Skummer du vørteren?

Skummer du vørteren?

  • Ja

    Stemmer: 50 41,3%
  • Nei

    Stemmer: 44 36,4%
  • Av og til

    Stemmer: 27 22,3%

  • Totalt antall stemmer
    121
Har gjort det de siste gangene jeg har brygget, mest for å slippe "lokket" som legger seg oppå koken. Har ikke forsøkt skumming/ikke skumming på to helt like brygg for å se forskjellen ellers..
 
Akkurat dette lurte jeg på når jeg brygga i går... Har det noe hensikt? Jeg bruker å røre inn "snerken" i vørteren en gang i blant, men har aldri luka den ut.

Hva er pluss/minus ved å skumme vørteren?
 
Gammel refleks som saftkoker, snerket skal dø. Får bli hvis det smaker godt eller innholder humle
 
Skummer alltid av men mest pga grytestørrelsen, blir fort søl ellers med 18l i 19l gryte:D
 
Skummer vørteren for å ha det "renere" i gryta. Kun kosmetisk mtp. vask og overkok for min del.
 
Har skummet av i det siste ja. Lettere å ha kontrol med oppkok/overkok.

Skummer av intil første humlen går oppi.
 
Sto nettopp nå og tenkte mens jeg skummet under oppkok av dagens brygg, og undret meg på om mange driver med det. Så fant jeg denne gamle tråden, og så at i alle fall tilbake i 2014 så var det mange som skummet. Men hvordan er det nå?

Grunnen til at jeg gjør det, er at dette skummet danner hot-breaket, og hot-breaket er ikke noe en vil ha med videre i prosessen etter kokingen. Litt av cold-breaket skal derimot være bra (lipider). Og så skjønner jeg ikke helt hvordan man skal kunne skille de to - uten gjennom å skumme. Jeg får vel neppe vekk alt, men jeg får i alle fall ikke noe synlig hot-break i form av oppskumming, og det danner seg ikke proteinklumper i vørteren. (Og jeg har riktig pH for dannelse av dem, 5,2)
 
Mener å huske at Gahr sa en gang at mange hjemmebryggere skummer vørteren, primært fordi "noen må man jo gjøre når det koker. Blir litt kjedelig å bare se på". Fikk inntrykk av at det ikke var særlig viktig.
Noen som vet hva som gjøres i de store bryggeriene?
 
Mener å huske at Gahr sa en gang at mange hjemmebryggere skummer vørteren, primært fordi "noen må man jo gjøre når det koker. Blir litt kjedelig å bare se på". Fikk inntrykk av at det ikke var særlig viktig.
Noen som vet hva som gjøres i de store bryggeriene?

Aner ikke - det har aldri vært noe tema det jeg kan huske.

På en måte ser det ut som om det er konsensus om at skumming har lite for seg. På den annen side så ser det også ut som om det er en "sannhet" at materialet fra hot-break'et ikke er så bra om det skulle havne i gjæringskaret. Palmer sier vel det, bl.a. Samtidig sies det at cold-breaket kan bidra med noe nyttig i form av lipider. Men om du ikke skummer, så blir jo dette som i sangen om kjærighet og ekteskap, som visstnok skal henge like tett sammen som hest og vogn; du kan ikke ha bare det ene. (Uhyre diskutablet, det også, selvfølgelig.)

Dette er egentlig litt snålt, og det har gitt meg mange søvnløse netter:rolleyes:.
 
Jeg skummet av før, så sluttet jeg med det fordi jeg ikke hadde noe redskap i nærheten jeg kunne bruke. Og så gjorde jeg det igjen sist jeg brygget. Og jeg tror jeg skal fortsette med det, fordi det føles bra.

Så sånn er det med den saken.
 
Mener å huske at Gahr sa en gang at mange hjemmebryggere skummer vørteren, primært fordi "noen må man jo gjøre når det koker. Blir litt kjedelig å bare se på". Fikk inntrykk av at det ikke var særlig viktig.
Noen som vet hva som gjøres i de store bryggeriene?

Ofte så kokes det under trykk, så jeg tviler på at det blir skummet av i akkurat de bryggeriene, og det kan være tyske bryggerier.
 
Ofte så kokes det under trykk, så jeg tviler på at det blir skummet av i akkurat de bryggeriene, og det kan være tyske bryggerier.
Hva mener du med "...skummet av i akkurat de (hvem?!) bryggeriene, og det kan være tyske bryggerier (tyske? Hvorfor skille mellom tyske og alle andre bryggerier i hele verden mht fjerning av skum?).
Skjønner ikke hva du mener. Kom gjerne med noget mer utfyllende informasjon.
 
Hva mener du med "...skummet av i akkurat de (hvem?!) bryggeriene, og det kan være tyske bryggerier (tyske? Hvorfor skille mellom tyske og alle andre bryggerier i hele verden mht fjerning av skum?).
Skjønner ikke hva du mener. Kom gjerne med noget mer utfyllende informasjon.

Altså. Det jeg vet at i noen tyske bryggerier iallefall, kan godt være at det er vanlig i resten av verden og, så blir det kokt under trykk, har lest at noen koker i 30 min.. Og da tenker jeg det er vanskelig å skumme av. Og nevnte tyske, mtp f.eks tyske lagere, som er helt cleane, og at tysk bryggerteknikk og tradisjoner har eksistert i flere hundre år.
 
Mener å huske at Gahr sa en gang at mange hjemmebryggere skummer vørteren, primært fordi "noen må man jo gjøre når det koker. Blir litt kjedelig å bare se på". Fikk inntrykk av at det ikke var særlig viktig.
Noen som vet hva som gjøres i de store bryggeriene?
Whirlpool fjerner hot break i større bryggerier.
(settling tank/coolship, filtrering, sentrifugering har vært brukt også, men whirlpool har overtatt for disse teknikkene)
 
Hadde det enda vært så enkelt:p!
Har brygget med en pensjonert vossabrygger i det siste, og han sier at vi må skumme vekk hodeverket.
Skal ikke flire helt uten forbehold, forresten. Mulig at vi skummer bort proteiner/aminosyrer som kan være involvert i fuselproduksjon?

Skal ikke kimse av gammel visdom basert på erfaring, ikke uvanlig at vitenskap i ettertid har bekreftet hva de gamle bare hadde erfart på my(s)tisk vis

Proteinaceous precipitate from the hot and cold breaks forms the greatest part of the trub. Although amino acids are absolutely necessary for yeast metabolic functions, yeast react to an excess of simple protein by generating aromatic fusel alcohols.
Kilde «New Brewing Lager Beer» Gregory J. Noonan
 
Tilbake
Topp