Spedel Braumeister Plus 20 liter

Joda, de stod en pall på stuegulvet, med Speidel.
-De koblingene er 3/4''
Flaks, for jeg ikke kjøpte nye på vei hjem, men kan bruke de jeg kjøpte feil til den gamle BB30
Da tar du feil. Dimensjon bak er 1" og det er 3/4 på kran foran.
Sitat Speidel " Cold water connection on the back 1" AG (2x), Additional outlet tap ¾" on tank bottom"
 
Det har du helt rett i. Jeg har misforstått litt. Prøvde med de gamle 3/4'', som passet, og trodde derfor at også koblingene hadde samme betegnelse..
 
Hei.

Om jeg tolker kryptiske meldinger fra min samboer rett, er det levert en Braumaster 50plus hjem til oss i dag.
Betyr i så fall at det venter litt montering på meg når jeg kommer hjem.
Noen som vet mål på kjøle inn- og uttak? 1/2''? 3/4''?

Vil råde deg til å gå over og stramme disse når du kommer hjem....mine var løse og lakk litt første gangen jeg brukte den.
 
Hei,

Ny på forumet, og egentlig helt fersk i bryggegamet og. Har i utgangspunktet sett for meg en Speidel 20L, men ser at forhandlerne i Norge ikke har mer igjen på lager (har tatt en ringerunde etter noen Google søk).

Har to spørsmål ang. Plus modellen:

1) Passer isolasjonsfrakken til forrige generasjon? Tenker på omkretsen her. Vet jeg må kutte hull til kjøling inn/ut. Er det krise å ikke bruke noe isolasjon? Er det slik at ringriommet mellom kjøling og kjelen er god nok isolasjon til å brygge utendørs (vil helst unngå å stå på kjøkkenet å koke). Er det mulig å flushe ringrommet for vann etter nedkjøling på en enkel måte uten pumpe?

2) Forstått at nedkjølingen på Plus'en går senere. Hvordan påvirker dette vørteren? Tenker på infeksjonsfaren.

Ellers virker Plus'en som en kjempekoker, spesielt om det kommer en app til iOS :)

Mvh. Thomas
 
1) Isolasjonsfrakken til forrige generasjon passer visstnok ikke, nei. Du kan få noget dårligere kok uten isolasjon, utendørs på vinterstid.
Hva mener du med å "flushe" ringrommet? Om du mener å tømme kjølekappa for vann, gjør den det helt selv når du tar av vannkoblingene.

2) Nedkjøling med Plus går litt tregere, ja. Det er et særdeles lite problem i praksis, dog. De store bryggeriene kan bruke 30-60 minutter på kjøling uten at det er noe problem for ølet. Jeg har ikke merket noen forskjell på ølene mine fra jeg gikk fra gammeldags kjøler, hvor jeg kjølte ned vørter på 10-15 minutter til i dag hvor det kan ta oppimot en halvtime.

Jeg tar det generelt mer med ro når jeg brygger med speidel, mot før da jeg løfta og styra på, og hadde slanger, vørter, kjeler og mesketønner overalt.
Infeksjonsfaren er lav så lenge man tar noen forhåndsregler. Kjøl ned vørteren med pumpa på, når man når ønsket temp, slår man av pumpa og lar vørteren stå i en time-ish for at trub faller til bunns. Deretter tapper jeg av klar vørter. Har vanligvis ca. 24-25L etter kok, men det går vanligvis ikke mer enn 20-21L i gjæringskaret. Ønsker så klar vørter som mulig, sånn at jeg slipper å vaske gjæren når jeg høster den fra den koniske gjæringstanken jeg bruker.

Skal sies, jeg har aldri hatt så klar vørter, og aldri sett så kraftig bunnfelling som når jeg gikk over til speidel ;) Aner ikke hva jeg måtte gjort galt før.
 
Hva tenker du på, @Serigst ?
Vanligvis mesker jeg med 25L og trekker fra forventet vannabsorbsjon (1L pr kg malt).
Om jeg da startet med 25 liter vann og bruker 5kg malt og jeg ønsker vanligvis å ha 28L preboil, må jeg bruke 8L skyllevann.
Sitter vanligvis igjen med 24-25L etter kok, men så mister jeg også vanligvis 3-4 liter til trub. Jeg hiver ikke alt i gjæringsdunken, da jeg synes det blir så mye enklere å høste gjær med klar vørter. Slipper humlerester og trub i gjæra, da.
Også mister jeg i de fleste øl noen liter til tørrhumling på gjæringskar. Da sitter jeg igjen med ca. ett fat.
 
Hva tenker du på, @Serigst ?
Vanligvis mesker jeg med 25L og trekker fra forventet vannabsorbsjon (1L pr kg malt).
Om jeg da startet med 25 liter vann og bruker 5kg malt og jeg ønsker vanligvis å ha 28L preboil, må jeg bruke 8L skyllevann.
Sitter vanligvis igjen med 24-25L etter kok, men så mister jeg også vanligvis 3-4 liter til trub. Jeg hiver ikke alt i gjæringsdunken, da jeg synes det blir så mye enklere å høste gjær med klar vørter. Slipper humlerester og trub i gjæra, da.
Også mister jeg i de fleste øl noen liter til tørrhumling på gjæringskar. Da sitter jeg igjen med ca. ett fat.
Det er slik jeg også gjør det i dag, omtrent. Bruker du Beersmith til beregning av oppskrifter? Savner en mal som gir 20 liter i gjæringskar (ca 24 liter etter kok i gryte).
 
Jeg bruker beeralchemy, da jeg er på mac. Programmet mitt fungerer bra, og jeg har fått kjørt inn systemet, så jeg treffer OG og ønsket volum stort sett hver gang med ubetydelige feilmarginer nå og da.
 
Prøv deg fram med diverse innstillinger i Beersmith tilpasset ditt utstyr og dine prosesser. Selv bruker jeg null i trub loss i programmet, men vet at jeg alltid må trekke fra litt. Jeg pleier meske med 27 liter og skulle med ca 8. Da endrer jeg som regel opp med ca 23 liter helt klar vørter I gjæringskaret (litt avhengig av hvor mye humle jeg bruker).
 
Skulle ønske det fantes en Beersmith profil med 20 liter i gjæringskaret, som inkluderte et tap av 3-4 liter i trub.
 
Skulle ønske det fantes en Beersmith profil med 20 liter i gjæringskaret, som inkluderte et tap av 3-4 liter i trub.

Det kan du jo bare sette opp selv?

Gå på profilen for bryggekjelen og legg inn trubet der. Da må du koke en batch som er 3-4 liter større enn en uten trub.
 
Hvilken BH effektivitet bruker dere i BeerSmith?

Når jeg legger inn maltmengder fra tidligere brygg, målt OG og antall liter i gjæringskaret får jeg en estimer BH-effektivitet på 60%, noe som vel er lite for en Speidel? Kanskje det er en feil i utstyr profilen min?
 
Sist redigert:
Her er min profil for speidel 20. Som dere ser har jeg ikke lagt inn noe svinn i form av trub/chill samt fermentation loss. Dette er gjort med hensikt, da jeg baserer mine brygg på meskeeffektivitet ikke brygghuseffektivitet. Batchstørrelsen er på 22 liter, og da gir det ca 20 liter etter trub og lign på et normalhumlet øl. Nok til å fylle en 19 liter corny som jeg baserer mine brygg på.
70% meskeeffektivitet er ikke all verden, men jeg gjør ikke så mye ut av bryggedagen og surrer svært sjeldent med røring i mesk underveis etc.. Jeg fyller også stort sett maltrøret til maks. Mellom 6-7 kg for å få sterkest mulig vørter til kok. Noe som senker effektiviteten betraktelig.

Meskeprofil, Så bruker jeg biabprofilene til BS. Da disse er i mine øyne er lettest å forholde seg til i forhold til speidelen. Grainabsorption har jeg satt til 0.85 l/kg.
Screenshot_20171011-211714.jpg
 
Noen som har erfaringer med hvor mye humle (g/l) man kan ha i speidel 20, uten at den går tett? Uten filter ol.

Det tror jeg det er umulig å gi noe eksakt svar på. Men hvis du for eksempel steeper humle på 80 grader, anbefales det å ikke la pumpa gå akkurat mens du tilsetter pellets. Løs opp humla godt først og rør rundt før du setter på pumpa igjen.
 
Det tror jeg det er umulig å gi noe eksakt svar på. Men hvis du for eksempel steeper humle på 80 grader, anbefales det å ikke la pumpa gå akkurat mens du tilsetter pellets. Løs opp humla godt først og rør rundt før du setter på pumpa igjen.
Hva mener du med å løse opp humlen? Knuser du pellets til støv før du heller humlen i bryggekjelen?
 
Tilbake
Topp