Sparke liv i gammel gjær

Butikken et utsolgt for gjæren til neste helgs brygging, men jeg har en gammel gjær av rett sort stånde. Den er veldig gammel, nesten et år. Jeg har lest folk har greid å sparke liv i så gammel gjær før, jeg tenkte å prøve. Men da trenger jeg gode råd.

Jeg tenkte å sette en liten "forstarter" slik at jeg om 2-3 dager har en "normal fersk gjær" til å beregne pitchigen fra. Er det lurt?

I så fall, bør jeg lage den sterkere eller tynnere enn vanlig starter?

Gjæren er svakt lagdelt. Den ble vasket og stelt da den ble høstet. Se bildet. Hvor finner jeg den gjæren det kan være håp om å være i live; øverst, nederst eller helle kaka?
 

Vedlegg

  • 2017-03-24 21.07.50.jpg
    2017-03-24 21.07.50.jpg
    114,8 KB · Sett: 82
Når gjær bunnfeller er det det lyseste laget øverst som er den ferske gjæren. Det er litt vanskelig å se her. Sett en starter med OG på 1.020, la den stå i 48 timer. Sett så kaldt, la det bunnfelle og se om du har fått noe mer. Gjenta samme steget en gang til med en starter på rundt 1.040.
 
Det kan være gufne ting i vannet. Jeg ville latt glasset stå under en svak stråle med lunket vann for å skylle ut all væsken rundt gjæra. Men du kan jo smake på vannet og om det ikke er surt så går det sikkert fint.
 
Et annet knep: La den gamle gjæren din få romtemperatur, og tilsett en liten dose sterk vørter (1.080). Liten = 5 milliliter (1 ts) per dl slurry. Bland det, men rør ikke mer enn nødvendig. La det stå i ro i romtemperatur 4 til 12 timer. Teorien sier da at døde celler og annet rusk vil bunnfelle seg, slik at du skal kunne dekantere en melkehvit væske full av aktiv, levende gjær.

Dette er fra Yeast av Chris White (grunnleggeren av Whitelabs) og Zainasheff, s. 167/168. Jeg har aldri prøvd det, og synes det virker rart at det skal så lite vørter til. Men Chris White burde jo kunne gjær, så jeg tar sjansen på å legge det ut.

Jeg ville nok laget en starter av det jeg fikk ut, selv om White sier at dette kan du bruke direkte.
 
Et annet knep: La den gamle gjæren din få romtemperatur, og tilsett en liten dose sterk vørter (1.080). Liten = 5 milliliter (1 ts) per dl slurry. Bland det, men rør ikke mer enn nødvendig. La det stå i ro i romtemperatur 4 til 12 timer. Teorien sier da at døde celler og annet rusk vil bunnfelle seg, slik at du skal kunne dekantere en melkehvit væske full av aktiv, levende gjær.

Dette er fra Yeast av Chris White (grunnleggeren av Whitelabs) og Zainasheff, s. 167/168. Jeg har aldri prøvd det, og synes det virker rart at det skal så lite vørter til. Men Chris White burde jo kunne gjær, så jeg tar sjansen på å legge det ut.

Jeg ville nok laget en starter av det jeg fikk ut, selv om White sier at dette kan du bruke direkte.
Kilden er absolutt kredibel! :D
 
Dette blir spennede. Gjæren luktrt som nydelig, ferskt øl. Jeg øste noen suppeøser opp i en en starter på 1.02 og slo en snau dl med starter på 1.08 opp i resten. Den svake behandler jeg på vanlig james bond vis; shaked not stired. Den andre får.stå i ro.

Resten av kvelden blir en stoute
Takk for gode råd!​
 

Vedlegg

  • 2017-03-24 23.34.19.jpg
    2017-03-24 23.34.19.jpg
    289,1 KB · Sett: 48
Hmm. Etter 10 timer kan det se ut til at spenninga er slutt. Lite som tyder på at det skjer noe gjæring. I den tynne satsen ligger den gamle gjæren på bunn. Litt skum etter siste risting, men det legger seg fort. I krukka som fikk "styrkedråper" har gjær kaka skilt seg. Noe flyter på topp og noe i bunnen. Ingen av stedene virker å ha noe overtrykk fra gjæringen
 

Vedlegg

  • 2017-03-25 10.11.39.jpg
    2017-03-25 10.11.39.jpg
    284,9 KB · Sett: 27
Tilbake
Topp