Sløv gjærstartar

Ollikainen

Norbrygg-medlem
Hei! Har tenkt å brygga ein slags belgisk trippel til helga. Har tenkt å bruka wlp500, som eg sette på magnetrøraren på mandags kveld med 2,6 l startarvørter. Den stod nesten eitt døgn før det var noko særleg med teikn til liv, frå igår til idag har det berre vore nokre få små bobler i startaren og ikkje noko krauzen oppå. Ser ut som startaren ikkje er ferdig endå, då det fortsatt boblar co2, berre ganske lite. Dersom eg luktar på luftinga til startaren så kjenner eg at det luktar normalt gjæring.

Dette er jo ein øltype med relativt høg OG, (har tenkt 1080) så då er det jo greit om arbeidslaget er i relativt god form for jobben. Har skjønt at for ein trippel så ligg mykje av jobben i prosess og gjerne det å koma langt nok ned i utgjæring.

Så til spørsmålet: burde eg ha køyrt startaren i eitt trinn til, for å sjå om gjæren har vakna skikkeleg til og er klar for innsats? Denne øltypen skal jo gjerne stå ei stund til lagring og det er vel lite som er meir keisamt enn å venta lenge på eit øl som smakar b@is [emoji57]..

Føler det blir litt mykje sjansespel å la denna slappfisken eg har på startaren sleppa til og forventa at den skal gjera ein god jobb i nåverande form..
af6fbcbd80d48a55ec4763afe546ad1d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du sier du satt den på magnetrøreren. Da nøren vel virvle såpass mye rundt at det er luft og bobler i starteren smik at det er vanskelig å se både gjærmengde og bobling mens den går?

Kan du sende bilde av starteren?

Brukte du gjærnæring? Hvis ikke, bruk det i hvert fall i vørten. Tilsett 10 min før ferdig kokt.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Brukte gjærnæring ja..

Heilt klart mogeleg å forveksla co2 med luft som blir piska inn. Så det kan jo sjølvsagt og henda at det ikkje har skjedd noko som helst oppi kolben til nå og at gjæren ikkje var i live då eg hadde den i..

Sette ein gong ein startar som oppførte seg ganske likt. Veldig lite som skjedde på første runden og så på andre var det ein voldsom aktivitet og krauseneksplosjon opp av kolben og utover golvet.. [emoji14]

For å sjå etter aktivitet og bobler har eg skrudd av magnetrøraren og latt den stå i ro i nokre sekundar, om den informasjonen skulle hjelpa.. [emoji14]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ville stoppet starteren noe timer og sett hvor mye gjær som samler seg på bunnen.
For noen gjærtyper kan det se ut som at det er lite aktivitet, selv om de små er i fullt arbeid.

Når det er sagt så var det en annen som nettopp hadde problemer med en starter, men tror ikke det var WLP500.
Tror det var @Kloakk ?
 
Jeg ville stoppet starteren noe timer og sett hvor mye gjær som samler seg på bunnen.
For noen gjærtyper kan det se ut som at det er lite aktivitet, selv om de små er i fullt arbeid.

Takk for tipset, da skal eg gjera..

Ikkje veldig kjent med belgiske gjærstammer, men hadde nesten venta litt meir synleg aktivitet [emoji846]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikkje veldig kjent med belgiske gjærstammer, men hadde nesten venta litt meir synleg aktivitet [emoji846]

Jeg bruker belgisk gjær mye, men ikke akkurat WLP500.
Vanligvis er det stor synlig aktivitet på 550-565-566, så man skulle tro det samme gjelder 500.
Du er sikker på at vørteren var godt avkjølt før du pitchet gjær?
 
Jeg bruker belgisk gjær mye, men ikke akkurat WLP500.
Vanligvis er det stor synlig aktivitet på 550-565-566, så man skulle tro det samme gjelder 500.
Du er sikker på at vørteren var godt avkjølt før du pitchet gjær?

Ja, den stod lenge til nedkjøling i vasken. Tok den opp på benken og så måtte eg hjelpa kåno med noko og så gjekk det ei lita stund før eg kjente på kolben igjen. Då var den fortsatt «kald» (som i rundt ein 20 grader ca). Då blei gjæren tilsatt og den blei sett på røraren.

Gjæren blei tatt ut av kjøleskapet og lagt på kjøkkenbenken der den låg under heile seansen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ville stoppet starteren noe timer og sett hvor mye gjær som samler seg på bunnen.
For noen gjærtyper kan det se ut som at det er lite aktivitet, selv om de små er i fullt arbeid.

Når det er sagt så var det en annen som nettopp hadde problemer med en starter, men tror ikke det var WLP500.
Tror det var @Kloakk ?
Det var WLP800 med dato 03.11.2020. Den var steindævv.

Edit: Skal være enkelt å se om det er liv ut fra farge.

received_994104167717419.jpeg
 
16ab360528116c658ac911ce4286a2d4.jpg

Eitt minutt etter eg stoppa magnetrøraren. Eit bilete seier meir enn 1000 ord seier dei, men det hadde sikkert hjulpe med meir fokus [emoji55]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Umiddelbart vil jeg anta at starteren er ferdig og at du har god gjær i den. Hvis 2.6L er riktig kalkulert mengde tipper jeg du har nok. Men vent et par timer til den klarner for å se bedre.

Jeg vil også anta, men dette kan kanskje andre av- eller bekrefte, at du får en mer fremtreden estersmak ved å pitche litt lavt. Og estersmaken er vel akkurat det du vil ha i en belgisk trippel?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Umiddelbart vil jeg anta at starteren er ferdig og at du har god gjær i den. Hvis 2.6L er riktig kalkulert mengde tipper jeg du har nok. Men vent et par timer til den klarner for å se bedre.

Jeg vil også anta, men dette kan kanskje andre av- eller bekrefte, at du får en mer fremtreden estersmak ved å pitche litt lavt. Og estersmaken er vel akkurat det du vil ha i en belgisk trippel?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Kanskje eg hiv oppi ein liten skvett vørter for å sjå kva som skjer då, om det blir meir liv i runde to.

Eg har laga startar ut ifrå pitchrate 1 (ale or high gravity ale). Kan fortsatt velja mellom å pitcha alt, eller delar av startaren viss eg vil. [emoji846]

Takk for synspunkt, er ikkje veldig kjent med brygging av trippel så det er gull verdt..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde lignende erfaring med WLP500 i mai. Dette var starterforløpet mitt:

20/5 setter 2.5l 1.40sg starter på magnetrører
21/5 stopper magnetrører, lar starteren stå et døgn i romtemperatur
22/5 null liv å se, starter magnetrøreren igjen
23/5 litt aktivitet, måler sg til 1.030
23/5 sg nede på 1.010 , sett til kjøling

Altså tok det tre dager før jeg så noe særlig aktivitet, og det virket nærmest som den gjæret ut fra 1.040 til 1.010 på siste dagen.
Fikk naturligvis panikk da ting ikke utviklet seg som "normalt", og etter søking på diverse forumer var inntrykket mitt at denne
gjæren trenger mye tid.

Selve brygget gjæret den fint ut fra 1.065 til 1.010. Ble en bra Blonde det.
 
Hadde lignende erfaring med WLP500 i mai. Dette var starterforløpet mitt:

20/5 setter 2.5l 1.40sg starter på magnetrører
21/5 stopper magnetrører, lar starteren stå et døgn i romtemperatur
22/5 null liv å se, starter magnetrøreren igjen
23/5 litt aktivitet, måler sg til 1.030
23/5 sg nede på 1.010 , sett til kjøling

Altså tok det tre dager før jeg så noe særlig aktivitet, og det virket nærmest som den gjæret ut fra 1.040 til 1.010 på siste dagen.
Fikk naturligvis panikk da ting ikke utviklet seg som "normalt", og etter søking på diverse forumer var inntrykket mitt at denne
gjæren trenger mye tid.

Selve brygget gjæret den fint ut fra 1.065 til 1.010. Ble en bra Blonde det.

Eg heiv min i kjøleskap, håpar på den har fått tygd i seg litt vørter før den gjekk i dvale.. eg får dekantera av litt når eg kjem heim frå jobb og måla med hydrometer. Ser iallefall ut som at mengda gjær som har bunnfelt er blitt meir og øvste delen av gjæren er lys og fin..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser greit ut. I mere tvilsomme kan man ofte se et sjikt i gjæren. Nederst døde celler, bra i midten og øverst et tynt lag med gjærceller som har funnet på annet. Denne ser helt uniform ut.

En god trippel er litt vanskelig gjæringsmessig og blir grusom om temp. er for høy (under 20ºC) de første ca. 30t pga. dannet fuselolje fuselolje – Store norske leksikon og/eller ved at den ikke blir tørr nok. På +30 timer kan du begynne å la den stige oppover 20 tallet. Jeg villet hatt i all gjær med en gang, men du kan vurdere og holde litt av sukkeret igjen og tilføre det når du ser første indikasjon på at stormgjæringen avtar (kokt og nedkjølt sukkerlake). Kan tar litt tid før de er ferdig gjæret. Kan godt ta 4 uker.
 
Satte i gang et lite eksperiment i dag. Imperial garanterer gjæren sin for 4 måneder, og jeg hadde ei pakke 09 PUB som er 6,5 mnd gammel. Den heiv jeg oppi 3 liter vørter, og plasserte på rører'n. Så får vi se om jeg kan brygge en planlagt golden ale til uka. (Det er vel et eksperiment det og. 09 er Fuller's gjær, og ikke egentlig noe innlysende valg for denne øltypen.)
 
Tilbake
Topp