Slik jeg skjønner, har maltrøret til Speidel begrensninger angående OG

Jeg bruker 50 liter speidel ja.
Men hvis jeg har oppi 12 kg malt og fyller 55 liter med vann til mesking i 90 minutt så havner jeg på ca 40 liter etter mesk. Og dette var vel innenfor minimum batch.
For det gjør vel ingenting om man har mindre enn 40 liter i selve kokeprosessen?
Er 90 minutt koking som er maks på Speidelen? Eller kan man koke enda lenger ned?
 
Peter A skrev:
Jeg bruker 50 liter speidel ja.
Men hvis jeg har oppi 12 kg malt og fyller 55 liter med vann til mesking i 90 minutt så havner jeg på ca 40 liter etter mesk. Og dette var vel innenfor minimum batch.
For det gjør vel ingenting om man har mindre enn 40 liter i selve kokeprosessen?
Er 90 minutt koking som er maks på Speidelen? Eller kan man koke enda lenger ned?

Skyller du ikke malten med varmt vann etter meskeperioden? Man kan velge manuell, og sette temperaturen til 101 grad, og da vil det koke til du enten stopper, eller har kokt tørt!
 
Tilgi meg trådstarter....
Må bare spørre om det er noen som vet hvor mange liter det kan være i spedelen (50L) ved hevet maltrør før nivået overstiger bunnen maltsengen?

Mvh.
Kosl
 
kosl skrev:
Tilgi meg trådstarter....
Må bare spørre om det er noen som vet hvor mange liter det kan være i spedelen (50L) ved hevet maltrør før nivået overstiger bunnen maltsengen?

Mvh.
Kosl

Øverste merket på stangen er 55L. Jeg fyller litt over dette, sikker 57-58L. Jeg skyller gjerne mesken med 10L vann.
Forøvrig så har betenkeligheter med 14-15kg malt. De gangene jeg har brukt så mye, så får jeg veldig dårlig utbytte, mest sannsynlig pga at maltet er rimelig tettpakket. Jeg anbefaler heller å gå ned på volumet da, eller sprite opp med spraymalt
 
rsomby skrev:
kosl skrev:
Tilgi meg trådstarter....
Må bare spørre om det er noen som vet hvor mange liter det kan være i spedelen (50L) ved hevet maltrør før nivået overstiger bunnen maltsengen?

Mvh.
Kosl

Øverste merket på stangen er 55L. Jeg fyller litt over dette, sikker 57-58L. Jeg skyller gjerne mesken med 10L vann.
Forøvrig så har betenkeligheter med 14-15kg malt. De gangene jeg har brukt så mye, så får jeg veldig dårlig utbytte, mest sannsynlig pga at maltet er rimelig tettpakket. Jeg anbefaler heller å gå ned på volumet da, eller sprite opp med spraymalt

Takk for svar :)
Formulerte meg litt dårlig, men når maltrøret er tatt opp og står til avrenning, så skylte jeg mesken så nivået på vørteren ble stående oppover bunn av maltrøret -  er det noen bakdeler med dette og evt. hvor mange liter kan det være i speidelen før skylling av maltrøret ikke går lengre?

Mvh.
Kjell Ove
 
kosl skrev:
rsomby skrev:
kosl skrev:
Tilgi meg trådstarter....
Må bare spørre om det er noen som vet hvor mange liter det kan være i spedelen (50L) ved hevet maltrør før nivået overstiger bunnen maltsengen?

Mvh.
Kosl

Øverste merket på stangen er 55L. Jeg fyller litt over dette, sikker 57-58L. Jeg skyller gjerne mesken med 10L vann.
Forøvrig så har betenkeligheter med 14-15kg malt. De gangene jeg har brukt så mye, så får jeg veldig dårlig utbytte, mest sannsynlig pga at maltet er rimelig tettpakket. Jeg anbefaler heller å gå ned på volumet da, eller sprite opp med spraymalt

Takk for svar :)
Formulerte meg litt dårlig, men når maltrøret er tatt opp og står til avrenning, så skylte jeg mesken så nivået på vørteren ble stående oppover bunn av maltrøret -  er det noen bakdeler med dette og evt. hvor mange liter kan det være i speidelen før skylling av maltrøret ikke går lengre?

Mvh.
Kjell Ove

Ja da skjønner jeg. Det er nok noe rundt 60-62L når maltrøret står i øverste posisjon. Her er det absolutt rom for forbedringer tenker jeg. De burde hatt enda noen ben montert lenger nede på maltrøret slik at det kom høyere opp. For min egen del er det ikke noe problem da jeg har en talje i taket og bare heiser maltrøret helt opp over stangen og lar det henge fritt.
 
rsomby skrev:
kosl skrev:
Tilgi meg trådstarter....
Må bare spørre om det er noen som vet hvor mange liter det kan være i spedelen (50L) ved hevet maltrør før nivået overstiger bunnen maltsengen?

Mvh.
Kosl

Øverste merket på stangen er 55L. Jeg fyller litt over dette, sikker 57-58L. Jeg skyller gjerne mesken med 10L vann.
Forøvrig så har betenkeligheter med 14-15kg malt. De gangene jeg har brukt så mye, så får jeg veldig dårlig utbytte, mest sannsynlig pga at maltet er rimelig tettpakket. Jeg anbefaler heller å gå ned på volumet da, eller sprite opp med spraymalt

Jeg er helt enig at 14-15kg malt gir dårlig utbytte. Har alltid fått det når jeg prøver å makse maltmengden. Ville heller brukt 12-13 kg som maks, og heller meska to ganger eller justert med spraymalt
 
rsomby skrev:
kosl skrev:
rsomby skrev:
kosl skrev:
Tilgi meg trådstarter....
Må bare spørre om det er noen som vet hvor mange liter det kan være i spedelen (50L) ved hevet maltrør før nivået overstiger bunnen maltsengen?

Mvh.
Kosl

Øverste merket på stangen er 55L. Jeg fyller litt over dette, sikker 57-58L. Jeg skyller gjerne mesken med 10L vann.
Forøvrig så har betenkeligheter med 14-15kg malt. De gangene jeg har brukt så mye, så får jeg veldig dårlig utbytte, mest sannsynlig pga at maltet er rimelig tettpakket. Jeg anbefaler heller å gå ned på volumet da, eller sprite opp med spraymalt

Takk for svar :)
Formulerte meg litt dårlig, men når maltrøret er tatt opp og står til avrenning, så skylte jeg mesken så nivået på vørteren ble stående oppover bunn av maltrøret -  er det noen bakdeler med dette og evt. hvor mange liter kan det være i speidelen før skylling av maltrøret ikke går lengre?

Mvh.
Kjell Ove

Ja da skjønner jeg. Det er nok noe rundt 60-62L når maltrøret står i øverste posisjon. Her er det absolutt rom for forbedringer tenker jeg. De burde hatt enda noen ben montert lenger nede på maltrøret slik at det kom høyere opp. For min egen del er det ikke noe problem da jeg har en talje i taket og bare heiser maltrøret helt opp over stangen og lar det henge fritt.

Å ha monterte ben lengre ned på maltrøret er ikke en god løsning. Da vil maltrøret bli "topptungt" og tippe til siden. Viktig at disse benene/ørene er over midten av røret, slik at det henger. Vi har løst dette ved å legge to 2"6" plankebiter på toppen av speidelen og henger røret på disse. Dette gjør at maltrøret renner godt av seg, samt at vi kan starte oppvarmingen mot kok så snart vi har startet skyllingen. Sparer oss 20-30 minutter av bryggekvelden.

angående maltmengde.. Sist benyttet vi 13 kg malt. Startet med 55 liter til mesk, og skylte med 12-13 liter. Satt da igjen med 49 liter i speidelen etter kok og avkjøling. OG var da på 1.064.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp