Skyllevann 3 kjelers herms oppsett (VVS)

Hei. Jeg driver å lager meg et 3tankers system med varmtvannsberedere. På grunn av begrensinger på kurs så kommer jeg nok ikke til å brygge mer enn 50-70L om gangen.

Har et spørsmål angående skyllevann ved brygg på 40, 50 og 60 liter og en forklaring på hvordan jeg kan gå fram for å finne rett mengde?
Jeg er klar over at man må finne ut dette over tid ved å se på hvor mye vann man mister i malt, damp og andre faktorer.
Har enda ikke brygget på dette "bryggeriet" gjenstår litt utstyr, men hva kan jeg bruke som skyllevann første gangen når jeg for eksempel vil prøve ett brygg på ca 40l ferdigprodukt?
Greit å ha noe å gå it fra. Fint on noen kunne fortalt i detalj hvordan man beregner skyllevann. For en amatør er det litt vanskelig å bare finne en kalkulator å bruke den.

Kommer helt an på hvor mye malt du bruker..
Under mesking forsvinner ca. 1 Liter vann pr. kg malt.
Under kok forsvinner en del alt etter hvor lenge du koker..
Så forsvinner det noe til turb vist du ikke tar med den til gjæring..

Hvor mye strøm har du tilrådighet?

Når vi brygger 120 liter(ferdig vare) i 3 vv kjeler så tapper vi av meske tanken etter utmesk(78 grader),starter kok mens vi skyller,når vi har skyllet til ønsket volum(2-3 ganger) er tempen i kokekjelen et par og 90 grader,da har vi 6kw i koke kjelen..Er vel så det nesten koker mellom hver gang før vi har neste skyllng oppi koke tanken..
Skyller med vann på 80-82 grader..
Har du tenk å ha varme kolbe i mesk,herms e.l`?

Det som tar tid er varming av vann til meske temp..Skylle vann kan varmes når du mesker
Skal vi ha 70 liter meske vann varmer vi 35 liter i HLT og 35 liter i koke tank og pumper det over i meske tank..Har 6KW i HLT og kok..

Men beregn et par brygginger før det sitter,du må lære det hvordan ditt anlegg fungerer..har brygger 8 ganger nå og nå begynner ting å gå på skinner ang. mengder o.l..
Første ølen ble veldig bra det og,selv om vi ikke helt viste hva vi drev på med :)

Sist redigert:
Planen er å varme skyllevann med gassbluss mens vi mesker. Temperaturen til mesken styres av en pid styrt herms med 3000-3500 varmeelement. Satser på dette klarer og holde temperaturen i mesk. Hva tror du maks volum i mesk et 3000varmeelement kan holde?

HS

Kan du ha karet isolert tror jeg 3kw holder til mye mer enn volumet du tenker på.
Jeg mesker med maltrør i kokevvs'en (60l inkl dødvolum?) og ser at temperaturen går opp med 2kw og
"Kyotto potmeter-ssr" skrudd helt ned. Hvor mange watt vet jeg ikke men med en halogen glødelampe tilkoblet så er det såvidt jeg ser at det er lys i pæra.
Steg og utmesking blir noe annet.

Vi bruker 3kw og det holder tempen fint..ikke veldig kjapp økning til utmesk,men det fungerer greit..
For å bare holde temp så hadde nok 1kw holdt..

Så det kan være lurt å ha poteter på elementet? Eller trenger man ikke dette?

Et annet spørsmål, når jeg har fått kok på vannet, hvor mange liter klarer et 3kw element å holde kok på? Klarer jeg meg med "kun" 3kw på for eksempel 60-80L? Eller må jeg fortsatt kompensere med gass da?

HS

Poteter funker nok dårlig :)
Prøv uten potmeter, burde gå brillefint uten..kan jo legges til etterpå vist du ser behovet..
Noe stort mer enn 60L til kok kan du ikke regne med på 3kw..isolering hjelper self. så du kan strekke deg litt lenger..

Har du varme i mesketank så er potmeter lurt..vist ikke så ser jeg ikke behovet vis du da ikke har alt for mye effekt i koke kjelen..
Vi brygger fint 60 liter med 6KW uten å justere ned...koker meget bra..

Dersom du er i den minste tvil om det holder, eller om du ønsker å kunne spare tid, er en dyppvarmer en god investering. Jeg bruker min innimellom - og priser meg lykkelig hver gang den dyppes

Tilbake
Topp