smak

Jeg leter etter et artikkel e.l. som handler om smakbeskrivelsen av øl. Eller å lære å smake. (kanskje ikke riktig ordbruk her men...  :))

Ikke før at jeg begynnte å brygge selv og leser mye om brygging og spesielle øltyper osv, må jeg si at jeg ikke vet hvordan jeg må beskrive smakelse på øl jeg drikker. Bodde i Nederland før (nesten Belgia  :skitbra:) og har smakt på nesten alt  :ilike: som heter Trappist og Abdij-øl, nå er det på alvår og vil jeg beginne å lære.
 
Heisan.

Boken "Moderne hjemmebrygging" har et eget kaittel om ølsmaking. Det vil si fremgangsmåten, sammen med skjema som kan brukes får du en grei innføring.
 
Kan anbefale denne boken

http://www.amazon.com/Tasting-Beer-...sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1251281190&sr=8-1
51HGaVO%2BLHL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA240_SH20_OU01_.jpg



PS. Hvis du går inn på Amazon via linken på websiden til f.eks. www.basicbrewing.com så støtter du en god bidragsyter til godt bryggestoff, uten at boken koster noe ekstra.
 
Jeg synes det kan være vel så greit å begynne med definisjoner på øltyper, som blant annet ligger her på Norbrygg. Der står det endel om hvilke smaker og lukter man ønsker og ikke ønsker i gitte øltyper.
Samle noen bryggevenner eller andre ølinteresserte (f.eks 3-5), ta med hjemmebrygg (og gjerne info om ølet som OG, FG, IBU++) og kjøpt øl som skal høre til ulike kategoriene.
Bestem tema på forhånd, f.eks lager, ales, belgiske øl, amerikanske øl, pale ales eller feilsmaker, gå igjennom stildefinisjonene, lukt, smak og diskuter.
Vann og smakløs kjeks (Kapteinkjeks) eller brød hjelper på å rense munnen innimellom.
Rundt 10 øl på en kveld er fint til slikt, det tar tid men er lærerikt og artig. Anbefales!

Boka Evaluating Beer kan også være bra, spesielt til feilsmaker.

Edit: Amerikanske Beer Judge Certification Program har et enda flere typedefinisjoner under Style Guidelines...
Bestilte akkurat samlingen av disse som hefte, i letingen etter stoff til denne tråden. :)
 
Lars skrev:
Rundt 10 øl på en kveld er fint til slikt, det tar tid men er lærerikt og artig.

  ;D jeg har jobb, førerkort, to barn, kjæreste og alle mine tenner, så det holder med 6 for meg  :angel:
 
Hvis man vil sette seg inn i den engelskspråklige terminologien for ølsmaking, vil jeg råde folk til å lese bøkene til Michael Jackson. Han var på mange måter den som skapte språket som brukes ved ølsmaking.
 
Gahr skrev:
Hvis man vil sette seg inn i den engelskspråklige terminologien for ølsmaking, vil jeg råde folk til å lese bøkene til Michael Jackson. Han var på mange måter den som skapte språket som brukes ved ølsmaking.

Skal snart en tur til Nederland (les storbyen  ;D) og tenkte meg å kjøppe noen bøker av M. Jackson. Kanskje brukt  :ilike:
Jeg blir lei av kjøpe på nettet og taste inn cardnummeret hele tide. Og fra butikken rett til cafeen er best  :skitbra: (må lese mye for å bli smart  :))
 
Huub, siden du er nederlender, har du noen av bøkene til Jef van den Steen? Han er belgier, men skriver på nederlansk om bl.a. trappistene. I boken "Trappist. Het bier en de monniken", skriver han mye om historien til, men også en god del om bryggineg av trappistølene. Min svært begrensede nederlandsk gjør at jeg leser relativt sakte, men det er likevel svært interessant.
 
Huub skrev:
Lars skrev:
Rundt 10 øl på en kveld er fint til slikt, det tar tid men er lærerikt og artig.

  ;D jeg har jobb, førerkort, to barn, kjæreste og alle mine tenner, så det holder med 6 for meg  :angel:

Hehe, 10 øl på deling mellom 3-5 personer var tanken, men 6 er helt sikkert fint det også. :)

Gahr skrev:
Hvis man vil sette seg inn i den engelskspråklige terminologien for ølsmaking, vil jeg råde folk til å lese bøkene til Michael Jackson. Han var på mange måter den som skapte språket som brukes ved ølsmaking.

Har du konkrete tips? Jeg har vel svidd av månedens innkjøpsbudsjett så det holder, men det er jo ikke såå lenge til jul heller.
 
heisan.

Har forøvrig to enklere bøker som gir en oversikt over et antall øl, fordelt på land.

Älskade öl, svensk oversettelse av Il Libro Completo Della Birra, Utgitt av Tivoli forlag i Stockholm
Ølvennens ledsager ISBN 3-8290-4166-7 (Inneholder Michael Jaksons vurderinger av de enkelte typene)

rg
roger
 
Gahr skrev:
Huub, siden du er nederlender, har du noen av bøkene til Jef van den Steen? Han er belgier, men skriver på nederlansk om bl.a. trappistene. I boken "Trappist. Het bier en de monniken", skriver han mye om historien til, men også en god del om bryggineg av trappistølene. Min svært begrensede nederlandsk gjør at jeg leser relativt sakte, men det er likevel svært interessant.

Jef van der Steen er en av de som vet det meste om øl. Tror han er mattematieklærer og har en bryggeri selv. Jeg her lest lovende ord om boka du har.
 
Lars skrev:
Har du konkrete tips? Jeg har vel svidd av månedens innkjøpsbudsjett så det holder, men det er jo ikke såå lenge til jul heller.

"The Beer Companion" er organisert etter øltyper. SVÆRT bra bok. Alle som vil lære om øl bør lese den fra perm til perm. Hans "new World Guide to Beer" ("Den store ølboken" på norsk) er også bra, men en tanke foreldet. Terminologien og språket forøvrig er bra. Etter min mening også et must.
 
Gahr skrev:
"The Beer Companion" er organisert etter øltyper. SVÆRT bra bok. Alle som vil lære om øl bør lese den fra perm til perm. Hans "new World Guide to Beer" ("Den store ølboken" på norsk) er også bra, men en tanke foreldet. Terminologien og språket forøvrig er bra. Etter min mening også et must.

Flott, ølboken har jeg, men "The Beer Companion" er lagt til ønskelisten, kostet over 50 USD brukt på Amazon, så den får stå sammen med "An Analysis of Brewing Techniques" til 142 USD (!!) på ønskelista.

Ellers har den ganske morsomme Radical Brewing også et lite kapittel om ølsmaking.
 
50 USD hørtes dyrt ut. Jeg kjøpte begge mine (har 1. og 2. utgaven) for under 300 kr. på Nordli i sin tid.
 
Tilbake
Topp