Skylling og forbedring

Eneste forklaring jeg har er at dere som får veldig høy effektivitet har større batcher enn meg og at dere da får en tettere maltseng som tar lenger tid å skylle, og at total vannmengde også gir dere mer tilgjengelig skyllevann.

Rører dere i mesken underveis eller under skylling?

Jeg har lest hele tråden. For meg virker det som du gjør det helt riktig @Sarge, og min store mistenkte er maltknusingen din. Det er den som for meg erfaringsvis er det som virkelig kludrer til min effektivitet.
 
https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
Kan bruke denne. Putt inn liter og SG før kok.
Den kalkulatoren stoler jeg ikke på... Legg inn 1liter og 1kg cane Sugar, og se nederst... Den viser max litergrader på 384. Regner man ut på bakgrunn av densitet til sukrosen, er det riktige svaret 370. Den vil således vise for lite effektivitet. Årsaken er at de regner med 2,6g sukker per oe, og ikke 2,7g. Det samme gjelder på malten de oppgir.

1g sukker i totalt 1 liter væske opptar 0,63 ml. Det er da igjen 999,37ml som veier 999,37g (nærme nok for vår del). Total vekt er da 1000,37g. Dette er 0,37 oe. 1 / 0,37 = 2,7, dvs. gram sukker pr. oe.

Tar man så 1000g sukker / 2,7 får man 370 oe (potensielle oe i totalt 1 liter væske, også kalt litergrader).

Crisp angir ekstraktinnhold i deres MO til 82%. Dette gir 820/2,7 = 303 og ikke 313 som kalkulatoren legger til grunn for UK MO.

Ja jeg vet, nerdete.... :D
 
Jeg har lest hele tråden. For meg virker det som du gjør det helt riktig @Sarge, og min store mistenkte er maltknusingen din. Det er den som for meg erfaringsvis er det som virkelig kludrer til min effektivitet.
Den har variert en god del. Jeg har brukt ferdigknust fra to ulike bryggevareleverandører og en runde der jeg har knust selv. Jeg kan ikke si at jeg opplever store forskjeller med mindre det er en del hele korn (knust for grovt). Det jeg synes har gitt forbedring er en grundig mash-in og ganske lang mesketid. Det har gjort at jeg nå har bedre effektivitet enn da jeg brygget BIAB, men ikke veldig mye bedre (typisk en forbedring på 2-3%).
 
Har lest gjennom tråden og synes det problematiseres og synses vel mye her. Det er ikke rakettkirurgi dette, oppløst sukker skal vaskes ut av korn. Jeg klarer ikke helt å se for meg at kokker f.eks. sitter og diskuterer beste metode for å koke kraft på bein. Ok, ikke helt det samme, men heller ikke så ulikt.

Måten jeg skyller på er ikke akkurat anbefalt i denne tråden, men det funker. Jeg hever maltrøret og lar det renne av før jeg begynner å skylle. I mitt hode er det en fordel å la vørteren som er mettet med sukker renne av først, og så begynne med rent vann for å skylle ut mest mulig. Hele skylleprosessen tar neppe mer enn 10-15 minutter.

Tenk på hvordan en vaskemaskin er programmert. Når den begynner å skylle tømmer den seg for vann som er mettet med såpe før den tar inn rent vann for å få skylt ut mest mulig såpe med minst mulig vann.

Vet vi at det blir kanaler i mesken, eller er det bare synsing? Og om det blir det, hvor mye har det å si for effektiviteten?

Jeg har rundt 75% effektivitet (brewhouse) noe som er rimelig normalt, og tyder ikke på at jeg gjør mye feil når jeg skyller. Og så har vi den store fordelen med denne enkle metoden at man kan begynne å øke temperaturen på vørteren mot kok med en gang man løfter røret. Det sparer mye tid.
 
Vel, det er måten som anbefales av GF, men jeg får mash efficiency rundt 75% (og med svinn fram til gjæringfatet blir brewhouse efficiency ca 66% i mitt tilfelle, men det kommer jo bl.a av små batcher).

Jeg er enig i at det ikke er SÅ viktig, men jeg synes det er interessant å vite hvorfor det er såpass store forskjeller og om det er ting jeg gjør suboptimalt og som enkelt kan forbedres.
 
Det viktigste er at du vet hva du får, så kan du justere oppskriften etter det.
Det er vel bedre å bruke noen få kroner på malt enn å bruke en time ekstra på bryggingen?
Begynner du med partiskylling og tapper av vørteren blir det både mer tungvint og tidkrevende .
 
Mtp effektivitet og at det bare er å hive oppi litt ekstra malt til noen kroner så stemmer jo det. Men hva gjør man når man skal brygge stort, og ikke har plass til mer malt. Da er det greit å kunne få mest mulig ut av maltet.
 
Har lest gjennom tråden og synes det problematiseres og synses vel mye her. Det er ikke rakettkirurgi dette, oppløst sukker skal vaskes ut av korn. Jeg klarer ikke helt å se for meg at kokker f.eks. sitter og diskuterer beste metode for å koke kraft på bein. Ok, ikke helt det samme, men heller ikke så ulikt.

Måten jeg skyller på er ikke akkurat anbefalt i denne tråden, men det funker. Jeg hever maltrøret og lar det renne av før jeg begynner å skylle. I mitt hode er det en fordel å la vørteren som er mettet med sukker renne av først, og så begynne med rent vann for å skylle ut mest mulig. Hele skylleprosessen tar neppe mer enn 10-15 minutter.

Tenk på hvordan en vaskemaskin er programmert. Når den begynner å skylle tømmer den seg for vann som er mettet med såpe før den tar inn rent vann for å få skylt ut mest mulig såpe med minst mulig vann.

Vet vi at det blir kanaler i mesken, eller er det bare synsing? Og om det blir det, hvor mye har det å si for effektiviteten?

Jeg har rundt 75% effektivitet (brewhouse) noe som er rimelig normalt, og tyder ikke på at jeg gjør mye feil når jeg skyller. Og så har vi den store fordelen med denne enkle metoden at man kan begynne å øke temperaturen på vørteren mot kok med en gang man løfter røret. Det sparer mye tid.
Vaskemaskinen partiskyller... ;)
 
Men hva gjør man når man skal brygge stort, og ikke har plass til mer malt. Da er det greit å kunne få mest mulig ut av maltet.

Sterke øl brygges vel ikke så ofte, men maltekstrakt kan lett brukes i de tilfellene man har bruk for høyt sukkerinnhold.
 
Mtp effektivitet og at det bare er å hive oppi litt ekstra malt til noen kroner så stemmer jo det. Men hva gjør man når man skal brygge stort, og ikke har plass til mer malt. Da er det greit å kunne få mest mulig ut av maltet.
Da dobbeltmesker man vel?

Ellers er jeg 100 % enig med Amarillo i at det viktigste er å kjenne utstyret for konsistente resultater.
 
Selv om man kan få til samme OG uten å dobbeltmeske bare ved å muligens ta noen grep?
Problemet er at på vanlige kompaktbryggere faller effektiviteten som en stein når man dytter mye malt i røret. Vet ikke andre metoder enn dobbeltmesking, men er åpen for innspill. Mindre vørter/øl er jo en åpenbar løsning, men bortsett fra det?
 
Problemet er at på vanlige kompaktbryggere faller effektiviteten som en stein når man dytter mye malt i røret. Vet ikke andre metoder enn dobbeltmesking, men er åpen for innspill. Mindre vørter/øl er jo en åpenbar løsning, men bortsett fra det?

Effektiviteten stuper nok ja, så derfor er det jo greit å effektivisere prosessen :)
 
Mtp effektivitet og at det bare er å hive oppi litt ekstra malt til noen kroner så stemmer jo det. Men hva gjør man når man skal brygge stort, og ikke har plass til mer malt. Da er det greit å kunne få mest mulig ut av maltet.
Dette er absolutt relevant. Jeg har tenkt å brygge på Birger Eriksen-dagen til neste år. Spørsmålet blir ikke om maltrøret blir fullt, men hvor stor den batchen blir i gjæringskaret. Det er absolutt avhengig av effektiviteten.
 
Kan noen svare på hvorfor dere vil dobbeltmeske eller gå ned på batchstørrelse i stedet for å supplere med maltekstrakt?
 
Kan noen svare på hvorfor dere vil dobbeltmeske eller gå ned på batchstørrelse i stedet for å supplere med maltekstrakt?
For min del føler at DME potensielt forrykker oppskriften mot mer basemalt. Ikke sikkert det er verken reelt eller problematisk, og kanskje har det ingen betydning for sluttresultatet. Men som regel koker jeg bare litt lengre – om jeg kommer ut med 20 eller 23 liter i bøtta spiller ingen rolle. Supersterke øl drikker vi såpass lite av at det som regel er halve batcher uansett. Og da er jo ikke stappfulle maltrør noe tema.
 
For min del føler at DME potensielt forrykker oppskriften mot mer basemalt.

Hvorfor det? Det er jo en del av basemalten i en oppskrift som erstattes med ekstrakt. Maltsammensetningen blir akkurat den samme.

Oppskriften legges inn i en bryggekalkulator for å se hva OG blir. Så reduseres basemalten til man får en akseptabel mengde samlet malt og legger til LME eller DME til man får planlagt OG igjen.

Den ekstrakten vi får kjøpt på bryggebutikkene har like høy kvalitet som den vørteren vi lager selv, det er bare vanninnholdet som er redusert.
 
Tilbake
Topp