Sour IPA

Noen som har prøvd dette?

Tenker å meske og skylde som vanlig, kun oppkok, tilsette lactose, vente et par dager.
Forså koke og tilsette humle som vanlig. Videre bruke vanlig sacc gjær og gjære 2-3 uker
Tørrhumle også selvsagt.

Vil dette funke?

Skal prøve uansett, men morsomt å se om andre har testet.
 
Ja. Det kommer til å funke. Men jeg ville fokusert på tropisk- og sitrushumle. Jeg har med hell tørrhumlet pseudo-lambic til helvete (200g humle på30l). Pitch mer gjær enn du pleier. Lav pH er med på å stresse gjæren. Du kan også med hell aklimatisere gjæren til surt miljø ved å ha litt av det sure ølet i starteren.

Edit: Som @Passgjengerbryggeriet påpeker under. Hold IBU-tallet moderat. Kanskje rundt 30.
 
Sist redigert:
Gjennoppliver denne for å høre om det er fler som har testet dette i det siste.
 
Gjennoppliver denne for å høre om det er fler som har testet dette i det siste.
Sjekk @PetterL sitt innlegg her :D

OG: 1,051
FG: 1,011
ABV: 5,3% (Alternativ formel)

Malt:

Jeg brygger denne no-sparge, så du må justere etter effekt i ditt oppsett, prosentene nedenfor

Pilsner malt 77,8%
Naked Oats 8,3%
Flaket bygg 8,3%
Munich, mørk 25 EBC 5,6%

pH i mesk: 5,4

Koker 15min og kjøler til 37C

pH etter kok justeres til 4,5 @ 37C

pitcher 5g lactobacillus plantarum (innholdet i 5 kapsler Probi-Mage eller 5g Sour Pitch)

plastfilm på kjelelokk for å fjerne tilgang til oksygen

Syrner @ 37C, ca. 30 timer (pH bør være 3,5 eller lavere)

75min kok etter syrning

Humle:

Til 25l etter kok

20g Citra @ 5min
20g Amarillo @ 5min
10g Chinook @ 5min
40g Citra @ Whirlpool, 80C 20min
40g Amarillo @ Whirlpool, 80C 20min
20g Chinook @ Whirlpool, 80C 20min
20g Citra @ Tørrhumle 1 (når krausen avtar)
20g Amarillo @ Tørrhumle 1 (når krausen avtar)
10g Chinook @ Tørrhumle 1 (når krausen avtar)
40g Citra @ Tørrhumle 2 (ferdiggjæret)
40g Amarillo @ Tørrhumle 2 (ferdiggjæret)
20g Chinook @ Tørrhumle 2 (ferdiggjæret)

2 pakker US-05

Jeg gjærer på 19C til krausen avtar, tørrhumler da første gang og øker temp til 21C

Når tørrhumle 2 går i setter jeg temp styring til 2C / kaldkræsj - tørrhumler bare 2 døgn

Det kan gjøres enklere med Philly Sour gjær men jeg synes ikke resultatet ble i nærheten av like bra som når jeg kjelesyrner.

Selvfølgelig bokmerket for bruk senere :)
 
Ser forresten at du har 75 min koketid etter kjelesyrning - er det noe spesiell grunn til at koketiden er så lang?

Har 15min kok før kjelesyrning så totalt 90min kok som er tradisjonelt for pilsmalt. Kan nok koke mindre og har gjort det med hell før, men har som regel ikke så dårlig tid :p
 
Tilbake
Topp