Hva mener du med å løse opp humlen? Knuser du pellets til støv før du heller humlen i bryggekjelen?
Tror han mener at du må vente til humla har løst seg godt opp i vørteren før du setter i gang pumpa. Dette for å unngå klumper av humle.
Hva mener du med å løse opp humlen? Knuser du pellets til støv før du heller humlen i bryggekjelen?
Tror han mener at du må vente til humla har løst seg godt opp i vørteren før du setter i gang pumpa. Dette for å unngå klumper av humle.
Bruker du pellets, så er det bare å hive humlen hel oppi Speidelen. Det har fungert fint hos meg siden 2012.
Noen som har erfaringer med hvor mye humle (g/l) man kan ha i speidel 20, uten at den går tett? Uten filter ol.
Jeg har fått til å kjøle den ned til 10 grader. Men det tar _VELDIG_ lang tid. Bruker vanligvis å kjøle ned til 20 grader, sette vørteren i gjæringskaret over natta i gjæringsskapet for å få tempen ned til 10 grader for å deretter pitche, om jeg brygger lagerøl.
På sommeren. Mulig det går kjappere på vinteren.Når på året var dette? Jeg drar ned til ca 6 grader om vinteren med en vanlig dyppkjøler, men det tar lengre tid ja.
Virker som et veldig bra system. Bra at man har muligheten for å vaske ut av mesken i tillegg, det viser ikke Speidel på sine videoer, men det er jo plass nok.
Tror ikke det blir så veldig store dampproblemer med en 20 liters om man ikke fosskoker og har på lokk. Som en stor pastakjele kanskje. En så liten kjele kan man sette foran komfyren/kjøkkenventilatoren også. Ingen grunn til å stå i garasjen med denne vel.
Bør nok plusse på 6 liter til, med tanke på hva som setter seg i malten.Er det vanlig å måtte bytte deler? Ser det kan kjøpes endel reservedeler...
Hvordan ville dere brukt vannet feks ved Belgisk Wit Gahr Edition? 5,6 kg malt og et mål på 30 liter til koking. 23 liter som er Speidel minimum til mesking og 7 liter til skylling?
6 kg malt trekker til seg 6 liter vann?
Hvor mye er det egentlig plass til? På videoene hvor de fyller opp 23/25 liter meskevann er det langt igjen opp...
Trenger man en slange til å feste på tappekranen? Hm. Mye småtteri man ikke har... følger det med røresleiv, jeg har bare kjøkkenskeiv. Hehe... nybegynnerspørsmål.