Smaken av co2

Hei!

Lurer litt på dette med tvangskarbonering på fat. Når man lager "farris" med sodastream så får vannet en syrlig smak, også hvis det står og blir flatt. Laget nylig en kølsch som jeg ved en feiltagelse karbonerte litt for hardt på fatet. Å få ut gassen slik at det blir passe med bobler er jo en smal sak, men nå synes jeg at jeg kjenner igjen den syrlige smaken av CO2 i ølet. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette? I en IPA eller annet øl med kraftigere smak er nok ikke dette veldig merkbart, men i øl med mer subtile smaker lurer jeg på om dette kan være et viktig poeng å ta med seg?

m:)
 
Hmmm. Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men et øl jeg sendte til konkurranse var en Stout på 6.5%.
Den var kun flaskekarbonert, og en av dommerkommentarene var:
"Lukter «for mye CO2»-gummiaktig, kaffe, brent toast og hint av sjokolade,"

Hva som ligger i "Lukter for mye CO2...." vet ikke jeg, men kan kanskje være i nærheten av det du beskriver om Farris.
 
Hva som ligger i "Lukter for mye CO2...." vet ikke jeg, men kan kanskje være i nærheten av det du beskriver om Farris.

CO2 er da vitterlig luktfri ......... her er det nok noen som har tatt for mye Møllers tran!

Oppløst i vann danner den karbonsyre, så stor nok konsentrasjon vil den nok gi en syrlig smak.
 
Er de som har påpekt her inne hvordan overkarbonert britisk øl er ufyselige saker, selv om man "avkarbonerer" det ved å for eksempel helle flere ganger mellom to glass. Men om det er overkarbonert på fat, trykket blir droppet, og ølet får stå en stund, så mener de at ølet smaker godt igjen. Dette angivelig pga at denne "CO2-smaken" forlater ølet. Lurer på om @Miguel var en av partene i diskusjonen, kanskje han kan dele noe mer (?)
 
Er de som har påpekt her inne hvordan overkarbonert britisk øl er ufyselige saker, selv om man "avkarbonerer" det ved å for eksempel helle flere ganger mellom to glass. Men om det er overkarbonert på fat, trykket blir droppet, og ølet får stå en stund, så mener de at ølet smaker godt igjen. Dette angivelig pga at denne "CO2-smaken" forlater ølet. Lurer på om @Miguel var en av partene i diskusjonen, kanskje han kan dele noe mer (?)

Ikke mer enn at jeg var enig i at overkarbonert britisk øl ikke er så godt.
 
Vell, kullsyre (CO2) som vi på folkemunne inneholder en syre (H2CO3) - (https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid) Høyt karbonerte øl vil da oppfattes som skarpere, syrligere. Som nevnt, Engelske ølstiler som skal ha lav karbonering oppleves ikke som myke og balanserte med for mye kullsyre mens hveteøl, Saison, Tripple, quad, noen surøl typer osv, skal ha det.
 
Hensikten med og blande co2 og vann er nettopp smaken, syrlig og frisk, for mye har mange nok sagt nok om.

Lukter du på co2, som fx. kommer ut av øl etc, får du co2 i nesa som blander seg med vannet og blir til kullsyre som svir litt i nesa, det kan kanskje ikke da kalles lukt men det merkes godt.
 
Tilbake
Topp