Southern brown ale / mild

Hei!

Har planer om å brygge en øl som fungerer som en stort starter til en Old Ale.   Den faller midt i mellom en mild og en southern brown ale, kanskje nærmest sistnevnte.   Jeg ønsker ikke altfor mye fokus på brent rosin og tørka frukter, så derfor bruker jeg lysere crystalmalt  

Det jeg lurer på er hvilken effekt utgjæring har på så stor mengde crystalmalt.   Det er jo mange kombinasjoner, feks meske høyt og attenuerende gjær, meske høyt og lavt attenuerende gjær, meske lavt... osv osv.   Mitt gjærvalg styres av Old Ale'n, så den ligger.   Spørsmålet er da hvordan mesketemperatur påvirker fylden, smaken og sødmen crystalmaltet tilfører.

Edit:  Alle tilbakemeldinger på oppskriften taes imot med takk!  Lurer også på hvordan balansen sjokolade / svartmalt er.  Er det noe poeng i å ha med svartmalt for smakens skyld, eller kan jeg kutte den og øke sjokolademaltet?  Eller mindre sjokolade og mer svartmalt?

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 30,00 l
Post Boil Volume: 27,00 l
Batch Size (fermenter): 24,00 l  
Bottling Volume: 23,00 l
Estimated OG: 1,040 SG
Estimated Color: 33,5 EBC
Estimated IBU: 18,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 81,3 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU          
3,30 kg               Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)         Grain         5        79,5 %        
0,50 kg               Caramel/Crystal Malt - 80L (120,0 EBC)   Grain         6        12,0 %        
0,20 kg               Caramel/Crystal Malt - 40L (78,8 EBC)    Grain         7        4,8 %        
0,10 kg               Chocolate Malt (689,5 EBC)               Grain         8        2,4 %        
0,05 kg               Black (Patent) Malt (985,0 EBC)          Grain         9        1,2 %        
30,00 g               Goldings, East Kent [4,00 %] - Boil 60,0 Hop           10       15,2 IBUs    
10,00 g               Goldings, East Kent [6,40 %] - Boil 15,0 Hop           11       2,2 IBUs      
10,00 g               Goldings, East Kent [6,40 %] - Boil 2,0  Hop           12       1,3 IBUs      
1,0 pkg               London Ale (White Labs #WLP013) [35,49 m Yeast         13       -            


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 4,15 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Mash In           Add 10,82 l of water at 73,1 C          66,7 C        60 min        
Mash Out          Add 6,06 l of water at 93,7 C           75,6 C        10 min        
 
Jeg ville kuttet svartmalten og heller tatt litt mere sjokolade. Ser du har den lyse typen så kan godt ta litt  mere der.
Ville økt IBU litt rundt 22-25 IBU om du vil ha den fyldig. Litt flere IBU på slutten av koken. Tror du havner rundt 1012 med denne oppskriften og det blir fint. Lykke til :)
 
Brede skrev:
Jeg ville kuttet svartmalten og heller tatt litt mere sjokolade. Ser du har den lyse typen så kan godt ta litt  mere der.
Ville økt IBU litt rundt 22-25 IBU om du vil ha den fyldig. Litt flere IBU på slutten av koken. Tror du havner rundt 1012 med denne oppskriften og det blir fint. Lykke til :)

Sweet!

Da korrigerer jeg det.  Hva tenker du om dette med høy og lav mesketemperatur på crystalmaltet da?  Hvordan påvirker det fylde kontra sødme?
 
Tilbake
Topp