Spedel Braumeister Plus 20 liter

Bruker du pellets, så er det bare å hive humlen hel oppi Speidelen. Det har fungert fint hos meg siden 2012.

Det fungerer stort sett fint hos meg også. Men rådet jeg ga er likevel et veldig enkelt tiltak som kan forhindre tilstopping dersom du tilsetter veldig mye humle i hopstand.
 
Noen som har erfaringer med hvor mye humle (g/l) man kan ha i speidel 20, uten at den går tett? Uten filter ol.

Omtrent ubegrenset for pellets. Eneste gang jeg har hatt problemer med pellets er når de tilsettes under hopstand på nedkjølingen og pumpen gikk når jeg hadde dem i, da ble de dratt ned i pumpen før de løste seg opp satt seg fast med en gang. Men med humletilsetninger under vanlig kok er det aldri problemer med humlepellets og jeg har brukt enorme mengder humle...

Det som kan gi problemer er f.eks tørket appelsinskall i en WIT. Dette blokkerer pumpen hver gang. Erfaringen min er at en kanskje bør kjøre appelsinskallet i en stor løs humlepose eller knuse den til enda mindre biter.
 
Er det noen som vet/har erfaring med hvor langt ned det er mulig å kjøle vørteren med Speidel 20 Pluss, det vil si med kjølekappe? Hvor mange (eller få) grader over springvannstemperaturen klarer den?
 
Jeg har fått til å kjøle den ned til 10 grader. Men det tar _VELDIG_ lang tid. Bruker vanligvis å kjøle ned til 20 grader, sette vørteren i gjæringskaret over natta i gjæringsskapet for å få tempen ned til 10 grader for å deretter pitche, om jeg brygger lagerøl.
 
Jeg har fått til å kjøle den ned til 10 grader. Men det tar _VELDIG_ lang tid. Bruker vanligvis å kjøle ned til 20 grader, sette vørteren i gjæringskaret over natta i gjæringsskapet for å få tempen ned til 10 grader for å deretter pitche, om jeg brygger lagerøl.

Når på året var dette? Jeg drar ned til ca 6 grader om vinteren med en vanlig dyppkjøler, men det tar lengre tid ja.
 
Vurderer å kjøpe denne. Har vært med på noen batcher med BB.

Hvordan er det å rengjøre denne? Med BB så kunne det være fastbrente rester i bunnen av kjelen. I Braumeister er det vel åpne varmeelementer, setter det seg rester på disse, eller fungerer det så bra som jeg håper siden bånnslammet legger seg under varmeelementene?

Virker som dere er veldig fornøyde...
 
Syns den er ganske grei å vaske, pleier bare å fylle i passe mengde med vann med PBW, og la maskinen stå med sirkpumpa igang på 65 grader. Da er det stort sett bare å tørke ut av den med en svamp etterpå.

Jeg pleier å snu den opp-ned etter endt brygging, og løsne pumpa.
Det er somregel noe grums/vann der, så lar det tørke til neste dag før jeg setter det sammen igjen.
 
Virker som et veldig bra system. Bra at man har muligheten for å vaske ut av mesken i tillegg, det viser ikke Speidel på sine videoer, men det er jo plass nok.

Tror ikke det blir så veldig store dampproblemer med en 20 liters om man ikke fosskoker og har på lokk. Som en stor pastakjele kanskje. En så liten kjele kan man sette foran komfyren/kjøkkenventilatoren også. Ingen grunn til å stå i garasjen med denne vel.
 
Virker som et veldig bra system. Bra at man har muligheten for å vaske ut av mesken i tillegg, det viser ikke Speidel på sine videoer, men det er jo plass nok.

Tror ikke det blir så veldig store dampproblemer med en 20 liters om man ikke fosskoker og har på lokk. Som en stor pastakjele kanskje. En så liten kjele kan man sette foran komfyren/kjøkkenventilatoren også. Ingen grunn til å stå i garasjen med denne vel.

Heldigvis så er effektstyringen på Speidel av eller på. Så du får god mengde damp ja. :D Koste på seg en ssr hadde jo vært for dumt...
 
Er det vanlig å måtte bytte deler? Ser det kan kjøpes endel reservedeler...

Hvordan ville dere brukt vannet feks ved Belgisk Wit Gahr Edition? 5,6 kg malt og et mål på 30 liter til koking. 23 liter som er Speidel minimum til mesking og 7 liter til skylling?
 
Er det vanlig å måtte bytte deler? Ser det kan kjøpes endel reservedeler...

Hvordan ville dere brukt vannet feks ved Belgisk Wit Gahr Edition? 5,6 kg malt og et mål på 30 liter til koking. 23 liter som er Speidel minimum til mesking og 7 liter til skylling?
Bør nok plusse på 6 liter til, med tanke på hva som setter seg i malten.
 
6 kg malt trekker til seg 6 liter vann?

Hvor mye er det egentlig plass til? På videoene hvor de fyller opp 23/25 liter meskevann er det langt igjen opp...

Trenger man en slange til å feste på tappekranen? Hm. Mye småtteri man ikke har... følger det med røresleiv, jeg har bare kjøkkenskeiv. Hehe... nybegynnerspørsmål.
 
6 kg malt trekker til seg 6 liter vann?

Litt i underkant. Du kan prøve å regne med f.eks 0,8 først. Det er litt avhengig av malingsgraden på malten, og hvor lenge du gidder å se på at maltrøret skal dryppe fra seg.

Det finnes et fint excel ark på Braumeisters forumet, som regner ut skyllevann og mye mer, avhengig av maltmengde, hvor mye vann du starter med osv. Link her.

Hvor mye er det egentlig plass til? På videoene hvor de fyller opp 23/25 liter meskevann er det langt igjen opp...

Selve kjelen rommer faktisk rett over 40 liter.
Men det begrenser seg med mengden med malt. Du får ikke plass til mer enn ca 6 kg i maltrøret.

Trenger man en slange til å feste på tappekranen? Hm. Mye småtteri man ikke har... følger det med røresleiv, jeg har bare kjøkkenskeiv. Hehe... nybegynnerspørsmål.

Det fulgte med en slange på ca 1 meter. Røresleiv fulgte ikke med.
 
Tilbake
Topp