Skyllt med for mye vann?

Brygget min aller første batch med allgrain igår, og har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.
Oppskriften var Amber Christmas fra Bryggselv. Jeg brygget på Bratberg gen 2 og forsøkte å følge oppskriften så godt som mulig.

Så kommer spørsmålene; under mesking målte jeg SG med refraktometer, og målte den mot slutten til 1,055. Så skyllte jeg med 10 liter vann, slik det står i oppskriften. Da fikk jeg SG på 1,042. Var det for mye skyllevann? Er det evt noe jeg burde gjort annerledes med skyllinga? Tok en bit aluminiumsfolie og laget masse hull i den og la over maltsenga. Tømte så skyllevann over og lot det renne gjennom. Men maltrøret ble stående ute av kjelen en stund før jeg var klar med skyllevannet. Tipper kanskje opp mot 10min. Har det noe å si mtp at malten blir kaldere?
 
Du vil alltid få lavere SG etter skylling. Spørsmålet er hva OG'en var. Altså SG etter kok?
 
Ja, glemte OGen. Den skulle være 1,060-65. Så for meg at jeg kom til å komme ut for lavt, så jeg justerte opp SGen med litt maltekstrakt. Husker ikke tallene eksakt uten loggen, mener jeg justerte til 1,052 og endte på 1,065 etter kok. Beregnet før kok med Beersmith for å treffe.
 
Før du justerer så bør du vite hva estimert boil gravity er. Denne vil alltid være lavere enn OG. Men hvis du endte innenfor så er jo alt godt.
 
Ja regnet meg frem til boil gravity med Beersmith, så at jeg endte på rett OG var ikke flaks. Men er fortsatt litt i tvil rundt skyllinga. Var det for mye vann, eller rett og slett at jeg gjorde det feil?
 
nei, høres nært riktig ut det du har gjort. jeg laget selv en pale ale for litt siden, siktet på OG 1.050-55 hadde SG 1,043 før kok og endte med OG 1.54 etter kok. husk at det koker bort ca 10% væske pr time du koker. derfor blir OG'en mer konsentrert enn hva den var på måling etter skylling!

RDWHAHB!
 
Tilbake
Topp