Slangerutiner

Har kobla grå og svart på rett side, men jeg vil jo ikke ha ut-slangen min full av øl imens fatet står med trykk på i ei ukes tid.
Så da kobler jeg av den svarte saken, setter trykk på fatet når det er tappet, og kobler den på når jeg skal ta meg et glass. Det skal jeg få til.

Da misforstod jeg litt, men som sagt det er ikke noe poeng i å ha den svarte koblingen på, men det gjør heller ikke noe.
Slangen vil ikke fylles med øl før du rører krana/tappen.

PS, jeg har den som regel på, slik at jeg kan tappe en liten prøve for å kjenne om den er nok karbonert når det nærmer seg slutten. :biersmile:

Bernts skrev:
Da misforstod jeg litt, men som sagt det er ikke noe poeng i å ha den svarte koblingen på, men det gjør heller ikke noe.
Slangen vil ikke fylles med øl før du rører krana/tappen.

PS, jeg har den som regel på, slik at jeg kan tappe en liten prøve for å kjenne om den er nok karbonert når det nærmer seg slutten. :biersmile:

Er det ikke bare å sette på ut-delen når den tid kommer da? Har fått høre at fatet bør stå med 1 bar trykk på i ei uke før ølet er karbonert? Kommer såklart an på ølet, men det bør vel i alle fall stå noen dager?
Noen som har annen info ang. dette her?
Ser også at trykket på flaska har fallt et godt stykke under 50 bar nå, etter å ha trykksatt det ene fatet i et døgn. Er det noe gæli da? Trodde trykket i CO2-flaska ville holde seg rundt 50 bar til det var tomt, og det bør jo være langt ifra tomt ennå?

Flasketrykket skal ikke falle før flaska er tom. Det faller litt dersom temperaturen faller.

Sjekk hele systemet for lekkasjer med såpevann. Synes det høres ut som lekkasje. Vi har mistet ufattelig mange kilo gass pga smålekkasjer. Kjører nå stort sett naturlig karbonering for å minimere tap av gass  :bank2:

Sjekka alt sammen med såpevann, og det ser ikke ut til å lekke noen plass. Skal dog sies at utstyret står i kjøleskap på 3 grader. Se bilde. Er det unormalt?

Vedlegg

• IMAG0437.jpg
    IMAG0437.jpg
    835,3 KB · Sett: 222
Vei flaska, taravekta står på flaska, står flaska med åpen kran er det stor fare for at det lekker fra flaskekranen, står den åpen må den stå helt åpen, altså skru kranen helt opp, men det betinger at du har ett tett system, derfor lar jeg kranen aldri stå åpen men åpner ofte under karbonerin, også jeg har mistet for mye gass på dette.

Edit.
dette kom litt sent.

Som Beant anntyder under her er nok 35 bar brukbart.

Tilnærmet 35 bar ved 3C er vel kanskje ikke helt feil... Vet at det er 20 bar ved -19C.

Takker for svar!  :skitbra:

Har ikke vekt heller, så det får gå, men nå kjører jeg trikset med full åpning og stenging av hovedkrana. Så videoen til Craig og har rista inn litt CO2 nå. Avsted til Clas nå, for å kjøpe slangeklemmer til øl-slangen, også blir det første tapping om et par timer.

Tja, så kommer det øl ut av krana. Mye rusk i ølen skal dog sies. Regner med at det tar slutt etterhvert.

Det største problemet mitt nå er at det lekker, eller pipler, øl fra den svarte koblingen. Ser ut til å komme fra toppen av koblingen. Dette skjedde omtrent da jeg prøvde å riste inn kullsyre og jaggu kom det litt øl ut på gass-sida æv.
Piplinga på ølventilen ser heller ikke ut til å gi seg - tørker det bort, men det kommer tilbake. Siden den bare smekker på så er det vel ikke noe jeg kan stramme inn heller?

Vedlegg

• IMAG0440.jpg
    IMAG0440.jpg
    882,5 KB · Sett: 178
Ta av ventilen og hent frem et skrujern. Toppen av ventilen er et lokk som kan skrues av ved renhold. Tipper dette er løst eller noe feil med O-ringen som ligger under dette.

Ta av koblingen og skru ut "plastskruen" i toppen av koblingen og sjekk at delene inni sitter som de skal.

TomIF skrev:
Tror ikke du har trykket koblingen godt nok ned, altså hylsa som går på utsiden

Hvis det var det så hadde det ikke kommet øl ut på toppen!, Sjekk O-ringen og stifta inni..

Skrudde av toppen av koblinga, og det så ikke gæli ut der. Hurtigkoblingen er ny, så det bør heller ikke være noe gæli med den. Stramma den til litegrann og nå sitter lokket litt nedi hylsa, kanskje en millimeter eller noe mindre. Har hatt ut-delen kobla til imens jeg har satt trykk på fatet, men det går vel bra? Har også en annen hurtigkobling som er ubrukt, så jeg tenkte å stramme den litt også, men her går ikke toppen 'nedi' hylsa som på den andre. Hva slags trykk bør jeg bruke når jeg tapper? Er det mulig at jeg har ødelagt koblingen da den stod på imens jeg rista inn kullsyre med ganske mye trykk? Finnes det hurtigkoblinger i metall?
Er det slik at jeg bør slippe ut en del trykk før jeg kobler til øl-delen?
Litt engstelig for øl i regulatoren. Noen som har et par tommelfingerregler for å unngå det? Rekkefølge og rutiner for tilkobling?

Tilbake
Topp