Sluttet å poppe

Brygger mitt andre øl på søndag. De første to dagene poppet/boblet det konstant. I går ble det mer rolig, og i dag går det lang tid mellom hver gang, det har nesten stoppet helt opp. Slik var det ikke første gang, mener jeg å huske. Hva kan dette bety? Noe som må gjøres?
Takk ellers for et flott forum

Sist redigert:
I nær alle år jeg har brygget, så har jeg satt ølet til gjæring, registrert at det er aktivitet de første dagene, og så driter jeg i hvor mye plopping eller synlig aktivitet det måtte være. Jeg tilsetter rett mengde sunn og frisk gjær, oksygen, og gjærer på en temperatur som passer gjæren, så går gjæringsprosessen helt fint.

Brygger mitt andre øl på søndag. De første to dagene poppet/boblet det konstant. I går ble det mer rolig, og i dag går det lang tid mellom hver gang, det har nesten stoppet helt opp. Slik var det ikke første gang, mener jeg å huske. Hva kan dette bety? Noe som må gjøres?
Takk ellers for et flott forum

Hvis du brygger det samme ølet, og ellers mener du har gjort alt likt, kan det hende det kan være noe å bekymre seg over. Men det virker ikke unormalt det du forteller om. Og gjæringsforløp kan være ganske ulike hvis det er snakk om ulike øl med ulike typer gjær. Noen gjærtyper gjør seg fort ferdig, andre holder på i tre uker.

Jeg ville tatt en prøve og målt SG, og sett om du er langt unna forventet FG. I så fall kanskje det kan være aktuelt å sette opp temperaturen og prøve å få gjæren opp i suspensjon igjen, om den har lagt seg til ro for tidlig.

Men sannsynligvis kan du ta det helt med ro.

Tilbake
Topp