Slangerutiner

Jeg har en picnickran på mitt nye (o fryd) cornelius-oppsett. Hvilke rutiner har folk på slanger? Står tappeslangen på fatet hele tida, eller bør den tas av (og skylles(?)/desinfiseres(?)) mellom hver tappesesjon?
 
Jeg har de koblet til hele tiden og skyller ølrester vekk fra selve kranen etter bruk. Dersom det er lenge siden siste bruk tømmer jeg kansje vekk det som har stått i slangene før jeg tapper første glass, men kan ikke si at jeg har merket noe usmak på det.
 
Jeg hadde også disse tilkoblet hele tiden. Tok av selve tappekrana fra tid til annen og gjorde den ren. Det er fort gjort at det gror mugg inne i denne. (Koble fra på fatet før man demonterer krana  ;) ) Selve fatventilen/slangene ble vel rengjort 2-4 ganger per år. Når et fat var tomt var det bare å bytte til et nytt. Denne rutinen funket fint for meg  :biersmile:
 
Om du ser den blir skitten, eller om smaken blir dårlig på ølet, er det absolutt på tide å vaske slangene. Jeg vasker slangene med picnick-kran hver gang jeg vasker fat. Jeg bruker dem stort sett bare til smaksprøver underveis i lagring/karbonering, siden jeg som regel alltid har fatene med drikkeklart øl i kegeratoren. Alle slanger blir skylt grundig med varmt vann etter bruk. Slangene i kegeratoren vasker jeg når jeg føler det trengs.
 
Per G skrev:
Jeg har de koblet til hele tiden
Barre for å ha sagt det :bank2:. Jeg vasker og desinfiserer slanger og kran når fatet er tomt, før jeg bruker dem på et nytt fat.
 
Apropos slanger  :jaha:
Jeg har nettopp fått fatene og picnik-kranene jeg bestilte i fra Candirekt. Er det noen som har tips om hva slags slanger jeg kan bruke til gass inn og øl ut? Og, hvor er det billigst å skaffe dette? Er Biltema tingen? :attevar:
 
Vanlige plastslanger fra Biltema fungerer bra til øl de også. Jeg bruker selv denne, med 5 mm indre diameter: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Slange/
 
Enig i at disse slangene fra Biltema funker helt fint, men det kan/vil oppstå problemer med disse hvis de skal brukes i forbindelse med "John Guest fittings" da slangene er i mm og fittingene er i tommer.  :jaha:
Ettter å byttet til tommeslanger ble systemet mitt tett som ei potte!  :biersmile:
 
Brukar 6mm armert "semi"-klar slange til gass og 4mm til øl. Ølslangane kappa eg i to slik at kvar er på 2,5m. kanskje litt lenger enn nødvendig men funkar fint.

Tips: 6mm slange passar fint til 1/4" og 6mm nippel (hose barb) og på 5/16" og 8mm ved å varme opp enden med kokande vann eller damp. Smør litt o-ring-fett (næringsmiddelfett til pakningar og o-ringar) på nippelen og den oppvarma slangen går relativt lett på.

4mm slange går fint på ein 1/4" eller 6mm nippel med denne metoden. Då slepp ein å bruke overgangar mellom Cornelius QD'en og slangen. Går også fint på ein picnickran.


Edit: Slangar fra Biltema/CO ja...
 
Tar opp denna tråden igjen.

Jeg skal kjøpe gasslange i morra. Men de linkene her funker ikke lenger. Er det noen som veit hva slags slange det gjelder og kan linke til en? Gjerne både BT og Clas O. (Kan ikke gjøre det selv, simpelthen fordi jeg ikke veit hva jeg ser etter  ::) Fikk mine første fat i dag)

Såvidt jeg skjønner er greia at slangen skal tåle så og så mye trykk?
 
audun! skrev:
Såvidt jeg skjønner er greia at slangen skal tåle så og så mye trykk?

Så lenge den tåler 3 bar er du trygg.

Den med innvendig diameter 6mm:
http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Trykkluftslange-15300/
 
Skal også på Clas imorra for å kjøpe slange, så den posten kom som bestilt!

Men er det ikke lurt å bruke slangeklemmer da tro?
Øl ut-delen er grei nok, for jeg fikk halvannen meter 3/16' slange med på kjøpet da jeg kjøpte tårn og kran, så den smokker jeg vel bare på en liten nippel jeg har på ut-delen? Kanskje den også med slangeklemme?

Det som er problemet mitt nå, som jeg ikke kan begripe meg på, er at jeg har festet regulatoren på CO2-flaska (etter å ha bytta ut utgangen på regulatoren til en y-splitt siden jeg har to fat) og manometeret viser over 50 bar når jeg åpner flaska. Lakk litt gass mellom regulatoren og flaska til å begynne med, men etter å ha stramma festet en halv turn så ser og høres det tett ut. Allikevel kommer det ikke noe gass ut av y-splitten selv om jeg åpner bryteren, den røde plastkrana?

Ville tro at gassen skulle komme ut når jeg åpner flaska, har trykk på regulatoren og åpner plast-bryteren?
Er det noe annet jeg skal skru på i tillegg? Noe jeg ikke har fått med meg?
Hvordan styrer jeg trykket jeg setter på flaskene? Er jo en liten knott på sida samt et noe større 'hjul' jeg kan skru på i front, men jeg har ikke fikla så mye med noen av delene.

Setter pris på svar så jeg kan tappe mitt første fat imorra, og det er enda bedre om svaret ikke går i retning av defekt regularitet. Kjøpte forøvrig den i dag.
 
Hva slags regulator har du?
har den to klokker?
Rundt 50 bar eller litt under vil den stå på til det er tomt.
Den til å skru i front er nok til å regulere trykk ut til fatene. Justerbar til 3 bar regner jeg med.
Har du bilde av den?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Det fresa og hissa i overgangen mellom regulatoren og flaska, så jeg blei litt engstelig for å drive å fikle. Fikk den til slutt stramt nok på til at det ikke ser eller høres ut til å lekke. Føler meg litt teit nå siden jeg ikke forstod at den bryteren i front selvfølgelig er selve regulatoren. :bank2:

728_Co2_Regulator_3_bar_med_2_utganger_1.jpg


Måtte også bytte fra én utgang til en y-splitt, og den satt så hardt at jeg måtte bytte truse flere ganger for å få den av. Når jeg endelig fikk den av og y-splitten på så fikk jeg den ikke så stramt at den står rett vei, dvs. de røde plastbryterene står på baksiden. Simpelthen ikke flere gjenger igjen å skru på, og det er jo ikke noe problem hvilken vei de står.

Når jeg nå skal tappe på fatet, er det slik at jeg tar av ball-lock koblingen på øl-ut siden for at ikke ølet kommer ut når jeg setter trykk på?
605_Ball_lock__L_kobling_1.jpg


Om jeg tapper på fatet og setter trykk på så vil vel ølen gå rett opp i tårnet, eller rett ut på gulvet, avhengig av om jeg har slangen til tårnet koblet til?
Planen er å sette 1 bar trykk på i ei ukes tid nå, men da altså uten ball-lock koblingen frem til jeg skal tappe?
 
Black---beer
Grey---GAS

Så husk å bruke rett kobling på co2 og øl.
Det er ikke vits i å ha på øl koblingen når du karbonerer,
men det vil uansett ikke flomme over for jeg regner med at du har en kran i enden av slangen på øl ventilen??
Hvis du bare har slange og ingen kran, så vil du nok få deg en overaskelse.......
 
Tilbake
Topp