Speidel ankommet med bunker

Eg har venta på min 20l speidel sidan 27 oktober. I dag kom den endeleg i posten. Diverre hadde "holdepinnene på maltrøret bunket den fine nye kjelen frå innsida av. Somme små rifter var også tilstades på innsida. Eg har fått formaningar om at eg kun må reingjera med svamp, då andre typar børstar ol lagar riper, som igjen gjer brygginga vanskelegare. Når eg då ser korleis Speidel har sikra maltrøyret stussar eg litt. Er dette flisespikkeri? Er det ein andresorteringskjele eg har fått.? Er det uungåeleg å ikkje rifte opp innsida av kjelen når ein løftar opp maltrøyret? i så fall: Skal eg berre drite i det, og byrja bryggekarrieren?
Roffe
 
Heisann!

Ufattelig triste greier det der. Jeg hadde akkurat samme problem. Venta 1 mnd og da den endelig kom var den bulket akkurat slik som du beskriver det. Enda så tragisk det var å måtte vente på ny så bestemte jeg meg for å sende den i retur. Den jeg hadde fått kom direkte fra Tyskland, den neste kom fra Petit så det tok ikke mange dagene, takk til Ola for det! :)
Jeg har ihvertfall ikke angret på at jeg returnerte den, tenk å få noen dårlige brygg og så begynner du og tenke på om det har noe med de ripene og bulkene å gjøre! Du kommer til å fly på veggen! Kjøp deg en six-pack og send den i retur!
 
Jeg har ikke slik i min kjele, men så kjøpte jeg den da brukt og vet ikke helt hvordan den ble fraktet til første eier (Richard her på forumet). Kan du legge ut noen bilder, så at vi kan danne oss en forestilling av skadeomfanget?
 
Den har fem små bunker som er litt under 1 cm[sup]2[/sup]. Videre har den noen smårisser ser ut  til å ha kommet av gnissing stål mot stål. Nederst  mot varmeelementet har den 3-4 tydelige 3cm langerisser om kjennes ru å ta på.
 

Vedlegg

  • IMG_0381.JPG
    IMG_0381.JPG
    649,8 KB · Sett: 516
Sånn skal det ikke være, en Speidel er et smykke og skal se ut som et smykke.  Ring Ola, og få deg en ny. Gjør du ikke det vil du gå rundt å irritere deg over det hele tiden.
 
Roger skrev:
Undres på hva den har vært med på.

Stakkars liten.

r
Den må ha hatt en skikkelig strabasiøs reise for at maltrøret skal klare å lage så store bulker i veggene på speidelen..
 
Ting ser ut til å ordne seg. Har fått tilbod anten om å få ny kjele evt vente ekstra på eit nytt bryggeri. Dette grunna lang leveringstid. Har ikkje blitt fortalt kor lang tid det ville ha tatt å vente på ein ny... Kva tenkjer de? Er Speidelen lett å setje saman/ta frå kvarandre?
 
Roffe skrev:
Ting ser ut til å ordne seg. Har fått tilbod anten om å få ny kjele evt vente ekstra på eit nytt bryggeri. Dette grunna lang leveringstid. Har ikkje blitt fortalt kor lang tid det ville ha tatt å vente på ein ny... Kva tenkjer de? Er Speidelen lett å setje saman/ta frå kvarandre?

Nei, ikke veldig lett. Jeg har byttet varmespiral, som kanskje er den mest vriene delen å få løs. Brukte vel en times tid, tenker jeg, og bannet litt over plundrete kontakter.
 
Tilbake
Topp