Skylle malt

Har nettopp komme meg gjennom mi førse brygg på beer brew 60.
Ble bra. Hadde noen bekymringer men tenkte ta det rolig ta rei en øl.(ps bksaven T er karnglete her så den kan forsvinne v visse anledninger)
Så etter samtale m kompis ang skylling som tar en mannsalder(les:en mannsalder er 90 min ca)sier han jeg ikke trenger å skylle bare ruke mer malt.
Og at jeg får ut bare ca 10% mer sukker v å skylle.....har jeg virkelig kastet ort 90 min av mitt eneste liv på å spare ca (brukte ca 12,5 kg malt til ca 15 nok per kg)20 nok.....
Føler meg rimelig dum!! :bank2: :bank2: :bank2: :bank2: :bank2: :bank2: :bank2: :bank2: :bank2: :bank2:
Forklar gjerne at jeg gjorde det av andre grunner. Eller er det slik at man skyller for å tyyyyne ut det siste. Og at det lett kan erstattes med litt ekstra malt(les litt)
 
Hørte på Basic Brewing podcast "BIAB Legacy", han snakket litt om akkurat dette om skyling av malt. Jeg ble så nysgjerrig at jeg måtte prøve i kveld og fikk 73 % effektivitet, det samme som jeg pleier og havne rundt med mitt vanlige opplegg med batch sparge.
 
her står det jo litt om "no sparge":
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,16267.msg159246.html#msg159246
 
For mange handler nok dette med skylling om å få maximalt antall liter ut av bryggeriet sitt (med ønsket OG).

Vi prøver alltid å få max antall liter ut av de timene vi bruker på brygging. Dette får vi bare dersom vi skyller.

Så da blir det en avveiing. Er de ekstra literne en kan få i gryten verdt den ekstra tiden det tar å skylle?

Skyller du ikke, mister du naturlig nok noe sukker som blir liggende igjen i mesken.
 
Hei,

Man skyller som regel kun for å få bedre utbytte, ved å få vasket ut mesteparten av sukkeret. Ved bruk av Speidel har jeg gått fra ca. 80 % utbytte med skylling til ca. 70 % med no-sparge. Med Speidel er det derimot ikke bare-bare å bruke mer malt, fordi utbytte synker voldsomt hvis man bruker mer enn ca. 5.5 kg malt om gangen. Jeg sparer heller ikke noe særlig med tid på no-sparge med Speidel, men no-sparge har spesielt noe for seg hvis man skal lage en sterk øl (lavt utbytte, men høy OG) eller vil ha bra maltpreg (ofte sammenfaller disse).

Tl;dr: Hvis det ikke er noe problem å øke maltmengden, mtp bryggeutstyr og råvarekostnader, la gjerne være å skylle!
 
Interessant tema. Jeg synes skyllingen er noe av det jeg liker minst.

Jeg har en Brewster bryggemaskin og fyller den vanligvis opp til det er 10 cm igjen til kanten. Selv om jeg har 5-6 kg malt i kurven kan jeg sikkert få plass til mer vann hvis jeg fyller helt opp, dog ikke like mye som når jeg skyller separat.

Jeg tenker at den kontinuerlige sirkuleringen av mesken vil gi en form for skylling det også og hvis vørteren gir bedre kvalitet uten skylling burde det være verdt forsøket.

Hvis jeg brygger to identiske brygg kan jeg vel sjekke hva OG blir på begge og så justerer jeg maltmengden noen prosenter i forhold til den originale for å kompensere for manglende skylling?
 
Tilbake
Topp