Har lest gjennom tråden og synes det problematiseres og synses vel mye her. Det er ikke rakettkirurgi dette, oppløst sukker skal vaskes ut av korn. Jeg klarer ikke helt å se for meg at kokker f.eks. sitter og diskuterer beste metode for å koke kraft på bein. Ok, ikke helt det samme, men heller ikke så ulikt.
Måten jeg skyller på er ikke akkurat anbefalt i denne tråden, men det funker. Jeg hever maltrøret og lar det renne av før jeg begynner å skylle. I mitt hode er det en fordel å la vørteren som er mettet med sukker renne av først, og så begynne med rent vann for å skylle ut mest mulig. Hele skylleprosessen tar neppe mer enn 10-15 minutter.
Tenk på hvordan en vaskemaskin er programmert. Når den begynner å skylle tømmer den seg for vann som er mettet med såpe før den tar inn rent vann for å få skylt ut mest mulig såpe med minst mulig vann.
Vet vi at det blir kanaler i mesken, eller er det bare synsing? Og om det blir det, hvor mye har det å si for effektiviteten?
Jeg har rundt 75% effektivitet (brewhouse) noe som er rimelig normalt, og tyder ikke på at jeg gjør mye feil når jeg skyller. Og så har vi den store fordelen med denne enkle metoden at man kan begynne å øke temperaturen på vørteren mot kok med en gang man løfter røret. Det sparer mye tid.