Sluttet å gjære?

Hei.

Debuterte som ølbrygger for én uke siden, og har rukket å sette tre batcher så langt hvorav den ene viser veldig liten aktivitet.
Vi brygget basert på denne oppskriften fra BakkeBrygg i Trondheim:

http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/76834/bakke-brygg-pale-ale-13-l

Vi brukte samme oppskrift men omregnet for ca 20 liter brygg.

Det tok ca 24 timer før det var noen som helst aktivitet i gjærlåsen, og da var det jevn og trutt "klukking" inntil det stoppet helt opp etter ca 48 timer. Etter det har det ikke vært noen som helst aktivitet.

Har ikke målt SG underveis. OG var på 1.057, og gjæringen har vært på stabil temperatur rundt 17,5 - 18,5 grader.

De to andre bryggene gjærer som bare det, men er basert andre oppskrifter og med andre gjærtyper.

Det er fortsatt mye trykk i gjæringsdunken som har stoppet opp, hvis jeg trykker på lokket så "klukker" det i gjærlåsen.

Tyder dette på at gjæringen har stoppet og er det da noe man kan gjøre for å få startet gjæringen igjen, eller er dette normal oppførsel under gjæring?

Hvorfor måler du ikke bare SG? Den ville fortalt deg det du lurer på.
Om ikke, la det stå 14 dager. Mål SG, Sett kaldt. Tapp/fat. God knall.

--

Takk for tilbakemeldinger!

Da venter jeg til det har gått 14 dager, tapper, venter og drikker det åkkesom :)
En annen ting jeg lurer på er om det har noe å si at det er veldig mye grums med på gjæringskaret? Det var først på tredje batch vi fant ut at vi skulle filtrere vørteren gjennom en sil når vi helte det over på gjæringskaret. Det er med andre ord en del humlerester og annet grums på to av gjæringsdunkene. Det har vel ikke annet å si enn at ølet får enda mer humlearoma?

Ø

Humlerester har ikke så mye å si, særlig om det er kokt. Det faller til bunns og blir dekt av gjæra, ølet blir like klart. Unntak kan jo finnes.

Håper den sila var steril. Sile vørter på den måten er en snarvei til infeksjon.

Om du bruker en halv tablett klaringsmiddel siste 15min av kok. Lar vørter stå 1-1.5t i ro etter kjøling, så kan du bruke pumpehevert over i gjæringskar og få kun krystallklar vørter med over. Da er gjæren også omtrent ferdig vasket om du vil sette en til på slurryen. Det kan dere trenge som brygger tre i uka :)

--

Er kanskje ikke så dumt å måle SG etter ca fem seks sju dager for å få en pekepinn om hvorvidt gjæringen går greit for seg. Ser du en markant nedgang i SG er det bare å følge prosedyren til Hans Einar.

Om du bruker en halv tablett klaringsmiddel siste 15min av kok. Lar vørter stå 1-1.5t i ro etter kjøling, så kan du bruke pumpehevert over i gjæringskar og få kun krystallklar vørter med over. Da er gjæren også omtrent ferdig vasket om du vil sette en til på slurryen. Det kan dere trenge som brygger tre i uka :)
--

Jeg har ennå ikke forstått hvorfor det brukes kun 1/2 tablett med Protafloc/Whirlfloc når det står 1 tablett per 18-25 liter (eller noe). Er det noe jeg ikke har fått med meg? Selv har jeg brukt 1/2 tablett første gang jeg prøvde klarningsmiddel, siden dette sto i oppskriften jeg brukte, men etter dette har jeg brukt en hel tablett etter hva som sto bak på pakken.

Håper den sila var steril. Sile vørter på den måten er en snarvei til infeksjon.

Steril var den neppe, men desinfisert. Jeg siler alltid vørteren på vei over i gjæringskaret da det alltid kommer litt grums i starten og på slutten. Så lenge silen er ren og desinfisert ser jeg ikke problemet. Du får vel også luftet vørteren litt ekstra på veien over i gjæringskaret.

Jeg har ennå ikke forstått hvorfor det brukes kun 1/2 tablett med Protafloc/Whirlfloc når det står 1 tablett per 18-25 liter (eller noe). Er det noe jeg ikke har fått med meg? Selv har jeg brukt 1/2 tablett første gang jeg prøvde klarningsmiddel, siden dette sto i oppskriften jeg brukte, men etter dette har jeg brukt en hel tablett etter hva som sto bak på pakken.
Er flere som sier en halv tablett gir bedre resultater enn en hel (for mye middel har motsatt effekt var det noen som sa). Jeg fulgte dette rådet fra starten av så kan ikke bekrefte/avkrefte med egne erfaringer.

Det er vel fordi det er nok?

--

Om en halv tablett fungerer minst like bra som en hel, er det ikke spørsmål om hva jeg kommer til å bruke senere :)

Beklager trådkupping, men fortsetter likevel, kjip som jeg er ;):

I Andrimne Pilsner-oppskriften til Gahr leste jeg både 1/2 tablett av nevnte klarningsmiddel ved 15 min kok, i tillegg til 1 rør Clarity Ferm ved pitching. Dessverre gikk batchen hvor jeg fulgte dette ad undas, og ved påfølgende batch med samme oppskrift hadde jeg ikke CF for hånden, så det ble 1 hel tablett Whirlfloc i stedet. Ville førstnevnte øl blitt hakket klarere (eller ihvertfall fått mindre kjøletåke) enn den jeg for øyeblikket venter på at skal modnes (rent hypotetisk)?

Jeg har aldri brukt Clarity Ferm, men leste nylig i en tråd om klarningsmidler at den er effektiv mot kjøletåke, så antagelig ja :)

Tilbake
Topp