Skylling og forbedring

Når jeg brygger vår "Einherjer" bruker jeg 42 liter meskevann. Kan selvfølgelig bruke flere gjæringsbøtter enn to, men føler meg alltid litt utrygg når jeg står med drøyt 20 liter, 72 grader varmt meskevann som skal slås tilbake i meskekjelen. Kanten på kjelen er cirka 130 cm over gulvet. Har gått fint hittil, men det holder å være uheldig én gang, så risikerer man å få et bra stort brannsår nedover kroppen.

Med prosessen beskrevet, fikk jeg 58 liter med 1.055 preboil / 47 liter til gjæring med 1.063. Kokte en time etter avskumming, ~7 liter fordamping, ~3-4 liter trub igjen i kjelen. 12 kilo malt, 58 liter med 1.055 blir meske-effektivitet på 82,3%. 47 liter med 1.063 blir brewhouse efficiency på 76,4%. Fikk fem og en halv kasse bjørnunger ut av det brygget, cirka 44 liter på flaske.

Det der er jo veldig bra, og - som jeg ville forvente - bedre enn hva jeg ville fått med min teknikk. Det er fullt mulig, mao., om man utnytter utstyrets muligheter fullt ut.

OG på 1,075 og meskeeffektivitet på 74,6% er jo veldig bra. Sist brygg hadde jeg OG på 1,048 og meskeeffektivitet på 83% om jeg ikke husker feil. Fornøyd med det.
Jeg hørte en gang Jamil Zainasheff si at det var ikke bra med for høy effektivitet. Han mente 70-75% var det beste. Dette var en gammel podcast-episode, og jeg vet ikke begrunnelsen, men kanskje noen andre vet?

Edit: Jaggu.

Eneste mulige fornuftige begrunnelsen for det, er at du kan få noe sånt når du kjører uten skylling i det hele tatt, altså no sparge. Tanken er at du da tar ut "kremen" av vørter.

Jeg dreiv en del med det, og er i alle fall ute av stand til å merke noen forskjell på no sparge og partiskylling/batch sparge med to tappinger. Du får sikkert trukket ut noe mer tanniner, men det skal jo faktisk være en del tannin i ølet, det er slett ikke om å gjøre å holde nivået så lavt som mulig.

At det ikke er bra med for høy effektivitet er det jo ellers ikke så vanskelig å være enig i:p. Det betyr at du har gått over ei grense, og får trukket ut for mye tannin, slik at du får astringens. Spørsmålet er hvor den grensa går. Om du har riktig pH og riktig temperatur, kan du ta ut ganske mye med kontinuerlig skylling uten at det blir dårlig øl av det.

Jeg er i alle fall trygg på at jeg ligger innafor med mine 82/83% effektivitet når jeg brygger øl rundt 1.050 i OG. Jeg tøyer ingen grenser der.
 
@Sarge
Takk, det var greit å se det der. Og jeg tror analysen din av hva som er problematisk med det, er riktig. Dette blir noe helt annet enn den skyllingen du får når malten er nede i vannet.

Jeg tror jeg ville gått for å tappe ut alt i første runde, og så fylle på resten av vannet. Raskere, også:).

Om du f.eks. har 20 liter vann totalt (?), og regner at 3 liter blir med masken i komposten (eller hvor du nå gjør av den:)), skulle du bruke 11,5 liter i første runde, og 8,5 i andre for å få ut like mye hver gang, altså til sammen 17 liter til kok.
 
Sist redigert:
Grainfather-kalkulatorene regner at det absorberes 0,8 liter per kg malt, og det har vist seg å fungere godt i praksis på de bryggene jeg har kjørt (som varierer mellom 3 og 6 kg malt og batch sizer fra 12 til 15 liter ferdig i gjæringskaret). GF skal for øvrig takle opp til 9 kg malt, men de fleste rapporterer at mer enn 7 kg medfører kompromisser som gir dårligere utbytte mm.

Jeg liker ideen om en full batch sparge, men jeg tror ikke at jeg skal tappe ut alt. Grunnen er at på grunn av dødrommet så er det som regel mer meskevann enn skyllevann. Jeg tror da at det er bedre at man tapper ut slik at summen av det som er igjen og skyllevannet er noe mer enn volumet under mesking. Dette fordi jeg tror en litt tynnere blanding av væske vs malt gir mer effektiv skylling.
 
Sist redigert:
Grainfather-kalkulatorene regner at det absorberes 0,8 liter per kg malt, og det har vist seg å fungere godt i praksis på de bryggene jeg har kjørt (som varierer mellom 3 og 6 kg malt og batch sizer fra 12 til 15 liter ferdig i gjæringskaret). GF skal for øvrig takle opp til 9 kg malt, men de fleste rapporterer at mer enn 7 kg medfører kompromisser som gir dårligere utbytte mm.

Jeg liker ideen om en full batch sparge, men jeg tror ikke at jeg skal tappe ut alt. Grunnen er at på grunn av dødrommet så er det som regel mer meskevann enn skyllevann. Jeg tror da at det er bedre at man tapper ut slik at summen av det som er igjen og skyllevannet er noe mer enn volumet under mesking. Dette fordi jeg tror en litt tynnere blanding av væske vs malt gir mer effektiv skylling.
Mulig jeg misforstår.. Mener dere at man skal tappe av vørter FØR skylling..?
Da er man jo tilbake til å heve maltrøret over vørteren..??
 
Mulig jeg misforstår.. Mener dere at man skal tappe av vørter FØR skylling..?
Da er man jo tilbake til å heve maltrøret over vørteren..??
Kom litt sent inn her, og orker ikke lese hele tråden.

Men på GF hever du maltrøreret og lar det renne av noen minutter før du starter skylling. Effektiviteten ved 4-6 kg malt er som regel 85 til 95 %, litt avhengig av malttype. Større og mindre maltmengder gir noe lavere utbytte.
 
Kom litt sent inn her, og orker ikke lese hele tråden.

Men på GF hever du maltrøreret og lar det renne av noen minutter før du starter skylling. Effektiviteten ved 4-6 kg malt er som regel 85 til 95 %, litt avhengig av malttype. Større og mindre maltmengder gir noe lavere utbytte.
Slike tall har jeg aldri vært i nærheten av på noen av mine 6 brygg på GF. Mitt siste brygg hadde i underkant av 6 kg malt og hadde meskeefmeskeeffektivitet på ca 74-75%. Da mesket jeg i 80 minutter før utmesk og skylling.
 
Mulig jeg misforstår.. Mener dere at man skal tappe av vørter FØR skylling..?
Da er man jo tilbake til å heve maltrøret over vørteren..??
Nei, for man fyller opp igjen med mer vann enn man tar ut vørter, altså væske som er umettet av sukker og løfter ikke maltrøret. På dette tidspunktet tapper man ikke ut mer, og skyller med røring og sirkulering i noen minutter før man hever røret og lar det renne av seg uten mer skylling. Når det har rent av seg løfter man vekk maltrøret og heller tilbake vørteren man tappet ut og fortsetter til kok.
 
@YesBryggeri Jeg beklager for øvrig at jeg har kapret tråden din med en masse Grainfather-prat.
Det gjør ikke noe. Prinsippene er de samme. Tenker jeg skal prøve med tynnere mesk og mindre skylling neste gang. Best å endre på færrest mulige faktorer for å lære. Kommer til å bruke kontinuerlig skylling med å løfte røret, men skal passe på vannivået bedre neste gang slik at det alltid står over malten.
 
Slike tall har jeg aldri vært i nærheten av på noen av mine 6 brygg på GF. Mitt siste brygg hadde i underkant av 6 kg malt og hadde meskeefmeskeeffektivitet på ca 74-75%. Da mesket jeg i 80 minutter før utmesk og skylling.

Jeg har også 6 brygg på GF nå, og har (i følge BeerSmith og Brewingday som jeg bruker parallelt) en meskeeffektivitet i området 85% hver gang. Har brygget både fulle batcher på ca. 23 liter og 13-15 liters batcher med omtrentlig samme resultat.
 
Nei, for man fyller opp igjen med mer vann enn man tar ut vørter, altså væske som er umettet av sukker og løfter ikke maltrøret. På dette tidspunktet tapper man ikke ut mer, og skyller med røring og sirkulering i noen minutter før man hever røret og lar det renne av seg uten mer skylling. Når det har rent av seg løfter man vekk maltrøret og heller tilbake vørteren man tappet ut og fortsetter til kok.
Litt usikker på hva du mener. Løfter du ikke maltrøret før du skyller? Og du tapper ut vørter fra GFen? Eller misforstår jeg helt her?
Denne videoen fra produsenten viser korrekt metode:


85-95 % effektivitet hver gang.
 
Slike tall har jeg aldri vært i nærheten av på noen av mine 6 brygg på GF. Mitt siste brygg hadde i underkant av 6 kg malt og hadde meskeefmeskeeffektivitet på ca 74-75%. Da mesket jeg i 80 minutter før utmesk og skylling.
Det er meskeeffektivitet og ikke brygghuseffektivitet?
 
Slike tall har jeg aldri vært i nærheten av på noen av mine 6 brygg på GF. Mitt siste brygg hadde i underkant av 6 kg malt og hadde meskeefmeskeeffektivitet på ca 74-75%. Da mesket jeg i 80 minutter før utmesk og skylling.
Tror ærlig talt du har skylt på feil måte (for GF) hele tiden – og at det er grunnen til lav effektivitet.
 
Nei, for man fyller opp igjen med mer vann enn man tar ut vørter, altså væske som er umettet av sukker og løfter ikke maltrøret. På dette tidspunktet tapper man ikke ut mer, og skyller med røring og sirkulering i noen minutter før man hever røret og lar det renne av seg uten mer skylling. Når det har rent av seg løfter man vekk maltrøret og heller tilbake vørteren man tappet ut og fortsetter til kok.
Men... Tapper du av før du skyller, eller mens du skyller..?
Og.. Når du tilfører vann - Tilfører du dette etter avtapping, eller parallelt med avtapping..??
Hvis du tilfører vann etter avtapping, kan du jo like gjerne løfte maltrøret ut av gryta, blir jo ett fett..!
Men som sagt er det mulig jeg misforstår..
 
Litt usikker på hva du mener. Løfter du ikke maltrøret før du skyller? Og du tapper ut vørter fra GFen? Eller misforstår jeg helt her?
Denne videoen fra produsenten viser korrekt metode:
[Snip]

85-95 % effektivitet hver gang.
Det er metoden jeg har brukt hver eneste gang til nå.

Det jeg diskuterer lenger opp er hvordan man istedet kan gjennomføre batch sparge på Grainfather, altså en alternativ måte å skylle på.

95% effektivitet?! Det er voldsomt. Bruker du Grainfather?
 
Sist redigert:
Tror ærlig talt du har skylt på feil måte (for GF) hele tiden – og at det er grunnen til lav effektivitet.
Det tror ikke jeg. På de nevnte 6 bryggene er instruksjonene til Grainfather fulgt til punkt og prikke.

Du må lese tråden for å få sammenheng. Diskusjonene om batch sparge er alternative skyllemetoder som jeg ikke har forsøkt på Grainfather ennå.
 
Men... Tapper du av før du skyller, eller mens du skyller..?
Og.. Når du tilfører vann - Tilfører du dette etter avtapping, eller parallelt med avtapping..??
Hvis du tilfører vann etter avtapping, kan du jo like gjerne løfte maltrøret ut av gryta, blir jo ett fett..!
Men som sagt er det mulig jeg misforstår..
Du misforstår i betydningen at du tror dette er noe jeg gjør nå. Dette med avtapping er en alternativ metode jeg ikke har forsøkt ennå. Til nå har jeg fulgt instruksjonene fra Grainfather så nøyaktig som mulig.
 
Tilbake
Topp