Soltørket frukt i øl.

Hei
Skulle kjøpe gjæringskar på Europris forleden. De var tomme for den vanlige typen og jeg måtte kjøpe et kar med nybegynnersett for ferskenvin. Det fulgte med en pose med soltørket frukt. Eple, fersken, rosiner og rognebær. Funderer nå på å tilsette dette i en saison som jeg skal brygge i morgen. Har lite erfaring med frukt i øl, spesielt soltørket frukt.
Tenker i utgangspunktet å tilsette posen etter stormgjæring. Men er veldig usikker på mengde. Ønsker ikke et fruktøl, men en frisk saison med tydelig smak av fersken/frukter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Finner ikke et klart spørsmål i teksten din ...

Ingen erfaring med å "tørrhumle" med frukt, men det burde i teorien fungere ok. Skal selv tørrhumle med aprikospure i blancen som jeg skal brygge neste - så blir noe det samme.
 
Finner ikke et klart spørsmål i teksten din ...

Ingen erfaring med å "tørrhumle" med frukt, men det burde i teorien fungere ok. Skal selv tørrhumle med aprikospure i blancen som jeg skal brygge neste - så blir noe det samme.
Spørsmålet manglet ja gitt[emoji12]
Lurer vell på om det er en ok måte å gjøre det på? Samt at jeg er usikker på mengder. Nå har jeg brygget, og skal tilsette frukta om et par dager. Får prøve meg litt frem med mengder ser det ut som:) takk for svar[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har ikke prøvd tørket frukt, men jeg tror det kan være mye sukker og lite smak. Jeg brukte hermetisk aprikos og det ga mye smak av gjæra rørsukker. Men på en god dag kjenner jeg litt aprikos inni der:)
Men du bør ha det i sekundærgjæringa i alle fall. Lykke til. Blir artig å høre erfaringer.
 
Tilbake
Topp