Fant denne i en diskusjon på nettet of effektivitet i Grainfather:
For øvrig skal man være veldig forsiktig med å ta det som skrives bokstavelig som fakta. Folk blander ofte sammen brewhouse efficiency og mash efficiency. Brewhouse efficiency på f.eks. Grainfather er det bortimot umulig å få over 80% på grunn av rundt 2 liter svinn i kjele/pumpe/kjøler/trub, og likevel ser man at det er påstått flere steder at man får mellom 80% og 90%.
En ting jeg ikke får til å stemme med mine egne erfaringer er at standard skylling på grainfather visstnok skal gå saakte. Mange har problemer med å få det til å gå sakte nok, meg selv inkludert. Det snakkes om å komprimere mesken ved å presse ned den øvre risten, men jeg synes det virker usannsynlig at dette skal være spesielt effektivt. Det blir litt som å forsøke å vaske møkkete tøy mens det er presset sammen.
Uansett, så er mitt neste brygg et lyst, lett sommerøl på 4,7% i en liten batch på 13 liter inkl speise for karbonering. Grain bill på ca 3kg. Oppskriften er basert på mash efficiency på 73%. Brewhouse efficiency stinker selvsagt siden svinn i maskinen utgjør en stor prosentvis andel ift totalvolumet for batchen. Det er ikke viktig. Her er planen for skylling:
- Tappe ut ca 4 liter vørter til ekstern beholder.
- Tilsette 4,5 liter skyllevann (uten å heve maltrøret). Røre rolig rundt for å fordele skyllevannet godt. Sirkulere noen minutter.
- Tappe ut ca 4 liter vørter til ekstern beholder.
- Tilsette resten av skyllevannet (ca 5 liter). Røre rolig rundt for å fordele skyllevannet.
- Heve maltrøret og la det renne godt av seg i kjelen mens oppkok starter
- Fjerne maltrøret fra maskinen og helle tilbake vørteren som er tappet av
Dette blir da en slags batch sparge. Høres det ut som en god ide?