Smaken av humle og ølgjær og malt

torbj b-n

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg har lyst til å servere ingrediensene malt, humle og gjær i en eller annen form (renest mulig) som smaksfølge eller innledende «forrett« i tilknytning til en ølsmaking/servering. Settingen er tenkt som «lett pedagogisk« for gjester uten bryggererfaring. Malt er trolig enklest, den kan bakes inn i en form for kjeks, evt serveres som helkorn med assortert røykmalt, hvetemalt og krystallmalt? Gjær kan serveres som for eksempel Marmite eller bunnfall etter gjæring - men jeg skulle gjerne hatt noen innspill om hva (i så fall noe ølrelatert) gjærsmaken kan mikses/serveres sammen med, for ikke å bli for voldsomt/uvant i smaken. Og hvis jeg skulle ta utgangspunkt i en brukt ølgjær, er det da noen konkrete gjærtyper som kan tenkes å smake bedre/mindre ille enn andre? Takknemlig for tips! Og endelig - siden humleskudd ikke er å få tak i på denne årstid - er det noen som vet hvor jeg kan tenkes å få tak i dem i hermetisk form. Det sies jo å være en delikatesse i humleproduserende land? Alternativt, hvordan kan opplevelsen av humlens bidrag til øl serveres «på tallerken»? Sammen med en eller annen ingrediens som gjør opplevelsen interessant? Innspill er velkomne!
 
Hei! Jeg har lyst til å servere ingrediensene malt, humle og gjær i en eller annen form (renest mulig) som smaksfølge eller innledende «forrett« i tilknytning til en ølsmaking/servering. Settingen er tenkt som «lett pedagogisk« for gjester uten bryggererfaring. Malt er trolig enklest, den kan bakes inn i en form for kjeks, evt serveres som helkorn med assortert røykmalt, hvetemalt og krystallmalt? Gjær kan serveres som for eksempel Marmite eller bunnfall etter gjæring - men jeg skulle gjerne hatt noen innspill om hva (i så fall noe ølrelatert) gjærsmaken kan mikses/serveres sammen med, for ikke å bli for voldsomt/uvant i smaken. Og hvis jeg skulle ta utgangspunkt i en brukt ølgjær, er det da noen konkrete gjærtyper som kan tenkes å smake bedre/mindre ille enn andre? Takknemlig for tips! Og endelig - siden humleskudd ikke er å få tak i på denne årstid - er det noen som vet hvor jeg kan tenkes å få tak i dem i hermetisk form. Det sies jo å være en delikatesse i humleproduserende land? Alternativt, hvordan kan opplevelsen av humlens bidrag til øl serveres «på tallerken»? Sammen med en eller annen ingrediens som gjør opplevelsen interessant? Innspill er velkomne!
Humleskudd er godt, men har ikke mer med smaken i øl å gjøre enn at du like gjerne kan servere asparges.
 
Hei! Jeg har lyst til å servere ingrediensene malt, humle og gjær i en eller annen form (renest mulig) som smaksfølge eller innledende «forrett« i tilknytning til en ølsmaking/servering. Settingen er tenkt som «lett pedagogisk« for gjester uten bryggererfaring. Malt er trolig enklest, den kan bakes inn i en form for kjeks, evt serveres som helkorn med assortert røykmalt, hvetemalt og krystallmalt? Gjær kan serveres som for eksempel Marmite eller bunnfall etter gjæring - men jeg skulle gjerne hatt noen innspill om hva (i så fall noe ølrelatert) gjærsmaken kan mikses/serveres sammen med, for ikke å bli for voldsomt/uvant i smaken. Og hvis jeg skulle ta utgangspunkt i en brukt ølgjær, er det da noen konkrete gjærtyper som kan tenkes å smake bedre/mindre ille enn andre? Takknemlig for tips! Og endelig - siden humleskudd ikke er å få tak i på denne årstid - er det noen som vet hvor jeg kan tenkes å få tak i dem i hermetisk form. Det sies jo å være en delikatesse i humleproduserende land? Alternativt, hvordan kan opplevelsen av humlens bidrag til øl serveres «på tallerken»? Sammen med en eller annen ingrediens som gjør opplevelsen interessant? Innspill er velkomne!
Når det gjelder humlen slo det meg at du kan lage te. Eventuelt bruke gelatin for å lage små smaksterninger eller lignende.
 
Humleskudd er godt, men har ikke mer med smaken i øl å gjøre enn at du like gjerne kan servere asparges.
Du har sannsynligvis rett. Det var en lite gjennomtenkt tilnærming fra min side. Prosjektet bør selvsagt være hvordan humle kan kombineres/inngå i en enkel rett på en tallerken for å bidra med aroma, mer enn bitterhet.
 
Når det gjelder humlen slo det meg at du kan lage te. Eventuelt bruke gelatin for å lage små smaksterninger eller lignend
Når det gjelder humlen slo det meg at du kan lage te. Eventuelt bruke gelatin for å lage små smaksterninger eller lignende.
Te var en god ide! Hvis du skulle illustrere (litt av) variasjonsbredden, kan jeg spørre hvilke ville du plukket ut først? Fokus da kanskje mer på aroma enn på smak?
 
Maltet kan du jo servere som det er, eventuelt kverna for å unngå søksmål fra folk med dårlige tenner:). Og så kan du ha små prøver av vørter (uten humle, sjølsagt). Si du har prøver av ett basismalt, ett krystallmalt og ett røsta malt. Det skulle gi et inntrykk av hva vi grunnleggende sett har å røre oss med når vi komponerer en grist.

Humlete er vel en løsning, og så kan folk få lukte på knuste pellets. (Men ikke smake!!!)

Lag en starter på en gjær som ikke produserer H2S. Bruk ikke magnetrører, la den bare stå i ro. Eller du kan rett og slett la folk få en liten bit fersk Idun Blå. Den er jo en cerevisiae, den også.
 
Jeg har mange ganger laget te på malt, og da brukt fremgangsmåten beskrevet her https://beersmith.com/blog/2017/06/23/sensory-evaluation-of-grains-for-brewing-the-new-asbc-method/. Har selv funnet dette både gøy og lærerikt. Antar at man kan adoptere dette til humle, men ikke gjort det selv. Det er jo mye smak å velge blant og du kunne jo f.eks valgt en amerikansk tropisk humle og en europeisk jordlig og spicy humle. Kanskje du kunne fått til noe tilsvarende med gjær hvor du hadde hentet te fra en gjærstarter satt på sukkervann? En hissig Belgisk og/eller en kveik eller en weissgjær burde jo være godt identifiserbar.

Gjestene dine kunne jo da smakt på hver bestanddel og blandet sitt eget øl. Hadde nok uansett blitt gøy! :)
 
Sist redigert:
Jeg har mange ganger laget te på malt, og da brukt fremgangsmåten beskrevet her https://beersmith.com/blog/2017/06/23/sensory-evaluation-of-grains-for-brewing-the-new-asbc-method/. Har selv funnet dette både gøy og lærerikt. Antar at man kan adoptere dette til humle, men ikke gjort det selv. Det er jo mye smak å velge blant og du kunne jo f.eks valgt en amerikansk tropisk humle og en europeisk jordlig og spicy humle. Kanskje du kunne fått til noe tilsvarende med gjær hvor du hadde hentet te fra en gjærstarter satt på sukkervann? En hissig Belgisk og/eller en kveik eller en weissgjær burde jo være godt identifiserbar.

Gjestene dine kunne jo da smakt på hver bestanddel og blandet sitt eget øl. Hadde nok uansett blitt gøy! :)
I og med at du ikke bruker kokende vann, men vann som holder 65 grader, og lar det trekke i et kvarter, blir det vel faktisk nærmest vørter du lager? Enzymene rekker jo å konvertere det aller meste av stivelsen. (Dette er ingen innvending, tvert i mot:).)

Om humle-te: https://learn.kegerator.com/how-to-make-hop-tea/ Rådet som gis om å velge humler med lavt alfasyreinnhold er nok godt:)!

Ideen med å gjære sukkervann for å få fram hvordan gjæren bidrar, er artig. Riktignok er det du da gjør, å produsere sats, så du skal kanskje være litt forsiktig med hvem du serverer det til;)?
 
Sist redigert:
Det er helt greit å lage sats. Det er foredling av den som kan gi deg ubehageligheter!
Det var vel ulovlig den gangen ølbrygging også var ulovlig, dvs. før 1999? Og siden min ungdomstid ligger vesentlig lenger tilbake i tid enn det:), og siden gamle ideer har en tendens til å henge igjen:(, så var det å sette sats i mitt hode fremdeles tvilsomme greier.

Da er det så klart lov å brygge "hard seltzer", også. Uten at jeg vil strekke meg til å si at det ikke er tvilsomme greier:).

Kan forøvrig skrive under på at foredlingen av sats kan gi ubehageligheter ;)
 
Hei! Jeg har lyst til å servere ingrediensene malt, humle og gjær i en eller annen form (renest mulig) som smaksfølge eller innledende «forrett« i tilknytning til en ølsmaking/servering. Settingen er tenkt som «lett pedagogisk« for gjester uten bryggererfaring. Malt er trolig enklest, den kan bakes inn i en form for kjeks, evt serveres som helkorn med assortert røykmalt, hvetemalt og krystallmalt? Gjær kan serveres som for eksempel Marmite eller bunnfall etter gjæring - men jeg skulle gjerne hatt noen innspill om hva (i så fall noe ølrelatert) gjærsmaken kan mikses/serveres sammen med, for ikke å bli for voldsomt/uvant i smaken. Og hvis jeg skulle ta utgangspunkt i en brukt ølgjær, er det da noen konkrete gjærtyper som kan tenkes å smake bedre/mindre ille enn andre? Takknemlig for tips! Og endelig - siden humleskudd ikke er å få tak i på denne årstid - er det noen som vet hvor jeg kan tenkes å få tak i dem i hermetisk form. Det sies jo å være en delikatesse i humleproduserende land? Alternativt, hvordan kan opplevelsen av humlens bidrag til øl serveres «på tallerken»? Sammen med en eller annen ingrediens som gjør opplevelsen interessant? Innspill er velkomne!
Bygg-«risotto» er jo en mulighet …
Hvis du lager den som en dessertvariant kan den ev også meskes for sødme
 
Tilbake
Topp