Sliter litt med gjæringen

Hei!

Har akkurat satt mitt første egenkomponerte øl. Blir en svart IPA, hvor jeg har brukt sjokolademalt og carafa special III (i tillegg til pale malt da..). Slengte også oppi litt spraymalt for å øke OG.

Jeg satt denne for en uke siden, og alt gikk tilsynelatende bra med bryggingen. Eneste jeg er litt i tvil om er om jeg lot den rehydrerte tørrgjæren stå litt for lenge før jeg tilsatte den i vørteren. (Safale US-05) Den sto ca 50 minutter i oppkokt (og nedkjølt) vann på ca 25 grader.

Målte uansett OG til 1051 før jeg satte til gjæring. Syns det tok litt tid før gjæringen begynte ordentlig, men det boblet skikkelig der etter ca 1,5 døgn. Målte på nytt i dag, altså etter 1 uke, og da viste refraktometeret 1032. Atså ned kun 19 på 1 uke.

Har aldri målt underveis i gjæringsprosessen før siden jeg ikke har hatt mistanke om problemer tidligere. Men er dette vanlig? Er det noe jeg kan gjøre for å redde øllet? Tilsette mer gjær? Vil jo helst ikke lage lett-øl ;)

Mål med hydrometer, eller regn om brix-måling fra refraktometer. Refraktometer viser feil etter at gjæring har begynt.

Viser refraktometer feil etter at gjæringen har begynt? Mitt refraktometer viser begge deler, brix på venstre side og SG på høyre. Ser jeg på refractometeret får jeg ca 7.8 brix. Som tilsvarer 1031 SG.

Du kan ikke bruke refraktometer til å regne ut gravity når gjæringen har begynt. Grunnet alkoholen som dannes, så viser refraktometeret feil.
Enten må du bruke en kalkulator da for å konvertere det tallet du ser i refraktometeret (uavhengig om det er brix eller oecshle), eller så må du bruke et hydrometer.

Refraktometer er fryktelig greit å bruke på bryggedagen, men etter det er det lettere å bruke et hydrometer.

Jeg tror forøvrig ikke det er noe å bekymre seg over. Gjæringen har nok gått bra :)

Du har en SG på 1.017 omtrent (4,2% alkohol). 65% utgjæring, som er lavt. US05 burde vanligvis gjære bedre ut enn dette. Tipper du har mesket ved høy temperatur etter hatt mye variasjon i temperaturen.

Å rehydrere i 50 minutter er perfekt, det er det ikke noe galt med.

Brygget skal stå en ukes tid til. Tror du ikke jeg vil få bedre utgjæring da? Mesketemperaturen lå på mellom 64-67 grader, klarte ikke å holde den nøyaktig på de forespeilede 65 under hele meskingen..

Det er jo tilsatt en del spesialmalt i dette brygget, og det gir kanskje litt ugjærbart sukker?

Mesketemperaturen din er jo helt OK, det er jo ikke så skrekkelig nøye, tror jeg. Jeg ville kanskje forsøkt å ta den opp til 21-22 grader og kanskje rugge litt på karet så gjæren kommer i suspensjon igjen.

Smaker den bra er jo det det viktigste.

Hvordan luftet du vørteren før gjæringen? Manglende oksygentilførsel kan være synderen.

Tilbake
Topp