Finn Berger
Moderator
Når jeg brygger vår "Einherjer" bruker jeg 42 liter meskevann. Kan selvfølgelig bruke flere gjæringsbøtter enn to, men føler meg alltid litt utrygg når jeg står med drøyt 20 liter, 72 grader varmt meskevann som skal slås tilbake i meskekjelen. Kanten på kjelen er cirka 130 cm over gulvet. Har gått fint hittil, men det holder å være uheldig én gang, så risikerer man å få et bra stort brannsår nedover kroppen.
Med prosessen beskrevet, fikk jeg 58 liter med 1.055 preboil / 47 liter til gjæring med 1.063. Kokte en time etter avskumming, ~7 liter fordamping, ~3-4 liter trub igjen i kjelen. 12 kilo malt, 58 liter med 1.055 blir meske-effektivitet på 82,3%. 47 liter med 1.063 blir brewhouse efficiency på 76,4%. Fikk fem og en halv kasse bjørnunger ut av det brygget, cirka 44 liter på flaske.
Det der er jo veldig bra, og - som jeg ville forvente - bedre enn hva jeg ville fått med min teknikk. Det er fullt mulig, mao., om man utnytter utstyrets muligheter fullt ut.
OG på 1,075 og meskeeffektivitet på 74,6% er jo veldig bra. Sist brygg hadde jeg OG på 1,048 og meskeeffektivitet på 83% om jeg ikke husker feil. Fornøyd med det.
Jeg hørte en gang Jamil Zainasheff si at det var ikke bra med for høy effektivitet. Han mente 70-75% var det beste. Dette var en gammel podcast-episode, og jeg vet ikke begrunnelsen, men kanskje noen andre vet?
Edit: Jaggu.
Eneste mulige fornuftige begrunnelsen for det, er at du kan få noe sånt når du kjører uten skylling i det hele tatt, altså no sparge. Tanken er at du da tar ut "kremen" av vørter.
Jeg dreiv en del med det, og er i alle fall ute av stand til å merke noen forskjell på no sparge og partiskylling/batch sparge med to tappinger. Du får sikkert trukket ut noe mer tanniner, men det skal jo faktisk være en del tannin i ølet, det er slett ikke om å gjøre å holde nivået så lavt som mulig.
At det ikke er bra med for høy effektivitet er det jo ellers ikke så vanskelig å være enig i. Det betyr at du har gått over ei grense, og får trukket ut for mye tannin, slik at du får astringens. Spørsmålet er hvor den grensa går. Om du har riktig pH og riktig temperatur, kan du ta ut ganske mye med kontinuerlig skylling uten at det blir dårlig øl av det.
Jeg er i alle fall trygg på at jeg ligger innafor med mine 82/83% effektivitet når jeg brygger øl rundt 1.050 i OG. Jeg tøyer ingen grenser der.