1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Spedel Braumeister Plus 20 liter

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av Serigst, 30 Jan 2017.

1. Ole Seglem

Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror han mener at du må vente til humla har løst seg godt opp i vørteren før du setter i gang pumpa. Dette for å unngå klumper av humle.

2. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Korrekt.

3. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruker du pellets, så er det bare å hive humlen hel oppi Speidelen. Det har fungert fint hos meg siden 2012.

4. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det fungerer stort sett fint hos meg også. Men rådet jeg ga er likevel et veldig enkelt tiltak som kan forhindre tilstopping dersom du tilsetter veldig mye humle i hopstand.

5. rsomby

rsomby
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Omtrent ubegrenset for pellets. Eneste gang jeg har hatt problemer med pellets er når de tilsettes under hopstand på nedkjølingen og pumpen gikk når jeg hadde dem i, da ble de dratt ned i pumpen før de løste seg opp satt seg fast med en gang. Men med humletilsetninger under vanlig kok er det aldri problemer med humlepellets og jeg har brukt enorme mengder humle...

Det som kan gi problemer er f.eks tørket appelsinskall i en WIT. Dette blokkerer pumpen hver gang. Erfaringen min er at en kanskje bør kjøre appelsinskallet i en stor løs humlepose eller knuse den til enda mindre biter.

6. Serigst

Serigst
    Expand Collapse
    Registrert bruker

7. Thorleif Foss

Thorleif Foss
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det noen som vet/har erfaring med hvor langt ned det er mulig å kjøle vørteren med Speidel 20 Pluss, det vil si med kjølekappe? Hvor mange (eller få) grader over springvannstemperaturen klarer den?

8. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har fått til å kjøle den ned til 10 grader. Men det tar _VELDIG_ lang tid. Bruker vanligvis å kjøle ned til 20 grader, sette vørteren i gjæringskaret over natta i gjæringsskapet for å få tempen ned til 10 grader for å deretter pitche, om jeg brygger lagerøl.

9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når på året var dette? Jeg drar ned til ca 6 grader om vinteren med en vanlig dyppkjøler, men det tar lengre tid ja.

10. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Temperaturen på vannet har jo mye å si. Her i Trondheim er det nå så vidt under 9 grader.

Jørgen O liker dette.
  11. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

På sommeren. Mulig det går kjappere på vinteren.

Del denne siden