Speidel Braumeister Lav OG

Hei!
Jeg sliter med lav OG. jeg fatter ikke hvor feilen ligger. Jeg brygger ølet med følgende temp:
mash in: 67 grader i 60 min, mash out 77grader i ca. et kvarter, deretter koker jeg i en time med tilsetting av humle til ulike tider. jeg brygger som regel Brown ale og APA.
iflg. haandbryg.dk-beercalc. bør jeg på de fleste av mine øl ende opp med OG på mellom 1050-1060, men de to siste batchene har endt opp på 1040. ligger rundt 4% på
ølene mine. Noen innspill på hva jeg gjør feil?

Får du for lav OG pga for mye skyllevann, vil du vel også da få for mye vørter til kok i henhold til oppskrift ?

Jepp, det stemmer nok. Men totalen min er 20L vørter, noe som er
Riktig. Fyller opp til litt under øverste ring, mesker og sparger med
Tre til fire liter. Får ikke dette til å stemme, men så er jeg jo nybegynner også.

Du sier for mye og så at du har skylt med 3-4 liter? (samt vann til øverste merke)  Det høres ikke for mye ut i mine ører... Hvor mye malt var det i din forrige oppskrift? Rører du noe underveis? Har du tatt noen målinger preboil og sett hva du ligger på før/etter skylling?

Du skriver "de to siste batchene", har du tidligere batcher med bedre/korrekt OG? Ikke gjort noen endringer fra disse?

Hei.

for mye vann er det eneste jeg kommer frem til, men det kan vel ikke stemme så lenge jeg får 20L vørter, men det er sikkert mye annet som kan ha gått galt.
Jeg har ikke rørt i mesken, mengden malt er ca 5,5 kg. har ikke tatt målinger preboil før (men det skal jeg jaggu gjøre neste gang), og de andre batchene har vært andre oppskrifter. Jeg har dummet meg ut med ett eller annet. Hva er de vanligste feilene en gjør med en speidel?  Skal sette en ny 20L i morgen, og vil nødig gjøre samme tabben en gang til.

Når du sier at du får 20 liter vørter, er det i gjæringsspannet?  Eller før du tapper?
Med 5.5 kilo malt burde du i hvert fall ha en OG nær 60 (nesten uansett type), for med så lite som 40 snakker vi under 50% utbytte...  da er noe alvorlig galt.

Det er veldig mye som kan spille inn her, men noen tips på stående fot er:
- Sjekk hydrometeret ditt med romtemperert vann, så du vet det ikke har misvisning.
- Hvor grovt kverner du maltet?  Hvis du gjør det selv: har hørt at folk kverner på alt fra 1.2 til 2.0mm, men hastigheten har også noe å si på hvor mye "mel" du får. Hvis du kjøper ferdig kvernet: spør hvor grovt dem kverner på, eller opplys om at du brygger på Speidel.
- Stopp speidelen underveis i meskingen (hold begge piltastene inne samtidig), ta av øverste silbunn/hette, og rør litt i maltet så du får fjernet eventuelle kanaler laget av vannet etc og hjulpet med sirkuleringen. Noen gjør det flere ganger, men gjør det i hvert fall 1 gang.
- Sjekk SG med hydrometeret etter at meskingen er ferdig (men før skylling), husk å ta høyde for temperatur (finnes kalkulatorer på nettet). Etter skylling bør du ikke ligge mer enn 5-7 gravity points under det du forventer i OG, så hvis du allerede er så langt under eller lenger bør du vurdere om du skal skylle eller kanskje resirkulere litt vørter i stedet for.
- Før skylling pleier jeg å ta av silbunn/hette og røre forsiktig i maltet før jeg skyller. Men jeg legger hetta (den solide) tilbake oppå maltet før jeg skyller ettersom den hjelper med å fordele vannet så det ikke graver seg ganger når du heller over.

Vær også obs på hvor du tar målinger hen, vørteren er normalt mer konsentrert i bunn.
Får håper du finner ut av det, lykke til i morgen :)

20L i gjærkaret.

takk for gode råd. Skal passe ekstra på disse punktene i morgen.
Håper det ordner seg da :)

Kan meske 90 minutter. Ganske tynn mesk i speidelen så konverteringen går muligens litt saktere

Tilbake
Topp