SMASH Cascade

Joacim

Norbrygg-medlem
Hei,

Tenkte å kjøre følgende oppskrift til helgen. Første gang jeg komponerer min egen, og lurer på hva dere tenker om denne.

Brygges på BB30.

6kg Maris Otter

50gr Cascade 60min
25gr Cascade 15min
25gr Cascade 5 min

To pakker Safale US-05.

Lurer også på hva dere ville kalt denne type øl - sett vekk ifra at det er en smash-type.

Sist redigert:
Du kan lese hvordan Gahr gjorde det i Prisbelønnte oppskrifter delen.
-NM 07 LA1 Andrimne American IPA

Det er litt vanskelig å kommentere på en oppskrift når du bare har med "halve sannheten", hvor mye vann skal du bruke her? Hva er estimert OG og FG? IBU? Og i tillegg ville jeg helt klart tørrhumlet...

Til info er Gahr sin IPA som Forvirret linket til en meget snadder oppskrift, anbefales!

Det er litt vanskelig å kommentere på en oppskrift når du bare har med "halve sannheten", hvor mye vann skal du bruke her? Hva er estimert OG og FG? IBU? Og i tillegg ville jeg helt klart tørrhumlet...

Til info er Gahr sin IPA som Forvirret linket til en meget snadder oppskrift, anbefales!

Ser den!

OG 1055
FG 1012
IBU 32.5
EBC 9.1
ABV 5,63%

Skal bruke 18 liter vann til mesking og 14,8 liter vann til skylling. Vil da ha et kokevolum på 28 liter.

Mesketemperatur på 67 eller 68 grader.

Hvis en del av poenget er å få mest mulig deilig Cascade-smak, ville jeg nok tatt mer på 5-minutteren, pluss minst like mye på 0 min, samt gode doser tørrhumling.

Hvis en del av poenget er å få mest mulig deilig Cascade-smak, ville jeg nok tatt mer på 5-minutteren, pluss minst like mye på 0 min, samt gode doser tørrhumling.

Okey. Takk! Det er ihvertfall det som er tanken.

Mulig jeg finner svaret et annet sted også, men spør allikevel;

Slik jeg har forstått det er humlen som koker lengst det som setter bitterhet. 15 minutter aroma, og resten er smak?

Okey. Takk! Det er ihvertfall det som er tanken.

Mulig jeg finner svaret et annet sted også, men spør allikevel;

Slik jeg har forstått det er humlen som koker lengst det som setter bitterhet. 15 minutter aroma, og resten er smak?
Dess lengre man koker, dess mer bitterhet. Litt bitther vil det også komme fra 15 minutter kok, men minimalt, men det er også avhengig av mengde. Om du har Beersmith, eller tilsvarend, kan du se hvor mye bittherhet som kommer ut (ulike målestandarder, dog...).
Med så lav IBU som du skal ha, ville jeg droppet humle ved 60 min, og tatt alt fra 15 minutter og kjørt full pupp. Da kreves selvsagt mer humle. Men da får du en smaksbombe.

Da har jeg satt igang. Bestemte meg for å bare prøve meg litt frem og se hvordan dette smaker. Regner med at det smaker godt uansett!

Det ble 50gr Cascade ved 60 min, 50gr ved 15 min, 50gr ved 5 min og 50gr tørrhumling. Mulig dette ikke blir balansert nok, det har jeg egentlig ikke peiling på! Er veldig spent på hvordan det blir. Uansett blir IBU 40 som, i følge Beersmith, skal være litt over midt på treet i en American Pale Ale.

Jeg har brygget en egenkomponert Cascade SMASH flere ganger og den har fått god kritikk av alle jeg har delt den med.

Brygges på Speidel 20 med 23 liter etter kok.

5,5kg Maris Otter
33g Cascade 60 min
42g Cascade 15 min
42g Cascade 1 min

OG: 1.054
FG: 1.012
IBU ca. 44

Meskes 65*C i 60 min + utmesk 78*C

Gjæres med US-05. Holder med 1 pakke til dette volumet såfremt pakken ikke er alt for gammel.
Tørrhumler med 100g Cascade i 5-7 dager.

Sist redigert:
Tilbake
Topp