Hvilken dimensjon har de?Det sitter allerede Gardena hannkoblinger på kjelen.
Hvilken dimensjon har de?Det sitter allerede Gardena hannkoblinger på kjelen.
Joda, de stod en pall på stuegulvet, med Speidel.Er vel 1"
Da tar du feil. Dimensjon bak er 1" og det er 3/4 på kran foran.Joda, de stod en pall på stuegulvet, med Speidel.
-De koblingene er 3/4''
Flaks, for jeg ikke kjøpte nye på vei hjem, men kan bruke de jeg kjøpte feil til den gamle BB30
Hei.
Om jeg tolker kryptiske meldinger fra min samboer rett, er det levert en Braumaster 50plus hjem til oss i dag.
Betyr i så fall at det venter litt montering på meg når jeg kommer hjem.
Noen som vet mål på kjøle inn- og uttak? 1/2''? 3/4''?
Det er slik jeg også gjør det i dag, omtrent. Bruker du Beersmith til beregning av oppskrifter? Savner en mal som gir 20 liter i gjæringskar (ca 24 liter etter kok i gryte).Hva tenker du på, @Serigst ?
Vanligvis mesker jeg med 25L og trekker fra forventet vannabsorbsjon (1L pr kg malt).
Om jeg da startet med 25 liter vann og bruker 5kg malt og jeg ønsker vanligvis å ha 28L preboil, må jeg bruke 8L skyllevann.
Sitter vanligvis igjen med 24-25L etter kok, men så mister jeg også vanligvis 3-4 liter til trub. Jeg hiver ikke alt i gjæringsdunken, da jeg synes det blir så mye enklere å høste gjær med klar vørter. Slipper humlerester og trub i gjæra, da.
Også mister jeg i de fleste øl noen liter til tørrhumling på gjæringskar. Da sitter jeg igjen med ca. ett fat.
Skulle ønske det fantes en Beersmith profil med 20 liter i gjæringskaret, som inkluderte et tap av 3-4 liter i trub.
Noen som har erfaringer med hvor mye humle (g/l) man kan ha i speidel 20, uten at den går tett? Uten filter ol.
Hva mener du med å løse opp humlen? Knuser du pellets til støv før du heller humlen i bryggekjelen?Det tror jeg det er umulig å gi noe eksakt svar på. Men hvis du for eksempel steeper humle på 80 grader, anbefales det å ikke la pumpa gå akkurat mens du tilsetter pellets. Løs opp humla godt først og rør rundt før du setter på pumpa igjen.