Software (og hardware) til bryggestyring for dummies

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg jobber med et HERMS oppsett (bruker BIAB i dag), og har tenkt en del rundt styring. Jeg har sett på mange ulike DIY oppsett, en del av dem med store omfattende styreskap, og en del enklere varianter. Jeg har en brewpi liggende som jeg tenkte kunne brukes til dette, men det finnes foreløpig ikke software til annet enn gjæringskontroll til denne såvidt jeg vet. Jeg har lest litt her og andre steder, og det ser enda bedre ut å kunne bruke en løsning som styres fra PC/Mac/pad, og da kanskje aller helst en løsning som er tilgjengelig som en IP-adresse via en browser. Men saken er at jeg ikke kan så mye om software på det tekniske nivået. Jeg har ingen problemer med IT generelt, og kan bygge det meste selv av det jeg trenger av DIY bryggeutstyr, men når det gjelder hvordan jeg går fram for å få dette opp og stå, da har jeg behov for hjelp. Jeg lurer på bl.a. følgende: Hva slags programvare finnes til dette formålet, og hva anbefaler dere? Hva skal jeg bruke som boks som styrer det hele? Hvordan kobles denne til de ulike SSR'ene, og hvor mange slike kan kobles til? Mitt oppsett kommer til å ha 1 element til HLT (5,5kW), 2 elementer til KOK (2x3,5kW) og et element til HERMS (3 eller 3,5kW). I tillegg til dette vil det vel være behov for 2 pumper. Både på pumpesiden og på varmelementer vil det trolig være en fordel å kunne regulere hastihghet/effekt. Synes ikke dette høres umulig ut å skru sammen, men jeg har behov for å bli ledet i riktig retning;-) Alle tips til hvordan jeg skal gjøre dette, eller andre tråder som beskriver dette, taes i mot med takk!
 
Skal det Pc styres så er det vell mye enklere å gå for pls styring med micro releer og kontaktorer. er bare å sette seg ned og programere. Når du har gjort det er jeg veldig intresert i en kopi av programerings kodene.
Jobber selv på ett mobilt betong blandeverk som blir styrt på den måten jeg nevner, har prøvt å pushe øl på en danske som monterer og vedlikeholder systemene våre på dett, for å få han til å lage ette enkelt og greit programm... han er fornøyd med ølet, men litt uvillig til å lage noe til meg. Er ikke vanskelig sier han men tar litt tid.
Men finnes sikkert noen som programerer her inne, så lykke til
 
Skal lese litt om craftbeerpi. Takk. Vil ha det til å fungere helt uavhengig av om det er PC/Mac/PAD etc. Når du skriver om pls, mikro reléer og kontaktor faller jeg litt av. Og for meg er det absolutt ikke bare å sette seg ned å programmere. Har aldri programmert noenting, og har null innsikt i hvordan gå frem. Og om det finnes en velfungerende løsning allerede, så sier jeg ja takk! Andre løsninger en craftbeerpi som folk bruker der ute? Og har du erfaring med den selv TazzaT?
 
Den er en mulighet, men jeg trenger PID på HLT og, og en regulator (PWM?) til å styre kok, pluss pumpestyring, og da er vi fort på et helt stryingsskap. Derfor denne idéen om å bruke webbasert styring med en eller annen break out enhet som styrer SSR'ene
 
https://brewtroller.com/

Bare å koble opp hardware og brygg :) Jeg har gått for denne løsningen, ikke fått brygget med dette enda men jeg gleder meg til bryggerommet og bryggeriet er ferdig. Her er det mulig å styre ifra pc/mac, pad og mobil :)
Det er opensource så det er stadig noen smartinger som endrer på programmet og utvikler dette videre. Det er også nå kommet en styring til gjæringsprosessen med samme kort. Mulighetene er mange, bland annet motor styrte kuleventiler vis man ønsker enda mer automatisert anl.
 
Tilbake
Topp