Skylling med Bratberg

Terje J

Norbrygg-medlem
Hvordan skyller man med Bratbergeren?
I bruksanvisningen sies det at silkaret løftes opp slik at bunnen er rett over vørteren, så tilsettes skyllevann. Antar at man fortsetter å løfte silkaret ettersom vørternivået I pannen stiger?? Eller bør bunnen av silkaret være noen cm ned I vørteren I pannen??
 
Ingen som har erfaringer??
Ser fra gamle trader at det kan tette seg I silkaret, vet ikke om hullene er litt større på Gen2. Planlegger første batch med 6.7kg Malt I karet, og skylling med øse....
 
På den nye Bratberg'en er det vel en trinnløs løfting av maltrøret, har jeg sett og lest. På min eldre modell løfter jeg maltrøret til øvre posisjon før skylling. Jeg bruker øse og tømmer forsiktig over. Skyller til nivået er opp til bunn av maltrør. Så lar jeg det renne av seg over en gjæringsbøtte, det blir gjerne en liter ekstra av dette.
 
Dette er slik vi gjør det, løfter til jeg ser feste punktet til heve stangen(lyser ned kanten med en lykt) og tilsetter 2-3 øser med varmt vann med jevne mellomrom, når vannet begynner renne seint løfter jeg til feste punktet igjen. Slik fortsetter jeg ikke klare å løfte mer med løfterøret, da er det ca 26-27L. Løfter den da opp på krokene og tilsetter evnt mer vann.
 
Sist redigert:
Dette er slik vi gjør det, løfter til jeg ser feste punktet til heve stangen(lyser ned kanten med en lykt) og tilsetter 2-3 øser med varmt vann med jevne mellomrom, når vannet begynner renne seint løfter jeg til feste punktet igjen. Slik fortsetter jeg ikke klare å løfte mer med løfterøret, da er det ca 26-27L. Løfter den da opp på krokene og tilsetter evnt mer vann.
Gjør det samme her, men synes det renner for fort igjennom.. Det kan kanskje skyldes at jeg har rørt litt form mye I senga. Får også OG 6-8 pt lavere enn det Beersmit sier... Haroigså prøvd å resirkulere med pumpen nesten helt strumpet ned etter tips fra BB tråden...
 
Tilbake
Topp