Spedel Braumeister Plus 20 liter

Har fått min men ikke fått testa enda, noen som har brygget med denne på kjøkkenet uten skjerm og rør ut av vinduet? Blir det latterlig mye dugg og fukt i tak og på vegger?
Med en liten ny krabat i hus er ikke dama så gira på at jeg "røyklegger" leiligheten mens de er hjemme :p
Hei, eg brygget på kjøkkenet. Me har villavent og eg brukte avtrekket til konfyren. Blei ikkje dugg eller fukt noen plass, men godt med lukt blei det [emoji1] så tror ikkje det er 'farlig' viss du har så noenlunde ventilasjon.
 
Har fått min men ikke fått testa enda, noen som har brygget med denne på kjøkkenet uten skjerm og rør ut av vinduet? Blir det latterlig mye dugg og fukt i tak og på vegger?
Med en liten ny krabat i hus er ikke dama så gira på at jeg "røyklegger" leiligheten mens de er hjemme :p
Hvor får man kjøpt skjerm og rør til denne? Har brygget 2 ganger på lite kjøkken nå og min bedre halvdel klager på mest på lukt. Dugger en del på vinduet også og jeg vil tro veggene etterhvert må vaskes selv om jeg ikke har merket så mye enda. For ja, det er en del liter som fordamper.. :-O


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Forbanna dritt altså.. Fikk vite at jeg ikke får min speidel før den 22. Mars... Altså 1 måned forsinket :mad:
 
Sist redigert:
Har bestilt en jeg også, forhandler tippet et par uker leveringstid.
Jeg har kun erfaring med en BB30, så blir vel noen spørsmål her etterhvert.

Er det ikke nødvendig med varmekappe på denne ?
Har også sett noen videoer av den hvor det brukes mye mindre skyllevann enn jeg er vandt med,
er det fordi det brukes mer vann under mesking?
 
Har bestilt en jeg også, forhandler tippet et par uker leveringstid.
Jeg har kun erfaring med en BB30, så blir vel noen spørsmål her etterhvert.

Er det ikke nødvendig med varmekappe på denne ?
Har også sett noen videoer av den hvor det brukes mye mindre skyllevann enn jeg er vandt med,
er det fordi det brukes mer vann under mesking?

Tror ikke det er nødvendig med varmkappe om du brygger innendørs i romtemp. Men om du står ute eller i en kald garasje tror jeg varmkappen kommer til sin rett.

Jeg skyller med så mye vann som trengs for å lande oppskriften, men vanligvis 1-1,5L pr kg malt. Siste Wit'en jeg brygget på min skylte jeg med 9L vann og endte opp med 28L på gjæringsbøtten OG1.048.
 
Tror ikke det er nødvendig med varmkappe om du brygger innendørs i romtemp. Men om du står ute eller i en kald garasje tror jeg varmkappen kommer til sin rett.

Jeg skyller med så mye vann som trengs for å lande oppskriften, men vanligvis 1-1,5L pr kg malt. Siste Wit'en jeg brygget på min skylte jeg med 9L vann og endte opp med 28L på gjæringsbøtten OG1.048.


Takk for svar rsomby!
Jeg står inne, brukte isolasjon på BB30 og skrudde den av under mesk, har aldri stegmesket før da blir det jo anderledes.

Med så mye skylling kommer min nyinnkjøpte vannvarmer til rett også ;)

Er det viktig å kjøre pumpa litt etter påfylling av vann for å få ut evt. luftbobler fra systemet? Ser dette gjøres på YouTube, men ser ikke poenget.
 
Takk for svar rsomby!
Jeg står inne, brukte isolasjon på BB30 og skrudde den av under mesk, har aldri stegmesket før da blir det jo anderledes.

Med så mye skylling kommer min nyinnkjøpte vannvarmer til rett også ;)

Er det viktig å kjøre pumpa litt etter påfylling av vann for å få ut evt. luftbobler fra systemet? Ser dette gjøres på YouTube, men ser ikke poenget.

På BB30 hvor du slår av så er det nok nyttig, men på speidel kjører pumpen hele tiden så det er kontinuerlig sirkulasjon i mesken, derav trengs den neppe innendørs.
Luftbobler i systemet har jeg aldri hørt om og kan ikke tenke meg det er noe reelt problem. Jeg har brygget på speidel 50L i 5år nå før jeg fikk meg en Plus 20L
 
Ja det gir mening. Demonterer du pumpa for vask etter hver brygging eller kjører du kun gjennom varmt vann med alt tilkoblet?
 
Nå har jeg ikke målt, men tappet 25L på bøtta sist, og da tenker jeg det hadde gått i allefall 8L til i karet før kok.

Har hørt av venner med 50 liter at de har tynt ut nesten 70 liter av den. Så da høres ikke rundt 30 så voldsomt ut i 20 literen.. Får vel bare prøve å se:)
 
Man kan vel få ut så mye som man har plass til før koking (minus damp og trup). Det blir evt på bekostning av alkoholstyrken på ølet. Det er også mulig å tilsette varmt og rent vann på slutten av kokingen for å veie opp for svinnet i dampen.

Nå har jeg ikke speidel selv enda, så jeg vet ikke hvor mye trub det blir under krana eller hvor stort volum speideren har. Noen som kan svare på det?
 
Noen som vil dele erfaringer og oppskrifter på sine første brygg med speidel?

OG
EBC
IBU
FG

Planlagt BH-effektivitet:

Vannmengde til mesk:

Malt:

Vannmengde til skylling:

Humle:

Vørtermengde på gjæringskar:

Nedkjølingstid med kappe:

Trub i gryte etter tapping på gjæringskar:

Faktisk OG:

Faktisk BH-effektivitet:

Hva vil dere gjøre annerledes neste gang?
 
Skal i gang med brygg nr to i morgen, bare å glede seg! Fikk litt fontene under mesk sist gang, skal prøve å røre en gang eller to underveis denne gang.

Glemte også å måle OG sist fordi jeg var så opptatt med å se og kjenne på kjølekappen under nedkjølingen.. Synes den fungerte meget bra! Brukte pumpe sist, skal prøve å kun røre denne gangen.
 
Tilbake
Topp