Skylling og forbedring

Du misforstår i betydningen at du tror dette er noe jeg gjør nå. Dette med avtapping er en alternativ metode jeg ikke har forsøkt ennå. Til nå har jeg fulgt instruksjonene fra Grainfather så nøyaktig som mulig.
Poenget med spørsmålet er å prøve og forstå hva du planlegger å gjøre.. og hvorfor...
 
Du misforstår i betydningen at du tror dette er noe jeg gjør nå. Dette med avtapping er en alternativ metode jeg ikke har forsøkt ennå. Til nå har jeg fulgt instruksjonene fra Grainfather så nøyaktig som mulig.
Beklager, da så jeg ikke det store bildet. ;)
 
Poenget med spørsmålet er å prøve og forstå hva du planlegger å gjøre.. og hvorfor...
Som jeg har skrevet tidligere i tråden så mistenker jeg at kanalisering i maltsengen oppstår lett. Da vil skyllevannet følge en eller få veier gjennom maltsengen uten å renne jevnt gjennom hele.

Det jeg ønsker å oppnå er å erstatte mettet vørter med skyllevann som ikke renner ut med en gang, slik at jeg kan røre i mesken med skyllevann og vaske ut mer sukker fra alle deler av maltsengen før jeg så hever røret. Den vørteren vil da være tynnere og dermed renne lettere ut når man hever røret, i tillegg til at maltsengen er løsere.
 
Som jeg har skrevet tidligere i tråden så mistenker jeg at kanalisering i maltsengen oppstår lett. Da vil skyllevannet følge en eller få veier gjennom maltsengen uten å renne jevnt gjennom hele.

Det jeg ønsker å oppnå er å erstatte mettet vørter med skyllevann som ikke renner ut med en gang, slik at jeg kan røre i mesken med skyllevann og vaske ut mer sukker fra alle deler av maltsengen før jeg så hever røret. Den vørteren vil da være tynnere og dermed renne lettere ut når man hever røret, i tillegg til at maltsengen er løsere.
Ok - få vekk tjukkeste vørteren, tilsette skyllevann gjennom maltsengen, og så røre/sirkulere for å ta ut mest mulig..?
 
Ja. Og altså vente med å heve røret.

Vi får se om et par uker om det hjelper. Jeg vurderer også å ta Pre-boil Gravity-måling også. Ikke at jeg tror det gjør noen forskjell, men det kan jo være noe jeg har oversett.
 
Slike tall har jeg aldri vært i nærheten av på noen av mine 6 brygg på GF. Mitt siste brygg hadde i underkant av 6 kg malt og hadde meskeefmeskeeffektivitet på ca 74-75%. Da mesket jeg i 80 minutter før utmesk og skylling.
Kom litt sent inn her, og orker ikke lese hele tråden.

Men på GF hever du maltrøreret og lar det renne av noen minutter før du starter skylling. Effektiviteten ved 4-6 kg malt er som regel 85 til 95 %, litt avhengig av malttype. Større og mindre maltmengder gir noe lavere utbytte.

Har 38 brygg på min GF nå, og har aldri vært under 85% meskeeffektivitet..
Siste brygg ble stegmesket - 50° 15 min, 68° 50 min, 75° 10 min.. 93% meskeeffektivitet (5,2kg malt)
 
Eneste forklaring jeg har er at dere som får veldig høy effektivitet har større batcher enn meg og at dere da får en tettere maltseng som tar lenger tid å skylle, og at total vannmengde også gir dere mer tilgjengelig skyllevann.

Rører dere i mesken underveis eller under skylling?
 
Eneste grunnen til at jeg gidder å måle SG ved kokestart er for beregne sluttvolumet ift. OG. Muligheten til å beregne effektivitet er bare en bonus.
 
Jepp. Det utgjør i så fall 4% på effektivitetsmålingen hvis det er 4% feil. Mengden væske direkte proporsjonal med mengden sukker som er hentet ut.
Eller for å si det slik: Nøyaktigheten for SG-målingen og volummålingen er like viktige for nøyaktigheten av sluttresultatet.

Ikke at det er så viktig, det blir godt øl uansett. Jeg bare forsøker å finne ut hva det er naturlig å strekke seg etter.
 
Måler du at du har 20 liter varm vørter blir dette 19,2ish liter kald vørter. Så ja, det betyr litt.
 
Tilbake
Topp