Sommer Ale

Hei på dere!

Nå er vannkrisen over i Bergen, og vi må igang å lage litt øl til sommeren (håper den kommer tidlig i år ;-) Vi trenger litt hjelp til å oppskrift på øllen. Ønsker å lage en ale som er lys, ikke for bitter og med en sånn rund og god smak...  :namnam:  Vi har hittil laget et par brygg på ølsett, og sist (i høst) brukte vi spraymalt, spesialmalt og humle. Dvs at vi ikke er helt på mesking enda, så jeg tror vi ønsker oss en oppskrift basert på ekstrakt. Fra sist har vi liggende litt krystallmalt og East Kent Goldings humlepellets. Har brukt tørrgjær (Safale S04) hittil og synes det fungerer godt.

Er det noen som har forslag på oppskrift?


Lars
 
Har prøvd å sette sammen en oppskrift selv... noen som har en formening om dette kommer til å bli godt??


Skansen Summer Ale

2,5 kg lys tørr maltekstrakt
500g Krystallmalt
Bitterhumle: 40 g East Kent Golding humlepellets 5% 60 minutt koking
Aromahumle: 20g East Kent Golding humlepellets 5% 5 minutt koking
Safale S04

• Krystallmalt trekkes i pose i 70 grader i 20 minutter i 10l vann.
• Fyller gryta til 22liter og koker i 60 min, har i humle på 0 og 55 min.
• Kjøler til 20 grader.
• Har i rehydrert gjær.
• Overfører til gjæringskar og tilsetter kokt vann til det blir 25 liter tilsammen.
• Gjærer i minst 14 dager
• Blander inn 125g sukker og flasker
• Karbonerer og drikker  :biersmile:
 
Har lite erfaring med minimesk/spraymalt, men dette blir sikkert bra øl  :yes:

Vet ikke om det er skrevet slik det er tenkt, men ville byttet om på punkt 4 og 5 (tilsette gjær etter tapping på gjæringsdunk)

MVH
Børge
 
Jeg lagde 22l herlig lys og lekker American Pale Ale med:
2,5kg Ekstra Lys DME
1,0kg Hvete DME
200g Flaket Bygg,
100g Crystall 10L

80g Tettnang 4,1% 60min
40g Challenger 10min
50g Challenger 2min
35g Challenger tørrhumle i 7 dager
4-5g sitrongress per liter(tilsatt under kjøling)(kjøpes på Safari/Meny)

Jeg gjæret ølet med Wyeast 1272 på 23 grader, og lot det flaskemodne i 4-6uker
Dette ble absolutt flaggskipet mitt hittil, og onklene mine har bestilt det til neste påske etter å ha smakt det:)

Mvh Thomas :ilike:
 
Og du! 5g sukker per liter gir veldig lite CO2. Det er selvfølgelig smak og behag, men selv bruker jeg 8-9g/l i lyse øl hvor jeg ønsker rikelig med kullsyre, og en lekker skumtopp :namnam:
 
Gjæret du på 23 grader, det var vel ganske varmt for et lyst øl?

Hvis du hadde 23 grader i romtemp skal du ikke se bort fra at du hadde 25 grader i karet under stormgjæringa :eek:

- Men så ble det jo godt øl  :biersmile:
 
ThomasRS skrev:
Dette ble absolutt flaggskipet mitt hittil, og onklene mine har bestilt det til neste påske etter å ha smakt det:)

Kan vel ikke la være å prøve et flaggskip.. Vi har bestilt ingredienser etter oppskriften din, så det blir spennende.

Får ikke tørrhumlet, da vi reiser vekk i gjæringstiden - vil det bety mye for smaken??
 
Gjæret du på 23 grader, det var vel ganske varmt for et lyst øl?

Hvis du hadde 23 grader i romtemp skal du ikke se bort fra at du hadde 25 grader i karet under stormgjæringa Shocked

Temperaturene ble målt i karet, og primærgjæringa starta på 19 grader(soverommet), og sekundærgjæring på 22-23 grader i stua. Men sant som du sier ja ;)

Får ikke tørrhumlet, da vi reiser vekk i gjæringstiden - vil det bety mye for smaken??

Du kan jo prøve kjøre på med 30g humle i kjølinga i stedet. Uansett så er det nok gjærtypen kombinert med sitrongresset som er det viktigste for at det skal ligne på det resultatet jeg var så fornøyd med.
Sånn ellers så ga Flaket Bygg og 9g primingsukker/L et delikat og høyt skum jeg aldri har fått til tidligere. Og jeg kan love deg at det er verdt å vente 4-5 uker på den modningen, smaken utviklet seg veldig posetivt.

Det hadde vært veldig spennende å høre hvordan ditt resultat blei ;D
 
Lars Ølhund skrev:
Får ikke tørrhumlet, da vi reiser vekk i gjæringstiden - vil det bety mye for smaken??

Nå er det vel slik at tørrhumlinga bør skje etter mesteparten av gjæringa har funnet sted, om jeg har forstått de høye herrer i The Brewing Network korrekt. Dvs, de smetter tørrhumla oppi først helt mot slutten av fermenteringen og lar den ligge i en fire-fem dager. Selvfølgelig med variasjoner, men om jeg ikke husker helt feil var dette en grei tommelfingerregel.
 
Riktig det, for ellers så forsvinner mye av aromastoffene ut med CO2'en. Og jo kaldere det er, jo lengere må man tørrhumle og omvendt.
 
Tilbake
Topp