Snodig koking

kaffenons

Norbrygg-medlem
Hei
Nybegynner fra Tingvoll på Nordmøre her! Jeg har lest mye på dette forumet og synes jeg har lært mye, egentlig det som trengs for å kunne lage et godt øl. Jeg er fersk i gamet, og har bare satt 3 batcher enda. Den første var en weissbier, som ble ganske god, den andre er en pils som står og karbonerer, og den tredje, en ny weissbier, satte jeg i kveld/natt.

Jeg brygger med en Speidel 20 liter og koker med stålhatt og et aluminiumsrør som går under kjøkkenvifta.

Oppskrift: 2,2 kg hvetemalt, 2 kg pilsnermalt, 0,2 kg munichmalt, 27 liter vann til mesk, 4 liter skyllevann, 26 g mittlefruh 60 min, Wyeast 3068
Under meskingen var det tendenser til fontene, dvs at vørteren fant ganger gjennom malten, men fikk ordnet dette ganske kjapt slik at det ble forholdsvis gjevn siling.

Det som jeg ikke skjønner med denne siste batchen, er at SG før kok (målt kun med refraktometer) og OG (målt med refraktometer og hydrometer) viser nesten det samme, SG før kok ble målt til 1.042, og OG til 1.044. Jeg kokte i 90 minutter, og kokte vel av en 4-5 liter. På de to første batchene har jeg hatt en øking på SG på 0,008-0,010 før/etter kok, og forventet vel ca 1.050 på denne.

Dette må vel være målefeil? Jeg er 96% sikker på at jeg leste av riktig, men det er vel flere feilkilder ved bruk av refraktometer, f.eks feil kalibrert eller forurensning av prøve.

Fint hvis noen har noen tips om dette, eller om det kan være noen tabber som skulle føre til noe lignende.
 
Det er nok mulighet for litt feilkilder. Ved refraktometer bruk trengs det virkelig ikke mer enn en dråpe, hver gang. Det holder i mengder dersom du holder det vannrett og benytter samme lyskilde til hver måling.

Dersom du bader refraktometeret i varmt vørter så blir selve refraktometeret varmt, noe jeg merket kan gi feil på inntilø 4-10 oechsle-poeng. Samme feil ved iskald måling.

En dråpe utjevnes i temp problem.

Hydrometer har jeg flere av ved dårlig tillit til det første tester jeg alle for å se om målingene blir de samme. :rolleyes:

Lurt å røre opp både kald og varm vørter før måling for å få rørt ut godsakene :)
 
Det kan hende at vørteren ikke var ordentlig blandet da du tok den første målingen, og at du tok en prøve som var sterkere enn snittet. Prøv å røre litt først, evt kan du ta målingen når det har begynt såvidt å koke
 
Hvor langt er stålrøret og hvor godt avtrekk er det? Dersom mye kondenserer på vei opp renner dette tilbake i kjelen
 
Takk for svar. Det er vel ikke helt umulig at vørteren nederst i gryta er mer konsentrert etter at man har skylt gjennom meskerøret som henger over. Så jeg må få inn en rutine for å sikre at vørter er godt blandet, samt måle med både refraktometer og hydrometer. I hvert fall til jeg har bedre grunnlag til å stole på refraktometeret.

Var vørteren du målte temperert? SG er sterkt temperaturavhengig.
Når det gjelder temperatur så skal refraktometeret kompensere for dette. Jeg tapper i et glass som avkjøles litt før jeg måler med refraktometeret. Måling med hydrometer var romtemperert.

Hvor langt er stålrøret og hvor godt avtrekk er det? Dersom mye kondenserer på vei opp renner dette tilbake i kjelen
Første jeg tenkte og, men har noen streker på en stang inne i Speidel'n som gjør det lett å se at det har vært avkoking.
 
Tilbake
Topp