Skylling for å oppnå riktig kokemengde

Hei

Er fersk og skal brygge mitt første brygg om et par dager.

Har lest oppskrift og søkt rundt på nettet. Det jeg lurer på er hvordan jeg i praksis skyller og tilsetter skyllevannet for å få riktig kokemengde. er jo veldig mye vann! har meskemengde på 15 liter og skyllevann på 17 liter. på hvilken måte er det best å tilsette det ekstra vannet og når?

har kjøpt en bb30 med sirkulasjonspumpe som jeg skal bruke. håper noen kan gi meg en god oppskrift på dette :)
 
Etter utmesk løfter du maltrøret og lar der renne fra seg. Så skyller du til riktig kok volum. Bruk god tid på skyllingen, gjerne 3/4t
 
Går kanskje men ikke vanlig. Er vel bare bakdeler med å tynne ut mesken. Dårligere konvertering vil jeg tro. Du trenger vannet for å få vørteren ut av mesken.
 
Bare for å si det også. Det finnes mange veier til gødt øll.

Hvis du vil at det skal gå litt raskere kan du
a) meske tynt. Sleng 15+17 liter vann i ved innmesk. Tapp av og kok.
b) dumpe skyllevannet i mesken mot slutten av mesketiden. (Varmere vann for bedre utmesk er en god idé isf)
c) partiskylle: tappe av vørter, dumpe skyllevannet oppi, (røre hvis du vil), resirkulere til det vørteren er klar, tappe, koke.

Har brukt alle 3 metoder med godt resultat. Noen fordeler/ulemper er det med alle metoder, men ikke bry deg om det. Enda :)
 
Tilbake
Topp