Speidel 20 L vestkyst klone

Jeg  har liggende safale s-04, safale us-05 og danstar nottingham. Er det ikke og foretrekke og bruke safale us-05 i denne IPAen  for  og få det Kinn Vestkyst preget den skal ha?

janvad skrev:
Jeg  har liggende Safale s-04, Safale us-05 og danstar Nottingham. Er det ikke og foretrekke og bruke Safale us-05 i denne IPAen  for  og få det Kinn Vestkyst preget den skal ha?

Safale US05 er ganske ulik London Ale III. Men som sagt; Safale US05 gir en god IPA.

S-04 er nok nærmere Wy 1318 enn s-05, men skal du bruke den, må du ha god kontroll på gjæringstemperaturen. Hold den under 20 de første dagene, i hvert fall.

OyvindEG skrev:
S-04 er nok nærmere Wy 1318 enn s-05, men skal du bruke den, må du ha god kontroll på gjæringstemperaturen. Hold den under 20 de første dagene, i hvert fall.

Erlendso skrev:
janvad skrev:
Jeg  har liggende Safale s-04, Safale us-05 og danstar Nottingham. Er det ikke og foretrekke og bruke Safale us-05 i denne IPAen  for  og få det Kinn Vestkyst preget den skal ha?

Safale US05 er ganske ulik London Ale III. Men som sagt; Safale US05 gir en god IPA.

Har en STC- 1000 og styre tempen med, burde vel bli bra om jeg holder den på 18*C de første dagene?

Når det gjelder tørrhumlingen på denne er det da bare og dumpe pelletsene oppi gjærbøtta etter 1 uke  gjæring uten og stikke om? Eller er omstikk en "nødvendighet"?

janvad skrev:
Eller er omstikk en "nødvendighet"?

Omstikking etter ei uke på et øl som skal være på gjæringsbøtta bare noen dager lenger er en uting. For øl som skal stå der i mange uker, er saken en litt annen, men det er ingen grunn til å håndtere ølet ekstra, bare fo rå oppnå større fare for infeksjon og mindre kontakt med gjæren som skal rydde opp i usmaker.

gustavf skrev:
janvad skrev:
Eller er omstikk en "nødvendighet"?

Omstikking etter ei uke på et øl som skal være på gjæringsbøtta bare noen dager lenger er en uting. For øl som skal stå der i mange uker, er saken en litt annen, men det er ingen grunn til å håndtere ølet ekstra, bare fo rå oppnå større fare for infeksjon og mindre kontakt med gjæren som skal rydde opp i usmaker.

Hva tror dere om dette meskeskjemaet for dette brygget?

Innmesk 38 C
1. steg 38 C i 10 minutter
2. steg 52 C i 5 minutter
3. steg 64 C i 60 minutter
4. steg 72 C i 10 minutter
5. steg 78 C i 10 minutter, utmesk

Er det noe jeg bør forandre på når det gjelder skjemaet? Eller kan jeg bare kjøre på med dette skjemaet?

Er det standardskjemaet i Speidel?

Steg på 38 og 52 grader er bortkastet. Det kan ha noe for seg på dårlig modifisert malt, eller i andre helt spesielle tilfeller, men er vanligvis ikke nødvendig. Jeg ser heller ikke noe stort poeng med et steg på 72 grader, og hadde heller hatt litt lengre utmesk for å sikre at alt sukkeret er oppløst.

Tilbake
Topp