Jeg har regnet litt på hva svinn i tillegg til det som følger med masken, betyr. Jeg bruker en meskepose, og når jeg har tappet vørteren, løfter jeg ut posen med masken. Jeg regner at i posen er det sånn ca. 1 liter vørter per kilo malt jeg har brukt, og dessuten ligger det igjen et par liter i kjelen. Det siste er altså det tilleggssvinnet jeg snakker om, og det må inn i regnskapet.
Et eksempel: Når jeg bruker 5 kilo malt til noe som helst skal ende opp som 24 liter pils (med 5,2% ABV) på flaske ( = 3 kasser bjørnunger
), skal jeg ha 34 liter vørter til kok. Da må jeg regne med at jeg trenger 5 + 2 liter vann i tillegg. Så totalt bruker jeg 41 liter.
Hadde jeg fått med meg disse to literne med vørter til kok, ville effektiviteten blitt høyere, antakelig rundt 3%. (Litt vanskelig å beregne, siden de vil senke tettheten på vørteren noe, også. De er jo fra andre tapping. Jeg regnet at de senket den fra 1.039 til 1.038.)
Disse to literne er dels "tap til dødrom", altså det jeg ikke får tak i fordi det ligger under det nivået jeg kan tappe fra, og dels det som renner av posen i det jeg løfter den ut. Jeg kunne brukt dem, men da vil det følge med såpass mye fint grums at jeg heller dropper det. Men jeg
kunne altså hatt en effektivitet oppe rundt 85% - ogkanskje litt over, også, om jeg hadde brukt en ekstra skylling. Og hadde jeg hatt et mindre effektivt system enn det jeg har - f.eks. med den falskbunnen jeg brukte i den gamle BB60'n - ville jeg vært nede under 80.
Denne variasjonen er den samme jeg fant når jeg googlet litt etter meskeeffektivitet og batch sparging. Folk rapporterte stort sett effektivitet mellom "high 70's" og "mid 80's", det siste riktignok ikke som noe vanlig. Noen lå også lavere, og klaget over at de ikke kom høyere.
Konklusjon: Det utbyttet jeg får, er nokså normalt for batch sparging/partiskylling- altså hva jeg med rimelighet bør forvente om jeg ikke gjør noe galt. Høyere eller lavere utbytte kan forklares ut fra mer eller mindre effektivt utstyr, og eventuelt ut fra hvor mye grums man er villig til å dra med seg.
Antakelse: Hvis jeg låner bort utstyret mitt til en nybegynner som har lest seg opp på det grunnleggende, og forklarer kort hvordan jeg reint praktisk gjør det, vil han/hun få det samme utbyttet.
Men hva er poenget med å finne ut at jeg ikke får spesielt høyt utbytte?
Jo, at det må være noe rart/galt med måten folk bruker bryggemaskinene sine på dersom de ikke får minst det utbyttet jeg får. Disse maskinene burde gi høyere utbytte enn det jeg får, siden de vel stort sett brukes med kontinuerlig skylling, som er 5-6% mer effektivt enn partiskylling.
Jeg sjekket bare litt på nettet for GF og meskeffektivitet, og variasjonene i hva folk rapporterer at de får, er veldig store. Ikke et vondt ord om GF eller andre maskiner, men det virker som om det er større muligheter for å få et dårlig resultat med dem, enn med et enklere oppsett. Denne tråden er vel typisk:
https://www.reddit.com/r/grainfather/comments/3tbyyt/what_efficiency_are_you_getting/ Jeg synes særlig den første posten er interessant.
Antakelse: Bruken av maltrør gir folk en utfordring. For meg ser det ut som om sirkulering og det å få riktig knusingsgrad blir veldig viktig i en maskin med maltrør, mens det har liten betydning når du brygger uten maltrør.