Smal ca 100 liter konisk i rustfritt?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Vi har bestemt oss for å kjøpe rustfri konisk. Vi brygger 75-85 liter om gangen og så derfor på Blichmanns 27 gallon.

Men den går ikke inn i kjøleskapet vårt. Det mangler noen få cm i bredden.

Er det noen der ute som har tips om en litt høyere (og dermed smalere) variant?

Er på jakt etter noe med litt ordentlig kvalitet ala Blichmann.

Tips: du kan bruke en kobber / rustfri coil og montere på innsiden av gjærtanken og lage ett lukket system med kjølevæske og der stc 1000 styrer varmebelte og pumpen som kontrollererkjølevæsken.

Simpelt lukket kjølesystem, beholder med kjølevæske plasseres i ett kjøleskap der temperaturen er jevn, og som du vet fryser den ikke istykker, og vil ikke fryse øllen heller om du klarer å trikse til en kjøleværnsvakt på rørerene inn til tanken :) (kutter pumpen dersom kjølevæsken blir kaldere en hva som er akseptabelt)

Takk for tips! Mulig det ikke er så styrete som det høres ut til å være, men ser for meg mer renhold, flere hull i tanken og enda en pumpe?

Og klarer en slik coil å coldcrashe ølet?

Finnes det ferdige løsninger å få kjøpt for slikt?

Har jo lest om kjølekapper og glykolanlegg, men det virker dyrt og styrete det og?

Er vel enklere å legge kjølingen på utsiden. 50m hageslange surret rundt tanken. Du kan bruke springvann og en Pid eller stc som styrer en solenoid ventil. Hvis det ikke gir tilstrekkelig kjøling er en isvannstank i kjøleskap med vann/frostvæske og pumpe alternativet. Står gjæringstanken i et varmt rom, trenger du ikke varmekappe.

Har du sett tankane til brewers hardware? 15, 20 og 30gallons i hhv 40, 45 og 50cm diameter.

Ellers går det greit med røyrspiral på utsida av tanken om ein har nok kjølekapasitet. Min kjølar 15 grader under romtemperatur utan isolasjon rundt tanken. Det med 15m rustfritt røyr kveila rundt utsida av ein 100l rustfri tank. Fordel med sluk under då det kondenserar ein del.

Har mer eller mindre landet på å bygge et lite kjølerom av et slaktet kjøleskap og en Blichmann 27 gallon. Vi får se :)

Takk for alle tips!

Åpner opp igjen denne! Driver fortsatt å tenker og planlegger her. Har lyst til å få installert opplegg for vask av tanken med sånn CIP Ball. Noen som har gjort det her? Sliter litt med å finne ut hva som trengs av gjennomføringer og tilkoblinger. Tenkte den måtte monteres i lokket. Og det er vel ikke vanlig å ha den stående i under gjæring, så den bør vel kunne enkelt tas av? ... Men da står det jo igjen et hull og det må kunne blindes?

Noen som har installert en sånn CIP Ball hos seg og kan fortelle meg hvilke deler en trenger?

Pusler med det samme selv. Venter på ballen fra ebay. Det blir sagt at en 1500w pumpe nok må til. art nr 17953 på biltema er feks i minste laget blir det sagt..
Selv satser jeg på at en 1/2" kuleventil i topplokket på tanken er stor nok til en slange med ball på innsiden. Når vasken er ferdig er det bare å demontere ballen, trekke slangen ut og stenge krana.

Hmm ... er ikke helt sikker på om jeg hang med på denne :confused:

Tenker du en kuleventil montert på innsiden av lokket? Med kranhåndtak og hele sudlamitten?

Eller på utsiden, med gjenger på innsiden til å skru ballen inn i?

Må visst ha dette med t-skje ...:oops:

Det er vel ingen grunn til å forklare hvorfor kunstakademiet aldri ble aktuelt for meg?

Vedlegg

• uploadfromtaptalk1418119515016.jpg
    uploadfromtaptalk1418119515016.jpg
    188,1 KB · Sett: 99
Lokket prøvemontert med gammel blandeventil. Den skal byttes ut med kuleventil.

Vedlegg

• uploadfromtaptalk1418119659076.jpg
    uploadfromtaptalk1418119659076.jpg
    95,9 KB · Sett: 85
Lokket uten mutter og klemring, men med en pakning vi fant. (hvor får jeg tak i flere slike pakninger mon tro?)

Vedlegg

• uploadfromtaptalk1418119771229.jpg
    uploadfromtaptalk1418119771229.jpg
    111,1 KB · Sett: 82
Takk. Av mulige varianter av objektet "mannhull", er denne en klar favoritt for meg i hvertfall.:)

Det er vel ingen grunn til å forklare hvorfor kunstakademiet aldri ble aktuelt for meg?
Takk for hederlig innsats på tegnebordet! Var ikke klar over at de trengte så høyt trykk disse va(n)ske(lig)ballene ... Synes kanskje det høres litt plundrete ut å måtte tre slangen igjennom kuleventilen og deretter feste vaskeballen til slangen? Det må da finnes en eller annen fix-ferdig løsning med triclamp (eller hva det nå heter) eller noe tilsvarende ...

Ja det går helt sikkert fint å erstatte slanger med rør og sveise på en tc under lokket. Jeg synes det er gøy å se hvor langt jeg kommer uten sveising.

Det er forsåvidt ingen ting i veien for å la ballen stå fastmontert i lokket, og heller kjøpe flere sprayballer etterhvert som man øker antall gjæringskar..

Tilbake
Topp