1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Skylling og forbedring

En tråd i 'Brygging' startet av YesBryggeri, 16 Apr 2018.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tjukk mesk gir lavere gjærbarhet, også. Så hvis du ønsker et søtere/tjukkere øl er det en måte å få til det på.

10-11 kilo i BB60 - da snakker vi om "normalsterkt" øl?

2. YesBryggeri

YesBryggeri
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tjukkere mesk gir mindre gjærbart sukker? Kanskje derfor vi ikke nådde FG på bryggene våre? Kan jo være gjæringen også. Vi rehydrerer bare tørrgjær og rister karet for oksygenering.

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke utenkelig at det var den tjukke mesken. Rehydrert tørrgjær - eller tørrgjær i det hele tatt - trenger ikke så mye oksygen, så risting holder fint - så lenge vi snakker noenlunde normalt øl.

YesBryggeri liker dette.
  4. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

10 kilo gir meg normalt rundt 1.050-52 med 50 liter til gjæring. Fikk høyere effektivitet med BB30A enn med BB60A av en eller annen årsak.

Finn Berger liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Større dødrom? (Det ville det vel vært på en ikke-automatisk, i alle fall.)

Sarge liker dette.
  6. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ikke vært i nærheten av dine tall, Finn. Ikke på BIAB, og ikke på Grainfather. Det ligger rundt 74-75% i meskeeffektivitet (basert på beercalc.org sine tall). Jeg tror du har et veldig effektivt regime bygget opp over mange års erfaring.

1Morten liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kanskje kalkulatoren til brewersfriend er veldig snill, bare;).

Du brygger små batcher. Det er vel ikke helt urimelig om det påvirker effektiviteten noe? (Eller kanskje det er det:(?)

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I følge braukaiser så gir tjukkere mesk lavere gjærbarhet.

Google Mash efficiency braukaiser. Den artikkelen hans er veldig interessant.

Finn Berger liker dette.
  9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men seriøst; det er masse folk som får 90% med kontinuerlig skylling, så det er ikke noe spesielt om jeg får noe over 80 med partiskylling.

10. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ser ikke noen grunn til at størrelsen på batchen skulle ha noe å si for meskeeffektviteten. for "brewhouse efficiency", så blir det noe annet. Testet akkurat Brewers Friend-kalulatoren med resultatet fra siste brygg, og den ga meskeeffektivitet på 74,6%, så den er rimelig nær beercalc.org.
    Den batchen var ikke spesielt liten, heller. 17 liter etter kok, før svinn.

Finn Berger liker dette.
  11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor mye regner du i svinn når du mesker?

12. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva mener du med "svinn når du mesker"? Tenker du på det som blir igjen i maltrestene?

Jeg brukte denne kalkulatoren, med det volumet jeg har ferdig etter kok, når jeg måler OG (altså uten svinn i maskin/trub/kjøler): https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

13. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aha - det er preboil efficiency som tilsvarer den effektiviteten jeg snakker om, altså meskeeffektiviteten. Og så vidt jeg vet er det den settene opererer med, også. Da legger du inn volum vørter til kok, og PBG (pre-boil gravity). Da får du nok en annen effektivitet.

14. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror ikke det utgjør noen vesentlig forskjell. Jeg måler nesten aldri PBG, men sukkerinnholdet er jo det samme som ved OG, det er bare mengden vann som er ulikt.

15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du har rett, selvfølgelig. Jeg la inn den siste pilsen min, og forskjellen ble 1%. 82,5 mot 81,5. Jeg blanda med den siste, brygghuseffektiviteten, som tar med også tapet til kokekjelen. Da får du en merkbart lavere prosent.

Men hei; jeg er da ikke den eneste her som driver med enkel partiskylling?? Hva får alle dere andre?

16. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ligger også på 82-83%... Jeg har 5 brygg på nakken :)

Finn Berger og Sarge liker dette.
  17. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva slags utstyr brygger du på?

18. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror du har rett. Jeg tror det handler mest om dødrommet under meskerøret som stjeler volum av den totale mengden vann. Det betyr at man enten får en tykkere mesk eller mindre vann å skylle med.

19. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Biab, 18 liters kjele. 1 skylling ligger jeg på 82-83, mens 2 skyllinger litt mer. Nå har jeg riktignok mesket lavt og lenge på de 3 siste. Brukt ca. 8 liter vann på 2,8 kg malt til mesken.

Finn Berger liker dette.
  20. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok. Det er omtrent som utstyret jeg brukte tidligere, og jeg fikk rundt 73-74% der.

Del denne siden