Speidel 50 Liter. Høy Fg.

Per_Inge

Norbrygg-medlem
Gjæringen stoppet opp på kölsch kittet fra speidel?
Fg ble 1020 og der stoppet det.
Kokte noe spraymalt med gjærnæring som jeg tilsatte, ristet og luftet med luftestein etter en uke var gått men ingen liv i gjæringen.
Nå syntes jeg det er kommet en liten bismak på brygget.
Har noen tips om hvordan vi får igang gjæringen, eller er det bare å helle det i sluken når det stopper opp som dette?
Har en gjærstarter gående men det er vel å hive god gjær ut vinduet ?
Kan luftesteinen ha infisert vørteren etter å ha ligget i Fyrst Bismark sprit 38% før og etter bryggene?

Brygget Nøgne Ø #100 klone og den blir bedre å bedre på flaskene :)
Fant og ut at speidelen ikke tok unna 19 kilo malt he he, og bryggingen gikk ut i morgentimene.
Hvor mye vil dere andre speidel bryggere si er max for å få god utnyttelse av malten (speidel 50 L)?

Takker for svar og tips på forhånd :)

Hvis du har ristet på brygget etter en uke har du nok oksidert vørteren ganske kraftig..

Jeg hadde tatt det på tabbekvoten og vært litt mer obs på gjær, temp og o2 før neste brygg.

Ja det må nok bli på tabbekvoten.
Temperaturen var fin hele tiden og mente jeg luftet vørteren nok, ca 30 minutter med luftestein.
Ser at det kan dyppe kondens fra kjøleren ved slangekoplingen på vanninntaket. Der har ikke kjøleren vert i kokende vørter og er derfor ikke desinfisert.
Kondensen drypper da ned i en vørter som er blitt kjølig og kan bli infisert.
Fort gjort å glemme slike småting.
Skulle ha funnet et sikkert svar ellers kan jeg gjøre en feil flere ganger og det er frustrerende når du ikke vet va tabben er.

Kan jeg låne tråden din et øyeblikk ? ;D

Har et brygg som smaker konge men det vil heller ikke gjære ut som tenkt. SG pr idag er 1022 - det tilsvarer et alkoholinnhold på ca 4,9%.
Originalt brygget med WLP002 gjær- prøvde å repitche med Danstar Nottingham. Nesten 0 effekt. Kanskje fra 1023 TIL 22.....

Er det trygt å flaske dette?
Eller aner vi flaskebomber?
Det har nå stått 3 uker på dunken.

mvh
Tormod

Tilbake
Topp