytte, men det er jo greit å vite hva som gjør forskjell på GF slik at man ikke plutselig får mye bedre/dårligere utbytte. Og så gjør det jo ikke noe om utbyttet er stabilt høyt ;)

Så langt virker det som opp oppskriften er:
1) 1,2mm kverning
2) Lite meskenvann og mye skyllevann
3) 15min utmesk (78C ?)

Legg til god tid til skylling. Det er omtrent like viktig som å i det hele tatt å bruke skyllevann ved kontinuerlig skylling.

F.eks i mitt oppsett så er forskjellen mellom 60 min skylling og 15 minutter skylling nesten ti poeng.
 
Malten min har nok vært alt for grovt kverner, for skyllevannet mitt rant rett gjennom uansett hvor fort jeg øste.

Veldig enig med de som sier det viktigste er å ha stabilt utbytte, men det er jo greit å vite hva som gjør forskjell på GF slik at man ikke plutselig får mye bedre/dårligere utbytte. Og så gjør det jo ikke noe om utbyttet er stabilt høyt ;)

Så langt virker det som opp oppskriften er:
1) 1,2mm kverning
2) Lite meskenvann og mye skyllevann
3) 15min utmesk (78C ?)

I punkt 2) her så er det vel viktig å bruke grainfather sine beregninger på mengde meskevann og skyllevann?
 
Jeg bruker min gamle BIAB-kjele som reservoar for skyllevannet. Legger en silikonslange fra tappekranen ned på den perforerte alu-disken i meskebeholderen. Vannet bør ligge på 85-90 grader i kjelen. Fyller på med kokende vann i kjelen etter behov. Struper tilførselen slik at det er ca én cm med vann slik produsenten anbefaler. Ligger jevnt på 80-85 % utbytte når jeg bruker formelen som står i instruksjonsheftet. Og det med standard Brygg Selv-kverning (fra hovedlageret).
 
Står i manualen at man MÅ bruke GF sine beregninger på meske og skyllevann uansett hva oppskriften sier. Hvis du mesket med 16 liter skulle du ha skylt med 19 liter på 4,7 kg. Tror du kaster bort sukker med så lite skylling. Jeg har lagt 2 brygg på GF og har truffet perfekt på OG med 4,7 kg , 16,2l mesk, 19 l skyllevann, 23-24 liter til gjæring. Det er mengde korn som setter vann mengder du må bruke
 
Brygget i helgen. Kvernet malt på 1,2 mm. Hadde 20 min@62°C, 60 min@68°C, og utmesk på 60min@78°C. Brewhouse efficiancy på 87% på GF. Tok lang tid, men laget middag og kjørte ungene i bursdagsselskap under meskingen.
 
Står i manualen at man MÅ bruke GF sine beregninger på meske og skyllevann uansett hva oppskriften sier. Hvis du mesket med 16 liter skulle du ha skylt med 19 liter på 4,7 kg. Tror du kaster bort sukker med så lite skylling. Jeg har lagt 2 brygg på GF og har truffet perfekt på OG med 4,7 kg , 16,2l mesk, 19 l skyllevann, 23-24 liter til gjæring. Det er mengde korn som setter vann mengder du må bruke

Gikk nok regnet mest ut ifra hva jeg pleier å bruke til BIAB, og ikke det som stod i manualen. Er det disse kalkulatorene dere bruker? http://www.grainfather.co.uk/#!brewing-calculator/cljs Gir ihvertfall ikke 19L skyllevann hos meg...
 
Legg til god tid til skylling. Det er omtrent like viktig som å i det hele tatt å bruke skyllevann ved kontinuerlig skylling.

F.eks i mitt oppsett så er forskjellen mellom 60 min skylling og 15 minutter skylling nesten ti poeng.
Er det kontinuerlig skylling, eller batch skylling?
 
Har aldri helt forstått de forskjellige skyllemetodene. Noen som kan gi en lynkjapp forklaring?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Slik jeg har forstått det så gjør man følgende ved batch sparging: tapper ut all vørteren til kokeren ( first runnings). Deretter fylles på med skyllevann 80 grader rører rundt og lar det stå i 10-15 min og tapper av. Evt gjenta en tredje gang. Fordelen er at det går kjappere, men man får ikke like godt utbytte.

Ved kontinuerlig skylling tilsetter man en svak tilførsel av skyllevann på toppen av mesken slik at hele tiden ligger et par cm vann over. Samtidig tapper man ut vørteren sakte. Hele prosessen bør vel da ta minst en time. Man får da en sakte gjennomskylling fra toppen og ned.
 
Er det ikke krane på avtappingen?

Avtapping? Det er ikke en gang kran på selve gryta på grainfather. Man løfter maltrøret opp, vrir litt og setter ned på støtter. Det eneste som bestemmer hvor fort vannet renner gjennom er kverningen av malten. I mitt tilfelle var kverningen så grov at vannet rant alt for fort gjennom. Kanskje man kunne konstruert en slags tett plate med kran man kune montert under maltrøret når man skyller?
 
Avtapping? Det er ikke en gang kran på selve gryta på grainfather. Man løfter maltrøret opp, vrir litt og setter ned på støtter. Det eneste som bestemmer hvor fort vannet renner gjennom er kverningen av malten. I mitt tilfelle var kverningen så grov at vannet rant alt for fort gjennom. Kanskje man kunne konstruert en slags tett plate med kran man kune montert under maltrøret når man skyller?
Jeg pleier å skyve topp platen litt ned på malt sengen, før jeg begynner å skylle. Da presser jeg litt sammen, og skyllevannet renner som en gammel mann urinerer. Mens jeg skyller setter jeg vørteren til kok, slik at jeg sparer tid.
 
Avtapping? Det er ikke en gang kran på selve gryta på grainfather. Man løfter maltrøret opp, vrir litt og setter ned på støtter. Det eneste som bestemmer hvor fort vannet renner gjennom er kverningen av malten. I mitt tilfelle var kverningen så grov at vannet rant alt for fort gjennom. Kanskje man kunne konstruert en slags tett plate med kran man kune montert under maltrøret når man skyller?

Det rinner igjennom raskt hos meg og, men jeg treffer OG. Hva er størrelsen på din batch? Regner med det er ca 25 liter på 4,7 kg malt? Hvis det stemmer så er det ca 16,2 L mash og 17,6 L sparge. På 80 min så koker du ut ca 4 liter. Så da skal du ha 29 liter før kok og ende på 25 i bøtta. Hvis du brukte 12 liter så er det alt for lite og tror problemet ligger der, eller bokstavelig ligger igjen i det du kaster. Jeg bruker GF sin app. Der legger du inn alt og den regner og klokker inn alle steg og mengder. Finnes også videoer på alle steg av bryggingen på youtube hvis du søker opp siden deres. Jeg knuser ikke selv. Oppgir bare at det skal til GF og ser av papirer at de kaller det medium knusing.

Tror du bare skal prøve å kjøre en gang etter "boka" så vil du trolig treffe målet :). Det er en grunn til at de skriver med fet skrift at uansett hva oppskrifter sier, må du kun bruke deres utregninger. Lykke til :)
 
Skulle bare være til 20L faktisk, så da er jeg rimelig nærme appen som sier 16,2L meskevann og 12,6L skyllevann! Jeg skylder på altfor grov kverning hos bryggselv stavanger. Har opplevd det en gang før med BIAB også etter at de byttet ut den gamle kverna. Fikk plutselig 15% mindre effektivitet. Neste brygg skal jeg sørge for at det blir 1,2mm og bruke helt riktig mengde meske og skyllevann! Bare så synd at det ikke blir før enn i juleferien :(
 
Jeg pleier å skyve topp platen litt ned på malt sengen, før jeg begynner å skylle. Da presser jeg litt sammen, og skyllevannet renner som en gammel mann urinerer. Mens jeg skyller setter jeg vørteren til kok, slik at jeg sparer tid.

Samme her, dette står vel også i instruksjonene at man skal gjøre :) (eller så sier de det på videoen)
 
Tilbake
Topp